استرس و راه های مقابله با آن

چگونه بااسترس مقابله کنیم

با راههای مقابله با استرس آشنا شوید

استرس

امروزه ما در دنیایی زندگی میکنیم. که دائما درحال تغییروتحولات زیادی است.شاید همین تغییرات خوب وبد باعث افزایش استرس در وجود اکثریت آدمها شده است.

استرس میتواند ناشی ازکارزیاد ومشکلات فراوان در زندگی ها نیز باشد.شاید برای شما هم پیش آمده  که احساس کنید زمان کافی برای انجام تمام کارهای خود درطول  یک روز را ندارید.ولی بهتراست باآرامش به کارخودتان ادامه دهید.وبه خودتان استرس ندهید.

ما دراین  مقاله قصدداریم، راه هایی را به شما  پیشنهاد کنیم که راحتتر استرس خودرا کنترل کنید.

راه های مقابله با استرس

راه های مقابله بااسترس
راه های مقابله بااسترس
۱.توکل به خدا:

به یاد خدا باشید ویک ارتباط معنوی با خدا برقرار کنید.یکی از بهترین روش های مقابله بااسترس توکل به خداوند است.اگرازاو کمک بخواهید ،مطمئن باشید که اوهم شمارا در تمام امور کمک میکند. پس نگران نباشید!

۲.مدیتیشن :

مدیتیشن یک تمرکز ذهنی است که باعث میشود شما به آرامش برسید.این تمرکز میتواند برروی یک دعا یایک موسیقی آرام باشد.بااین کار میتوانید ذهن خود را آرام کنید واسترس را ازخودتان دورکنید.

۳.کم کردن اعوامل استرس زا:

بهتراست کمی فکر کنیدکه چه عواملی باعث بیشترشدن استرس شما میشود.مثلا شاید کسی با گوش کردن به برخی از موسیقی ها باصدای بلندحساس باشد.واین باعث افزایش استرس وی شود.این اعوامل را خودتان بهتر تشخیص میدهید . وبا تشخیص صحیح ازاین اعوامل دوری کنید.

۴.گاهی خلوت کنید وآرامش داشته باشید:

درزمانی که به آرامش خود اختصاص داده اید.ازفکرکردن به چیزهای منفی وناامید کننده دوری کنید. بهتراست دراین زمان کمی به تمرینات یوگا روی بیاورید.وبااین تمرینات به ذهنتان آرامش داده و استرس را ازخودتان دورکنید.

۵.خواب کافی:

باخوابیدن به مقدار کافی درشبها،درطول روز انرژی کافی برای انجام تمام کارهای خودتان را داشته باشید.

وقتی شما به خواب میروید تمام علت های استرس در بدن شما خاموش میشود.وبدن شما ریست شده وبرای شروع یک روز خوب آماده میشود.

راه های مقابله بااسترس
راه های مقابله بااسترس
۶.مطالعه:

درانتخاب کتاب های خود دقت کنید.کتابهایی را انتخاب کنید که سرشار ازامید ونشاط باشد.ومتناسب باروحیه خودتان میتوانید به سراغ کتاب های رمانتیک، روانشناسی ویا یک کتاب مذهبی بروید.

با مطالعه کتاب هایی با پیام مثبت میتوانید استرس را ازخودتان دور کنید.

۷.موسیقی:

گوش کردن به موسیقی یک روش برای کاهش استرس است.اما انتخاب نادرست آن میتواند برعکس عمل کند.پس به موسیقی هایی گوش کنید که به شما آرامش داده واسترس را کاهش میدهد.

۸.وقتی استرس به سراغتان آمد به چیز دیگری بیندیشید:

اگر مسئله ای برایتان پیش آمده که باعث افزایش استرس درشما شده،بهتراست زمانی که ذهنتان درگیرمی کند .حواستان را پرت کنید و به چیزهای امیداورکننده دیگری فکر کنید.

۹.نفس عمیق:

درزمانی که اعصبانیت یااسترس به سراغتان می آید بهتر است، با نفس عمیق کمی به اعصاب خود مسلط باشید.اگرشما ده بار پشت سرهم نفس عمیق بکشید آرامش خوبی را تجربه میکند.

۱۰.عشق:

به اطرافیان خود بیشترعشق بورزید.مطالعات نشان میدهد که بغل کردن ونوازش میتواند به شما آرامش بدهد و استرس را از شما دورکند.

۱۱.تصویرسازی:

ذهن ما نمیتواند تفاوتی بین تصوروواقعیت راتشخیص بدهد. پس با تصویر سازی میتوانید به ذهن خودآرامش دهید. شما میتوانید یک منظره زیبا مانند یک ساحل ویایک دشت پرگل رادر ذهن خود تصویرسازی کنید.ویا حتی میتوانید تجسم کنید که انرژی منفی واسترس در حال دور شدن از بدن شما ست وبا تلقین کردن استرس را ازخودتان دور کنید.

۱۲.سپاسگزاری:

ید.حتی میتوانید آنها را یادداشت کنید که یادتان باشد ،همیشه چیزهایی وجود دارد که شما میتوانید شکرگزار آن باشید.برای اینکه یک زندگی شاد وبدون استرس داشته باشید،همیشه شکرگزار اتفاقات وچیزهای خوب زندگی خودباشید

۱۳.کمتر کمال گرا باشید:

شاید شماهم جز آدم هایی هستید که بسیارکمال گرا هستند.کمال گرایی تا حدودی خوب است.ولی مراقب باشید که افراط نکنید. بهتراست کمی کمال گرایی وتوقعات زیاد را ازخود دور کنیدوزیاد به خودتان سخت نگیرید.این باعث کاهش استرس میشود.

۱۴.به محیط زندگی خود توجه کنید:

بربعضی افراد نور ورنگ محیط میتواند تاثیر گذارباشدو باعث افزایش استرس در آنها شود.بهتراست ازرنگ های آرامش بخش ونورکافی در محیط کاروزندگی خود استفاده کنید.

۱۵.برای کارهای روز مره خود برنامه ریزی کنید:

برای کارهای روز مره خود برنامه ریزی کنید.تا وقت کافی برای تفریح ودیدار آشنایان داشته باشید. تفریح ودیداربا کسانی که دوستشان داریم باعث کاهش استرس میشود.

۱۶.بنویسید:

اگر استرس فراموش کردن چیزی یا کاری را داریدآن را یادداشت کنید.ویااگر افکارمنفی باعث استرس درشما شده برای رهایی از افکار منفی نوشتن وپاره کردن میتواند یک روش مناسب باشد.

راه های مقابله بااسترس
راه های مقابله بااسترس
۱۷.باخانواده وعزیزان خود بیشتر وقت بگذرانید:

سعی کنید بیشتر با خانواده ویا کسانی که دوستشان دارید وقت بگذرانید.حتما حداقل یک وعده غذایی درطول روز کنارهم باشید.وبه هم دیگرآرامش دهید.

۱۸.بیشتر مراقب جسم خود باشید:

سعی کنید استرس واضطراب را ازخود دور کنید.چون استرس زیاد باعث ضربه زدن به بدنتان میشود. وخطرابتلا به بیماری هایی مثل بیماری قلبی،زخم معده وفشارخون بالا و.. را درشماافزایش بدهد.

۱۹.درباره مشکلاتتان با یک فرد مطمین مشورت کنید:

سعی کنید با حرف زدن درباره مشکلات خود با یک فرد مطمئن کمی به خودتان آرامش بدهید.وبامشورت کردن به نتیجه های بهتری برسید تااسترس مشکلات ازشما کمی دورشود.

۲۰.اگر در شرایط سختی هستید،در زمانی مناسب آن رارها کنید وبه خودتان سخت نگیرید:

برای خودتان حد وحدودی درروابط ومشارکت ها وفعالیت ها درنظربگیرید.واگرشرایط ازآن حدوحدود گذشت آن مسئله را به طور کامل کنار بگذارید.این نکته بسیارمهم میتوند مربوط به مسائل کوچک مثل زمان برگشت به خانه تا مسائل بسیارمهم مثل روابط باافراد باشد.

به حد وحدود خود پای بند باشید تا استرس درشما کاهش یابد.

۲۱.از افراد استرس زا دوری کنید:

اگرکسی را میشناسید که باعث افزایش استرس درشما میشود بهتراست از آن فرد دوری کنید.اگراین کار غیر ممکن است حداقل بااو درجمع ارتباط برقرار کنید .تاکمی کمتر بروی شما تاثیر منفی بگذارد.

۲۲.به خودتان ودیگران عشق بورزید:

خودتان ودیگران را دوست داشته باشید.وحس خوب انسان دوستی را تجربه کنید.

۲۳.ازتکنولوژی به طورمناسب استفاده کنید:

با وسایلی مانند کامپیوتر وموبایل کمترکارکنید.وبیشتر وقت خودرا دردنیای واقعی بگذرانید نه مجازی!

 

۸۰%
عالی بود

اگر این مقاله برای شما مفید بود به آن رای دهید

  • به این مقاله رای دهید
منبع بیتوته

قوانین ارسال نظر

 

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و … باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «چرخک» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
۸۰%

عالی بود

اگر این مقاله برای شما مفید بود به آن رای دهید
  • به این مقاله رای دهید

یک نظر

  • سلام, مهمان