سفرهای نوروزی و به حداقل رساندان خطرات آن

چگونه خطرات مسافرت‌های نوروزی را به حداقل برسانیم؟
67بار دیگر ماه زیبای فروردین از دیاری نه چندان دور، ترانه‌های سبز زندگی را در گوش اسفندماه زمزمه می‌کند. زمین فریاد رُستن دارد تا بار دیگر خون شکوفایی و سرسبزی در شریان درختان و گیاهان جریان یابد.
فصل زمستان در انتهای گذار خود، میزبان مسافرانی از شهرهای گوناگون است که پس از طی مسافت‌های طولانی، به مقصد خواهند رسید تا تعطیلات نوروزی خود را در آن محل سپری کنند. خانواده‌هایی که با هزاران امید و آرزو در طول سال برای تعطیلات نوروزی و گردش و تفریح سالم برنامه‌ریزی کرده‌اند، اکنون باید با آسایش و ایمنی کامل در سفرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی به تمام برنامه‌های نوروزی خود جامه عمل بپوشانند. اما مسافرت میلیون‌ها مسافر در سراسر کشور و زمینه‌سازی برای آسایش و اطمینان در سفر، به امکانات و تسهیلات ویژه‌ای نیازمند است. بسترسازی برای فراهم‌آوردن ایمنی، آسایش و آرامش مسافران در طول سفر تحقق نخواهد یافت مگر آنکه تمام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی با همکاری و هماهنگی و با تشکیل ستادهای سفرهای نوروزی، امکانات ویژه‌‌ای به مسافران ارائه دهند. ایجاد امنیت و آرامش مسافران نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است. مسافران نیز باید با رعایت قوانین و مقررات، برای سلامت هرچه بیشتر مسافرت‌های نوروزی تلاش کنند.
دفاتر خدمات مسافرتی نیز می‌توانند با ارائه تسهیلات و اطلاع‌رسانی، گردشگران نوروزی را به خوبی راهنمایی کنند.


● طرح راهنمای مسافران نوروزی
به منظور تسریع در ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و هلال احمر به امضا رسیده است تا ضمن ارائه تسهیلات نوروز ۸۶ برای مسافران با بهترین خاطرات سپری شود.
تشکیل کمیته مشترک آموزش برای طراحی، ایجاد و برپایی دوره‌‌های آموزش گردشگری نیز بسیار مهم است و در راهنمایی مسافران تاثیر مثبت خواهد داشت. اطمینان و ایمنی در سفر، کمک به تامین آسایش و آرامش مسافران، ترویج فرهنگ نوع دوستی و مهرورزی از اهداف اصلی اجرای طرح راهنمای مسافران نوروزی است.
سازمان میراث فرهنگی، ستاد تسهیلات سفرهای کشور و شهرداران شهرها در سراسر کشور باید با همکاری یکدیگر تسهیلات لازم را به منظور انجام سفرهای خاطره‌انگیز برای مسافران فراهم کنند.
● نکات ایمنی در سفرهای نوروزی
▪ ‌ باید توجه داشت که در سفرهای جاده‌ای، بستن کمربند ایمنی درصد قابل توجهی از تلفات منجر به فوت را در تصادفات کاهش می‌دهد و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل ایمنی حافظ و جان سرنشینان خودرو محسوب می‌شود. بستن کمربند ایمنی علاوه بر تامین سلامت راننده موجب تسلط بیشتر در رانندگی می‌شود.
▪‌ رانندگان باید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، با مسوولان راه و ترابری و پلیس راه همکاری کنند تا برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده‌ برای سفرهای نوروزی به‌طور کامل و به خوبی انجام پذیرد.
▪ سعی کنید همیشه پیش از سفر خودروی خود را از هر نظر کنترل کنید تا دچار نقص فنی نباشد. باد لاستیک‌ها، رو‌غن‌ موتور، روغن ترمز، آب رادیاتور و شیشه شور و … همه را مدنظر قرار دهید.
▪ همیشه پیش از مسافرت خوب بخوابید تا در هنگام رانندگی دچار خستگی و خواب‌آلودگی نشوید.
▪ در هنگام نوروز به دلیل نوسانات آب و هوا و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط جوی، سعی کنید در هنگام روز رانندگی کنید چرا که رانندگی در شب می‌تواند با خطای دید و حوادث بیشتری همراه باشد.
▪ به علایم رانندگی و تابلوهای هشدار دهنده در جاده، به ویژه در جاده‌های کوهستانی توجه کنید.
▪ شیشه‌های خودرو، برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌های جلو و عقب را کنترل کنید تا از سلامت کامل برخوردار باشند.
▪ اگر در هنگام رانندگی با مه‌گرفتگی روبه‌رو شدید، از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی‌توانید بیشتر از صدمتر مقابل خود را ببینید، چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید و از سلامت وسایل هشداردهنده مانند چراغ‌های چشمک‌زن، بوق و چراغ‌ راهنمای خودرو اطمینان حاصل کنید.
▪ در هنگام بارش برف و باران، با سرعت مجاز و دقت بیشتری رانندگی کنید.
▪ اگر سطح جاده یخ زده است، از گردش و انحراف ناگهانی بپرهیزید و ضمن استفاده از زنجیر چرخ و لاستیک‌های یخ‌شکن، نکات ایمنی را فراموش نکنید.
▪ لباس اضافی و تجهیزات لازم و کافی سفر را به همراه داشته باشید.
▪ اگر با اتوبوس، قطار و یا هواپیما سفر می‌کنید، تاریخ و ساعت حرکت را چند بار کنترل کنید و حداقل یک ساعت پیش از حرکت در محل حاضر باشید.
▪ از حمل بار اضافی خودداری کنید.
▪ در طول سفر به حقوق دیگران احترام بگذارید.
▪ نظافت و بهداشت را به طور کامل رعایت کنید.
▪ به هیچ عنوان در حضور افراد دیگر و در محیط بسته، دخانیات استعمال نکنید.
▪ در هنگام حادثه و یا خطر احتمالی خونسردی خود را حفظ کرده و به کمک نیازمندان بشتابید.‌
● تغذیه در سفرهای نوروزی
▪‌ در سفرهای جاده‌ای سعی کنید کمتر از غذاهای رستوران‌های بین ‌راهی استفاده کنید.
▪ غذای مورد نیاز در طول سفر را پیش از حرکت آماده و مهیا سازید. این غذا باید ضمن تامین انرژی و پروتئین لازم برای بدن، از چربی و کالری زیادی برخوردار نباشد.
▪ میوه و سبزی‌های تازه را به عنوان یکی از مواد اصلی در برنامه‌ غذایی سفر خود قرار دهید.
▪ همیشه مقداری آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
▪ از تنقلات کمتر استفاده کنید، چرا که مصرف بی‌رویه تنقلات به ویژه در کودکان عاملی برای چاقی آنان است.
▪ اگر از محصولات کنسروی استفاده می‌کنید، به تاریخ مصرف آن و سلامت قوطی کنسرو توجه کنید.
▪ رعایت نکات بهداشتی در تغذیه‌ای سالم بسیار مهم است.
▪ سعی کنید پیش از مصرف غذا در طول سفر، دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهید.
▪ تغذیه صحیح و مناسب در طول سفر با تاثیر بر اعصاب و روان، سبب رشد فکری می‌شود و مسافرتی شاد و با طراوت را در پی خواهد داشت.

سیدعیسی عماد
منبع : روزنامه سلامت

قوانین ارسال نظر

 

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  • لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و … باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
  • در غیر این صورت، «چرخک» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

هنوز نظری برای این نوشته ثبت نشده

  • سلام, مهمان