از ۴ گیاه دارویی برای کاهش استرس استفاده کنید .

گیلاس زمستانی ، چای سبز ، سنبل الطیف و کاوا ؛ 4 گیاه دارویی برای کاهش استرس

درمان طبیعی استرس

استرس ، یک حس منفی است .

همه ی انسان ها به نوبه خودشان در زندگی استرس دارند . استرس مخصوص کنکوری ها نیست . هرکس که در این دنیای پیچیده زندگی می کند ، درون خودش یک درهم تنیدگی دارد . در تعریف استرس اینطور آمده است ، یک فشار روانی که بیشتر از توان و تحمل فرد می باشد .

با استفاده از راهکار های طبیعی سطح اضطراب تان را پایین بیاورید .
استرس و اضطراب باعث می شود که نتوانید درس بخوانید .

بعضی ها استرس شان را بروز نمی دهند . بعضی ها هم از طرز نگاه شان معلوم است که استرس دارند . علائم استرس در واقع واکنش هایی هستند که بدن شما در مقایل خبرها و حوادث استرس را بروز می دهد . علائم استرس این روزها بخوبی دیده می شود . بعضی ها زیاد عرق می کنند . شب ها نمی توانند بخوابند . روی قدرت حافظه شان تمرکز ندارند . سر میز ناهار و شام به زور غذا می خورند . یا اصلا غذا نمی خورند با قاشق و چنگال بازی می کنند . برای رسیدن به موفقیت باید تمرکزتان روی کارتان بگذارید . و از استرس دوری کنید .

در این زمان نمی دانید که کدام ماده غذایی می تواند به شما کمک کند . در ضمن خوب است بدانید که مصرف مواد طبیعی خیلی بهتر از مصرف داروهای جانبی می باشد . آن وقت است که دیگر سر و کله ی عوارض جانبی پیدا نخواهد شد .

گیلاس زمستانی ( Withania Somnifera )

هشدار : گیاه گیلاس زمستانی ، حاوی مقادیر زیادی آهن می باشد . از این رو مصرف آن به زنان باردار پیشنهاد نمی شود .

گیلاس زمستانی با گیلاس درختی تفاوت دارد .
گیلاس زمستانی با گیلاس درختی تفاوت دارد .

شاید با شنیدن گیلاس زمستانی فکرهای عجیب غریبی کرده باشید . تصور شما از گیلاس زمستانی قبل از خواندن این پست از چرخک ، این بوده است که گیلاس چیده شده را در یخچال بگذارید و بعدا استفاده کنید . ولی گیلاس زمستانی ، یک گیاه دارویی است . و با گیلاس درختی  تفاوت دارد . گیلاس زمستانی با نام Withania Somnifera در منابع علمی نام برده شده است . نام های متداول آن ، جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی می باشد . اصالت زیستگاه این گیاه پرخاصیت ، هند و آفریقا می باشد . اما امروزه در سراسر جهان کشت می شود . قسمت هایی از این گیاه که می توانید از آن استفاده کنید ریشه ، برگ و دانه آن می باشد . یکی از دلایل مصرف عمده ی این گیاه ، کاستن اضطراب و استرس می باشد . در طب هندی آیوریدا ، گیلاس زمستانی از اهمیت بالایی برخوردار است . آنها برای درمان بیماری های روحی از این گیاه استفاده می کنند . هندی ها معتقد بودند هنگامی که کسی دچار بیماری روحی باشد ، شیطان در او نفوذ کرده است . در این راستا دانشگاه بانارس هندوستان ، پرده از حقایق علمی خاصیت درمانی اضطراب و افسردگی گیلاس زمستانی برداشت .

چای سبز

چای سبز همان برگ هایی چای هستند که به هنگام جوانه زدن ، چیده می شوند . درواقع گلبرگ های تازه چای ، زمان زیادی را برای اکسایش پیدا نمی کنند .هین خاصیت است که موجب می شود شما از چای سبز ، بعنوان گیاه دارویی در جهت کاهش استرس مصرف کنید . در چای سبز ماده ای به نام کاتچین وجود دارد . کاتچین به چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی می دهد . وجود آنتی اکسیدان ها از ابتلا به سرطان می کاهد . کاتچین از آنتی اکسیدان هایی مقل ویتامین C و ویتامین E  قوی تر عمل می کند . اگر خواسته باشیم دقیق تر بگوییم ، کاتچین موجود در چای سبز ۱۰۰ برابر بیشتر از ویتامین C و ۲۵ برابر بیشتر از ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد . کارهایی که آنتی اکسیدان در قدم اول انجام می دهد ، اضطراب و استرس را از بین می برد .

مصرف چای سبز ، شما را آرام می کند .
مصرف چای سبز ، شما را آرام می کند .

توضیح مرحله به مرحله ی دم کردن چای سبز

  • برای نگهداری چای سبز ، آن را در یک ظرف تیره رنگ بریزید . و به دور از نور آفتاب قرار دهید .
  • ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمای آب به ۸۰ درجه برسد .
  • یک قاشق چای خوری چای سبز را درون محفظه چای ساز بریزید .
  • آب جوش ۸۰ درجه را به آن اضافه کنید . (چرا که برای کاهش تخریب آنتی اکسیدان ها ، به دمای ۸۰ درجه نیاز داریم .)
  • برای دم کشیدن ، از قوری استیل استفاده نکنید . ( چون تانن موجود در چای سبز ، با آهن رسوب می دهد . )
  • برخلاف سایر چای هایی که دم می کنید ، چای سبز نیازی به قرار دان آن روی حرارت ندارد .
  • درب ظرف را بگذارید . تا چای در ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد .
  • اکنون چای شما آماده می باشد .

سنبل الطیب ( Valeriana officinalis )

نام علمی سنبل الطیب Valeriana officinalis می باشد . نام دیگر سنبل الطیب ، علف گربه است . از این جهت نام علفه گربه را به آنها دادند که گربه ها را به طرف خود جذب می کنند . و حکم ماده روان ردان را برای آنها دارد . همچنین این گیاه اثر مشابهی روی موش های صحرایی دارد . این گیاه بوته ای استوار و چند ساله دارد . بوته ی این گیاه ، ریشه ی کوتاهی دارد . گل‌های سنبل الطیب به رنگ های سفید یا صورتی هستند و به صورت خوشه‌ای دیده می شوند . و ارتفاع آن بین ۵۰ الی ۱۵۰ سانتی متر می باشد . ریشه ی کوتاه سنبل الطیب در طب سنتی ما ، ارزش بخصوصی دارد . از آن بعنوان آرام بخش به اعصاب ، هضم کننده غذا و ضد تشنج استفاده می شود .

سنیبل الطیب ، آرام بخش است .
نام دیگر سنبل الطیب ، علف گربه می باشد .

برای مصرف سنبل الطیب در جهت کاهش اضطراب ، از ریشه ی آن استفاده کنید . چیزی که باعث کاهش استرس و ایجاد حس آرامش می شود ، وجود اسید گاما آمینوبوتیریک اضافی در بدن می باشد . ریشه ی سنبل الطیب منبع والپوتریات است . والپوتریات بر سطوح گاما آمینوبوتیریک و ملانین تاثیر می گذارد . همچنین والپوتریات باعث تحریک گیرنده های سروتونین و مواد مخدر می شود . با توجه به دلیل گفته شده ، از سنبل الطیب بعنوان یکی از گیاهان دارویی معروف در جهت کاهش استرس و اضطراب صحبت می شود .

  • روش های مصرف متدوال گیاه دارویی سنبل الطیب برای تسکین استرس

برای مصرف آن بصورت دمنوش ، ابتدا ریشه ی خشک شده آن را تهیه کنید . به ازای هر فنجان آب جوش ، یک قاشق چایخوری ریشه خشک شده سنبل الطیب را بریزید . اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بگذرد . بعد از ۱۲۰ دقیقه آن را از صافی رد کنید . اکنون می توانید دمنوش سنبل الطیب خود را میل بکنید .

برای مصرف آن بصورت عصاره ی مایع ، نصف الی یک قاشق چای خوری تهیه کنید و میل فرمایید . اگر عصاره ی مایع آن را در دسترس ندارید  می توانید از عصاره ی پودر شده آن استفاده کنید . مقدار عصاره ی پودر شده ی آن می تواند بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم باشد .

کاوا

کاوا یکی از اعضای خانواده نعنائیان می باشد . در گذشته از ریشه ی بعنوان گیاه دارویی آرام بخش استفاده می شده است . مناطقی که درختچه کاوا کشت می شود ،  اقیانوسیه و پولی نزی و جزایر هاوایی می باشد . اما امروزه دانشمندان به سراغ ریشه ی کاوا رفته اند . و به نتایج خوبی دست یافته اند . آنها توانسته اند از ریشه ی کاوا ، ترکیبات زیادی را استخراج بکنند .  این ترکیبات شامل کاوائین دهیدروکاوائین دهیدرومتیسیتیسین ، تیستیسن ، یانگوئین و دهیدرویانگوئین است . اما دانشمندان نتوانستند بفهمند که کاوا چه مکانیسمی دارد . اما چیزی که تا به حال مشخص شده است ، اثرات خوب این گیاه روی گیرنده ی GABA ی مغز می باشد . و با فعال کردن این گیرنده ها فعالیتهای عصبی را آرام می کند و اضطراب را کاهش می دهد .

کاوا را با دستور پزشک مصرف نمایید .
کاوا می تواند از سطح استرس شما بکاهد.

لازم است بداینید که کاوا علاوه بر خاصیت های خوب بالا ، خاصیت مخدری بودن را هم دارد . برای همین در مقداری که مصرف می کنید باید دقت های لازم را داشته باشید . مقدار مصرف آن معمولا ۱ – ۷۵ گرم عصاره هیدرو الکلی ریشه گیاه است که طی روز این مقدار در چند بار مصرف می شود . به بیان بهتر مقدار عصاره الکل باید آن قدر باشد که از یک گرم کاوا تهیه شده باشد . پس اگر خواستید کاوا مصرف کنید ، زیر نظر پزشک مقادیر مورد استفاده خود را تنظیم کنید .

قوانین ارسال نظر

 

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و … باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «چرخک» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

هنوز نظری برای این نوشته ثبت نشده

  • سلام, مهمان