چگونه به دنبال خوشبختی باشیم

خوشبختی، آنچه به دنبالش هستیم

به دنبال خوشبختی

بسیاری از ما انسان ها اغلب میگوییم دوست دارم خوشبخت باشم. پس چرا به ان دست پیدا نمیکنیم؟ حقیقت ان است که ما اصلا نمیدانیم خوشبختی یعنی چه!؟ ایا خوشبختی را میتوان معنا کرد؟ ما در این مقاله سعی در آن داریم تا شما را با مفهوم خوشبختی آشنا کنیم با ما همراه باشید 

خوشبختی چیست؟

خوشبختی، آنچه به دنبالش هستیم!
به دنبال خوشبختی

خوشبختی معنای خاصی ندارد. حتی اگر سری به دایره المعارف های مختلف نیز بزنیم، خوشبختی را به معنای احساس شادی و خوشحالی داشتن معنا کرده اند. اما جالب است بدانید در مقابل ان برای افسردگی معنای بسیار زیادی وجود دارد.

پس به این نتیجه میرسیم که خوشبختی را هرکسی باید برای خودش معنا کند. ممکن است تعریف شما از این واژه در زمان کنونی با تعریف شما در ۱۰ سال اینده تفاوت داشته باشد. شاید عده ای رفتن به سفر و لذت بردن از طبیعت را خوشبختی بدانند. یا عده ای دیگر داشتن شغل رویاهایشان را خوشبختی بدانند. یا طبق فکر بسیاری از ادم ها خوشبختی داشتن ثروت زیاد است که اصولا در بسیاری از ان ها این فکر با گذشتن زمان تغییر کرده و جای خود را به معیارهای دیگری خواهد داد.

دانشمندان برای خوشحالی یک اصلاح علمی ساخته اند به نام: احساس ذهنی بهزیستی. این اصلاح یعنی ارزیابی ذهنی و عملی هر کسی از زندگی خودش. خیلی از مواقع شنیده ایم که میگویند مثلا فلان کس، خانوادگی همیشه شاد و خوشبخت هستند! از زمان پدر بزرگانشان همیشه خانواده خوشحالی بودند! اما تحقیقاتی که بر روی انسان ها انجام شده است این ادعا را رد میکند. طی بررسی های انجام شده بر زندگی واقعی مردم در سراسر دنیا مشخص شده است که تنها ۵۰ درصد از خوشحالی به دست ژن ها تعیین میشود. و مابقی ان را فعالیت های روزانه و پیامدهای ان مشخص میکنند. پس نیمی از این احساس خوشبختی و خوشحالی توسط خود ما مشخص میشود.

خوشحالی یا افسردگی؟

شاون اکور نویسنده کتاب مزیت خوشحالی میگوید: وقتی در هاروارد درس میخواندم، به مدت دو سال افسرده بودم. خوشحال نبودن برعکس خوشحال بودن نیست و همیشه خوشحال نبودن هم بد نیست. مخالف خوشحالی بی احساسی است. یعنی از دست دادن ان شور و لذتی که وقتی به سمت جلو پیش میرویم باید احساسش کنیم.

این نویسنده معروف در کتاب خودش نوشته است که: مردم افسردگی را یک نقطه ‌ضعف تلقی می‌کنند چون به اشتباه فکر می‌کنند اگر به اندازه‌ی کافی قوی و سرسخت باشید احساسات منفی نمی‌توانند بر شما غالب شوند. سرسخت‌ ترین مدیران اجرایی، افسران ارتش، پروفسورهای دانشگاه هاروارد و بازیکنان فوتبال آمریکایی با افسردگی دست و پنجه نرم کرده‌اند. بعضی وقت‌ها، نادیده گرفتن احساسات‌مان به امید اینکه سرسخت ‌تر شویم نتیجه‌ برعکس می‌دهد و ما را ضعیف‌تر می‌کند. کلید داشتن یک سیستم ایمنی قوی در برابر ضعف احساسی، آگاهی نسبت به احساسات و به کار بستن سازنده و مفید انرژی‌ای است که آنها ایجاد می‌کنند.

میخواهم خوشبخت باشم

اگر تا اینجا با ما همراه بود باشید حتما به خاطر دارید که در قسمت های قبل به این نتیجه رسیدیم که دانشمندان اعلام کردند نیمی از احساس خوشحالی و خوشبختی توسط خود ما مشخص میشود. این خبر خوبی میتواند باشد چون با این وجود همه ما میتوانیم خوشحال تر باشیم. حال میخواهیم بدانیم با این نیمه چه کنیم؟

از انجایی که خوشحالی یک حس درونی است پس محرکهای ان هم درونی هستند. ما باید چیزهایی که خوشحالمان میکند را در وجود خودمان پیدا کنیم. بسیاری از ما چندین کار را همزمان باهم انجام میدهیم تا بتوانیم جلوتر بیفتیم و سریعتر به پله بعدی برسیم. اما باید از خودمان بپرسیم ایا میدانم هدف کاری که انجام میدهم چیست؟ ایا میدانم مقصد کجاست؟ این هدف گذاری باعث میشود در مسیر رسیدن به مقصد نهایی از اتفاقاتی که می افتد احساس بهتری داشته باشیم و این احساس خوب میتواند تبدیل به همان حس خوشبختی شود.

در یک قدمی خوشبختی

هیچ کسی نمیتواند به ما بگوید کاری را انجام بدهیم تا به خوشبختی مطلق و ۱۰۰درصد برسیم. اما راه هایی هست که میتوان با انها به خوشبختی نزدیک تر شده و احساس بهتری داشته باشیم. مانند:

– رفتن به طبیعت و قدم زدن

گاهی دور شدن از فضای زندگی و رفتن در دل طبیعت باعث میشود ما احساس بهتری به زندگی داشته باشیم. در طبیعت همیشه نشانه هایی برای زندگی هست.

– ورزش کردن

داشتن تحرک و ورزش کردن حتی برای چند دقیقه در روز، در داشتن احساس بهتر و تازه تر به ما کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که انجام فعالیت های ورزشی منظم میتوانند به احساس شادی بیشتر منجر شود.

– مراقبه

قطعا راجع به مراقبه و مدیتیشن همه ما چیزهایی شنیده ایم. داشتن مراقبه حتی برای ۱۵ دقیقه در روز میتواند به داشتن احساس خوشبختی بیشتر به ما کمک کند.

– داشتن یک سرگرمی خورد علاقه

احساس موفقیت و شادی دراکثر مواقع با داشتن سرگرمی مورد علاقه مان به وجود می اید. مانند: نقاشی، موسیقی، کارهای دستی و هنری، وهرچیزی که باعث میشود احساس رضایت ازخود و ارامش داشته باشید.

– دور ریختن افکار منفی

این افکار منفی قدرت زیادی حتی بیشتر از افکار مثبت دارند. هرگاه افکار منفی به سراغمان امد، انها را روی کاغذ نوشته و داخل سطل زباله بیندازیم. چون جای افکار منفی در ذهن ما نیست، انها فقط روح ما را ازرده میکنند و باعث میشود از رفتن به جلو و احساس خوب داشتن دور بمانیم.

 

۸۰%
عالی
لینک کوتاه این مقاله
این مقاله را به اشتراک بگذارید
  • به این مقاله رای دهید
منبع کتاب خوشبختی چیست و خوشبخت کیست؟ نوشته احمد لقمانی کتاب مزیت خوشحالی نوشته شاون اکور