هرآنچه باید در مورد ویتامین K بدانید

در کانال تلگرام پایگاه علمی سرگرمی چرخک عضو شوید

آشنایی با ویتامین K

از آنجایی که در تشکیل عوامل انعقادی ٢و۵ و٩ و۰١نقش دارددر پیشگیری از خونریزی های داخلی و خارجی و کم کردن خونریزی عادت ماهیانه نقش ایفا مینماید. همچنین در اکسیداسیون اسید گلوتامیک نیز نقش دارد. کمبود آن می تواند منجر به افزایش زمان پروترومبین و خونریزی , اکیموز و سلیاک و کولیت و اسپرو گردد.از جمله منابع این ویتامین میتوان به ماست آلفا آلفا, زرده تخم مرغ, روغن بزرک یا کتان, روغن سویا, روغن کبد ماهی و برگ سبز سبزیجات اشاره نمود.اشعه ایکس و اسعه رادیواکتیو و آسپرین و آلودگی هوا از جمله عوارض لز بین برنده آن هستند و مقدار این ماده مغذی در غذاهای منجمد شده کمتر از غذاهای طبیعی است.


آشنایی با ویتامین E
یک ویتامین محلول در چربی است.این ویتامین در بافت کبد و چربی و قلب و عضلات بیضه ها و رحم , خون و غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی ذخیره میگردد. این ویتامین را بعلت خواص آنتی اکسیدانی اش ویتامین جوانی میدانند. همچنین این ویتامین موجب رسیدن مقادیر زیادی از اکسیژن به بدن می شود و موجب افزایش طاقت و تحمل حین انجام فعالیت هعای بدنی می شود. در اثر کمبود این ویتامین عوارض زیر مشاهده می گردد. تخریب گلبولهای قرمز(آنمی همولیتیک) , تحلیل عضلات , بعضی از انواع کم خونی ,برونکوپنومونی در کودکان نارس, نوروپاتی و میوپاتی همراه با کراتین اوری در بزرگسالام مبتلا به سوجذب طولانی مدت. از منابع این ویتامین می توان به جوانه گندم, دانه سویا, کلم بروکلی, اسفناج, آرد غلات کامل و تخم مرغ.
آشنایی با ویتامین D
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. بدن انسان این توانایی را دارد که در مقابل نور خورشید این ویتامین را بسازد. بدیهی است وجود بخار زیاد و همچنین هوای آلوده به سبب جلوگیری از تابش مستقیم و کافی نور خورشید میتواند موجب کاهش تولید این ویتامین در داخل بدن گردد.مقدار توصیه شده این ویتامین ۰۰۴ واحد بین المللی(معادل ده میکروگرم ) در روز میباشد.این ویتامین موجب تسهیل در جذب و استفاده از فسفر و کلسیم و استحکام اسکلت بندی میشود و کمبود آن در دوران کودکی منجر به راشی تیسم و در دوران بزرگسالم منجر به استئو مالاسی و هیپوکلسیمی و هیپوفسفاتمی می گردد.روغن ماهی , ساردین, شاه ماهی , ماهی آزاد, ماهی تون,شیر و محصولات لبنی از جمله منابع طبیعی این ویتامین می باشند.
آشنایی با ویتامین ث یا اسیدآسکوربیک
این ویتامین جزو ویتامین های محلول در آب بوده و از آنجایی که تقریبا شناخته شده ترین نوع ویتامین است احتیاج به معرفی چندانی ندارد. تقریبا تمام جانوران به جز انسان و میمون و خوکچه هندی آنرا در بدن خود میسازند.این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند و همچنین در تشکیل کلاژن نیز نقش دارد,زخم و سوختگی و خونریزی لثه را التیام بخشیده و در پایین آوردن کلسترول خون نقش دارد و احتمال ایجاد لخته های خونی در سیاهرگ را کم میکند. همانطور که همه شما داستان ملوانانی را که به راههای دوردست میرفتند و … را شنیده اید و میدانید که کمبود این ویتامین در بدن منجر به ابتلا به اسکوربوت خواهد شد. همچنین استفاده از مقادیر فوق العاده زیاد این ویتامین میتواند منجر به بروز اسهال متناوب و تکرر ادرار و سنگ های کلیوی گردد. مرکبات و سبزیها و میوه ها از جمله منابع غنی این ویتامین هستند و نگهداری طولانی مدت در یخچالها,پختن, حرارت, اکسیژن, نور و دخانیات از جمله عوامل از بین برنده آن هستند.
آشنایی با ویتامین A
این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین به دو صورت وجود دارد.
رتینول : که فقط در غذاهای حیوانی یافت می شود
کاروتن : که هم در غذاهای حیوانی و هم غذاهای گیاهی یافت می شود. بعلت محلول بودن در چربی , این ویتامین می تواند در داخل بدن ذخیره گردد لذا مصرف بیش از اندازه آن میتواند موجب مسمومیت گردد. این مسمومیت خود را به شکل درد مفاصل ,هیپرکلسیمی , ریزش مو, دل بهم خوردگی, اسهال, استفراغ ,بی اشتهایی , تاری دید, قاعدگی نامرتب, پوسته پوسته شدن پوست, خستگی , سردرد نشان خواهد داد و این در حالی ایت که کمبود این ماده مغذی میتواند منجر به عقیمی مردان ,شب کوری و گزروفتالمی گردد.مقدارمورد نیاز این ویتامین برای افراد بالغ معادل ١٠٠٠٠ واحد بین المللی(IU یا International Unit) میباشد.از جمله منابع این ویتامین میتوان به روغن کبد ماهی, هویج, سبزی های سبز و زرد, زرده تخم مرغ, شیر و فرآورده های آن, مارگارین و میوه های زرد.

انواع ویتامین های گروه ب
ویتامین ب۱ یا تیامین ویتامین ب۲ یا ریبوفلاوین
ویتامین ب۳ یا نیاسین ویتامین ب۶ یا پیریدوکسین
ویتامین ب ۹ یا اسید فولیک ویتامین ب ۱۲ یا کوبالامین
ویتامین های گروه ب
ویتامین های گروه ب را ویتامین اعصاب و ویتامین اخلاق نیز نامیده اند. این ویتامین ها در اکثر واکنشهای مربوط به سوخت و ساز انرژی(کربوهیدراتهانقش دارند و شاید بتوان کمبود آنرا شایع ترین نوع کمبود ویتامین در جامعه امروز ایران دانست از سویی کسب مقدار زیادی از انرژی از نان و برنج که به سبب جدانمودن سبوس شان از لحاظ ویتامینی بسیار فقیر هستند و از سویی استفاده زیاده از حد از مواد قندی که موجب از بین رفتن چند نوع از ویتامین ب میشود باعث شده اند که عوارض روانی کمبود این گروه ازویتامین ها نظیر بی حالی، افسردگی، پرخاشگری، عدم تعادل روحی، ضعف جسمی، عدم تمرکز فکری و …. به وفور در جامعه ما یافت شود.

[divider]

ویتامین K

ویژگى
ویتامین K، که به‌طور کلى به نام کینون شناخته مى‌شود، حداقل به سه شکل وجود دارد: فیلوکینون (ویتامین K1) عموماً در گیاهان موجود داست، مناکینون (ویتامین K2) در روده توسط باکترى‌ها سنتز مى‌شود و منادیون (ویتامین K3) که فرم مصنوعى محلول در آب است.
مقیاس اندازه‌گیرى ویتامین K در مواد غذائى میکروگرم مى‌باشد.

اعمال
عمل اصلى ویتامین K شرکت در چند مرحله از مکانیسم‌هاى انعقاد خون است که شامل عوامل ۲ (پروترومبین)، ۷، ۹، ۱۰، پروتئین‌هاى C و S مى‌شود. هم‌چنین به‌نظر مى‌رسد ویتامین K براى معدنى شدن استخوان مهم باشد زیرا براى فعالیت پروتئین‌هاى باند شده با کلسیم ضرورى است.

فرآیندهاى متابولیکى
هضم و جذب ویتامین K غذائى یا سنتز شده در روده، به همان شرایط هضم و جذب ویتامین‌هاى محلول در چربى نیاز دارد. انتقال ابتدا توسط سیستم لنفاوى صورت مى‌گیرد. ویتامین K در کبد ذخیره شده و به‌طور عمده با صفرا و ادرار دفع مى‌شود.

میزان مورد نیاز
میزان مورد نیاز ویتامین K با توجه به RDA در مردان ۸۰ میکروگرم، در زنان ۶۵ کیلوگرم در روز است و در ضمن توسط باکترى‌هاى روده سنتز مى‌شود و بنابراین نیاز به ویتامین K ظاهراً به سنتز کافى آن توسط باکترى‌هاى روده‌اى بستگى دارد که با ویتامین موجود در غذا تکمیل مى‌شود.

منابع
به‌خاطر دقیق نبودن روش‌هاى آزمایشگاهی، مقدار ویتامین K موجود در مواد غذائى هنوز دقیقاً مشخص نشده است. به این علت، این ماده مغذى در جداول ترکیبات مواد غذائى ذکر نمى‌شود. سبزى‌هاى داراى برگ سبز به‌خصوص کلم (بروکلی)، اسفناج، کلم بروکسل، شلغم، کاهو، گل کلم و برگ‌هاى خشک چاى سبز منابع ویتامین K هستند.
ویتامین K غذائى نسبت به حرارت و اکسیداسیون مقاوم است، اما در مقابل نور، اسید و قلیا از بین مى‌رود. ویتامین‌هاى A و E در بدن آنتاگونیست ویتامین K هستند، اما مکانیسم دقیق تداخل آنها شناخته نشده است.

کمبود (عدم دریافت کافی)
چند گروه در خطر کمبود قرار دارند. نوزادان تازه به دنیا آمده رودهٔ استریل دارند. در نتیجه نمى‌توانند تا یک هفته یا بیشتر ویتامین K سنتز کنند. شیر مادر نیز منبع فقیرى از این ویتامین است. بنابراین امکان خونریزى در چند روز اول زندگى نوزاد وجود دارد. براى پیشگیرى باید یک دوز ویتامین K۱ (فیلوکینون) بلافاصله پس از تولد تزریق گردد.
علیرغم دریافت غذائى کافى ممکن است چند بیمارى کبدى سنتز عوامل انعقاد خون را مهار کنند. بیمارى‌هاى سوءجذب، انسداد مجارى صفراوى و مصرف خوراکى داروهاى آنتى‌بیوتیک ممکن است منجر به کمبود شود. براى افراد در خطر کمبود، جراحت یا عمل جراحی، حتى جراحى‌هاى دهان یا دهان، مى‌تواند یک مشکل جدى باشد.
داروهاى مختلف و داروهائى که بدون نسخه پزشک قابل‌فروش هستند، عوارض جانبى بر ویتامین K دارند. پزشکان هنگام تجویز داروهاى ضد انعقاد مثل دى‌کومارول (Dicumarol) که براى درمان اشکالى از بیمارى قلبى به‌کار مى‌رود، سعى مى‌کنند مقادیر کنترل‌شدهٔ ویتامین K نیز توصیه کنند تا با ایجاد تعادل بین آنها خطر خونریزى را کاهش دهند.
روغن‌هاى معدنى و داروهاى باند شونده با صفرا در جذب ویتامین K اختلال ایجاد مى‌کنند. مشخص شده که آسپرین و سالیسیلات‌ها قابلیت ایجاد هیپوپروترومبینمى و خونریزى دارند.

[divider]

ویتامین K

ویتامین کا
نقش ویتامین «کا» در کمک به انعقاد خون و جلوگیری از انعقاد به خوبی شناخته شده است. این ویتامین همچنین در سلامت استخوان نقش مهمی ایفا می کند.

موارد استفاده
141ویتامین “کا” بدن را در مقابل عوامل زیر تقویت و حمایت می کند:
* خونریزی. ویتامین “کا” خطر خونریزی در بیماریهای کبد، زردی، سوءجذب، و یا خطر خونریزی مرتبط با استفاده طولانی مدت از آسپیرین و آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد.
ویتامین “کا” در درمان خونریزی شدید قاعدگی و به همراه ویتامین «سی» در درمان تهوع صبحگاهی مؤثر است. بعضی مواقع به بچه ها بلافاصله بعد از تولد ویتامین «کا» تزریق میشود، زیرا بعضی موارد، نظیر بچه هایی که زودتر از موعد به دنیا می آیند در معرض خطر خونریزی هستند.
* پوسیدگی استخوان. برای اینکه استخوان بتواند از کلسیم استفاده کند نیاز به ویتامین “کا” دارد. مکمل های ویتامین “کا” در افزایش توده استخوانی در زنان بعد از یائسگی مؤثر و مفید اس. بین کمبود ویتامین “کا” و پوسیدگی استخوان ارتباط وجود دارد. مکمل های ویتامین “کا” در درمان پوسیدگی استخوان مفید است. ویتامین “کا” همچنین در موارد زیر کمک کننده است:
* ویتامین “کا” در پیشگیری از سنگ های کلیه مؤثر است.
* یک ماده مشابه ویتامین “کا” بنام “ترکیب پنج کا” (k CAMPOUND ۵) از رشد سرطان کبد جلوگیری می کند.
* بعضی از اشکال (سبزینه محلول در آب) به کنترل بدن مدفوع و بوی ادرار کمک می کند.
* اشکال محلول در اب به درمان زخم های پوستی کمک می کند.

منابع غذایی
غذاهایی که شامل میزان قابل توجهی ویتامین “کا” هستند عبارتند از: سبزینه (کلروفیل)، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه، کاهو.
فریز کردن غذاها باعث از بین بردن ویتامین «کا» میشود. اما گرم کردن غذا تأثیری بر روی آن ندار
اشکال دیگر
* مکمل های ویتامین “کا” هم به صورت طبیعی و هم به صورت ساختگی در دسترس هستند.
* مکمل های کلروفیل (سبزینه) محلول در چربی منبع عالی از ویتامین “کا” هستند.
* کلروفیل محلول در آب رایجترین شکل ویتامین “کا” هستند. اشکال محلول در آب برای بدن قابل جذب نیستند و در درمان پوست و کاهش بوی بدن مفید است.
* ویتامین “کا” در کمپلکس های «مولتی ویتامین» و به صورت قرصه های ۵ میلی گرمی وجود دارد.
نحوه مصرف
میزان مصرف مجاز ویتامین «کا» (RDA) ۸۰ میکروگرم برای مردان و ۶۵ میکروگرم برای زنان است. برای پیشگیری و درمان بیماریها، باید میزان مصرف برگه های سبز تیره سبزیجات را زیاد کنید و رژیم غذایی شما روزانه حاوی بیش از ۵۰۰ میکروگرم ویتامین «کا» باشد. قبل از دادن هرگونه مکمل ویتامین کا به بچها با پزشک مشورت کنید.
موارد احتیاط
* ویتامین «کا» با اثر ضد انعقادهایی نظیر وارفارین یا کرمادین تداخل دارد.
* اشعه X و پرتوتابی میزان نیاز روزانه به ویتامین «کا» را افزایش می دهد.
* ویتامین «کا» در شیر ترشح میشود و از جفت عبور می کند. خانم های حامله و خانم های شیرده قبل از مصرف مکمل های ویتامین «کا» باید با پزشک مشورت کنند.
* اگر شما آسپیرین، کلسترامین، فنی تویین یا ملین های روغنی معدنی مصرف
می کنید. بدن شما نیاز بیشتری به ویتامین «کا» دارد.
* سم بعضی از مارها ویتامین «کا» را که در ایجاد لخته مؤثر است، از بین می برد. ویتامین «کا»» در توقف خونریزی ناشی از «زهر سم» مؤثر است.
* زیادی مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث کمبود ویتامین «کا» شود. این داروها نه تنها باکتری های مضر را از بین می برد، بلکه باکتری های مفید فعال کننده ویتامین «کا» را نیز از بین می برد.
تداخل های احتمالی
* ویتامین “کا” به صورت خوراکی غیرسمی است.
* میزان زیاد ویتامین “کا” مصنوعی که برای جلوگیری از خونریزی در بعضی از بیماریها استفاده میشود، می تواند باعث کم خونی و آسیب کبدی شود.
* تزریق ویتامین «کا» می تواند باعث گرگرفتگی (فلاشینگ)، تعریق، درد سینه و محدودیت تنفسی شود.
* مشکلات خونی، زردی و مشکلات کبدی در نوزادان بعد از دادن ویتامین “کا” دیده میشود.
* تزریق داخل عضلانی ویتامین “کا”
می تواند باعث درد، ورم و اگزما شود

قوانین ارسال نظر

در کانال تلگرام پایگاه علمی سرگرمی چرخک عضو شوید

 

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و … باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «چرخک» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

هنوز نظری برای این نوشته ثبت نشده

  • سلام, مهمان