رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

واژه نامه سئو و موتورهای جستجو


ارسال های توصیه شده

واژه نامه سئو و موتورهای جستجو

 

[align=justify]

Above the fold

نمایش دادن محتوایی خاص به هر موتور جستجو. اسپایدر هر موتور جستجو نام مشخصی دارد. بدین ترتیب اگر اسپایدری مشخص، صفحه‎ای را از سرور درخواست کند، صفحه از پیش آماده شده برای آن اسپایدر به آن نشان داده می‎شود. با اعمال این روش، محتوایی که کاربر عادی و موتور جستجو می بیند، متفاوت خواهد بود. در این روش صفحاتی که به خورد اسپایدر داده می‎شوند جذابیت گرافیکی ندارند و پر از کلمات کلیدی است. موتورهای جستجو توانایی شناسایی این صفحات را دارند و کاربرد این روش تقلب محسوب می‎شود.

 

 

Absolute Link

آدرس کامل، مانند http://www.example.com/folder/file.html

 

 

Age

عمر، عمر دومین، صفحه و ... که در رتبه بندی موثر است.

 

 

Agent name delivery

نمایش دادن محتوایی خاص به هر موتور جستجو. اسپایدر هر موتور جستجو نام مشخصی دارد. بدین ترتیب اگر اسپایدری مشخص، صفحه¬ای را از سرور درخواست کند، صفحه از پیش آماده شده برای آن اسپایدر به آن نشان داده می¬شود. این روش تقلب محسوب می¬شود. با اعمال این روش، محتوایی که کاربر عادی و موتور جستجو می بیند، متفاوت خواهد بود. در این روش صفحاتی که به خورد اسپایدر داده می‎شوند جذابیت گرافیکی ندارند و پر از کلمات کلیدی است. موتورهای جستجو توانایی شناسایی این صفحات را دارند.

 

 

AJAX

تکنیک جدیدی است که به کمک آن یک صفحه می‎تواند داده هایی را از سرور درخواست کند و محتوای بخشی از خود را بروزرسانی نماید بدون این که خود دوباره بارگذاری شود.

 

 

Algorithm

مجموعهای از قوانین یا دستورالعمل‎هاست که موتور جستجو بر اساس آن صفحات وب را در خروجیاش مرتب می‎کند.

 

 

ALT Attribute

شناسه مفسر عکس. به کمک آن محتوای عکس توضیح داده می‏شود. با بردن موس روی تصویر، این توضیحات نمایان می‎‎شود. هر گاه تصویر به هر دلیل بارگذاری نشود، این متن جای تصویر را می‎گیرد. مانند:


 

 

 

 

 

Analytics

سرویسی از گوگل که به کمک آن مدیران سایت‎ها می توانند آمار سایت خود را تحلیل کنند: google.com/analytics

 

 

Anchor Text

متن لینک – متنی که کاربر با کلیک کردن بر آن به صفحه دیگری می رود.

a href="http://www.irpedia.com/">Irpedia

 

 

 

Backlink, Inbound Link

لینکی که به صفحه‎ای می‎شود، لینک ورودی به یک صفحه. اگر سایت Aبه سایت B لینک دهد، لینک از سایت A یک "بک لینک" برای سایت B است.

 

 

Bait-and-switch

تغییر دادن محتوای صفحه بعد از آن که در موتور جستجو یا فهرست ثبت شد. مثلاً معرفی سایت یک آژانس خدمات مسافرتی به گروه گردشگری دایرکتوری دیماز و سپس تغییر دادن محتوای آن به "تولید جوراب پشمی" بعد از آن که سایت برای نمایش در گروه گردشگری مورد تأیید قرار گرفت.

 

 

Below the fold

محتوایی از صفحه که کاربر برای دیدن آن باید به پایین صفحه نمایش اسکرول کند.

 

 

Black Hat SEO

سئو‎کردن با استفاده از روش‎هایی برای فریب دادن موتور جستجو. بهینه‎سازی سایت با استفاده از تکنیک‎هایی که تلاش دارد موتورهای جستجو را دور بزند.

 

 

Boolean Search

استفاده از عمل‎گرهای منطقی برای جستجو مانند استفاده از AND, OR. هر گاه دو کلمه با یک فاصله از هم جستجو می-شود معنای آن همان AND است.

 

 

Bounce rate

به طور ساده یعنی افرادی که به سایت مراجعه می‎کنند و بلافاصله از آن خارج می‎شوند. این پارامتر هر چه کم‏تر باشد، بهتر است. معمولاً به دو صورت زیر محاسبه می‎شود:

 

- درصدی از کاربران که تنها یک صفحه از سایت را می‎بینند یعنی همان صفحه ورود به سایت را می‎بینند و از سایت خارج می‎شوند.

- درصدی از کاربران که زمان کمی در سایت می‎مانند، به طور معمول 5 ثانیه و یا کم‏تر.

 

 

Breadcrumb navigation

 

 

 

Bride page

مراجعه شود به Doorway page.

 

 

Broken link, dead link, dangling link

لینک شکسته. لینک به صفحه‎ای که وجود ندارد.

 

 

Cache

کش. برخی از موتورهای جستجو نسخه‎ای از محتوای صفحات را روی سرور خود نگه می‎دارند. این نسخه مربوط به آخرین باری است که موتور جستجو به صفحات سر زده است.

 

 

Call to action

اقداماتی که مدیر سایت دوست دارد کاربران در سایت انجام دهند. مانند سفارش، خرید، عضویت، دانلود و کلیک کردن.

 

 

Captcha

کد کاپچا. تصاویری که به صورت اتوماتیک تولید می‎شوند و محتوای آن باید برای ارسال اطلاعات به سایت مورد استفاده قرار گیرد. هدف آن جلوگیری از اسپم است.

 

 

Classification

دسته‎بندی اطلاعات در گروه‎های موضوعی.

 

 

Click-though popularity, click-thru popularity, click tracking

عبارت است از تعداد کاربرانی که روی لینکی در نتایج جستجو کلیک می‎کنند و به صفحه‎ای خاص میروند و مدت زمانی که در آن صفحه می‎مانند. برخی از موتورهای جستجوگر این پارامتر را در رتبهبندی لحاظ می‎کنند.

 

 

Click-though, click-thru

پروسه کلیک کردن روی لینکی در نتایج جستجو و رفتن به صفحه‎ای خاص.

 

 

Cloaking, obfuscation

نمایش دو محتوای مختلف به موتور جستجو و کاربر عادی سایت. در این پروسه ابتدا درخواست کننده صفحه مشخص می‎شود. اگر درخواست کننده موتور جستجو باشد محتوای خاص آن موتور جستجو به وی نمایش داده می‎شود و اگر درخواست کننده کاربر باشد، صفحه اصلی به وی نشان داده می‎شود.

 

 

CMS

سیستم مدیریت سایت. امروزه سایت‎های بسیاری تمایل به استفاده از آن دارند. سایت‎های ارائه دهنده خدمات وبلاگ در حقیقت یک نوع سیستم ساده مدیریت محتوا هستند. در سی‎ام‎اسها مدیریت سایت یکپارچه و ساده شده است.

 

 

Comments

نظر دادن در وبلاگ‎ها.

 

 

Comments Tag

برچسب توضیحات برای وارد کردن توضیحات در منبع کد اچ‎تی‎ام‎ال استفاده می‎شود. توضیحات توسط مرورگرها نادیده گرفته می‎شوند.

 

 

Conversion rate

درصدی از کاربران سایت که علاوه بر انجام بازدید عادی، کار دیگری که مورد علاقه صاحبان سایت است را انجام می-دهند. مثلاً برای یک فروشگاه جوراب این کار مورد علاقه، خرید جوراب است. برای یک سایت خبری، کار مورد علاقه ثبت نام در خبرنامه و یا عضویت در آر‎اس‎اس آن است. اگر 100 بیننده به سایتی مراجعه کنند و تنها یک فرم تماس پر شود، نرخ تبدیل 1% است.

 

 

Counter

برنامه‎ای که تعداد بازدید از صفحه را می‎شمرد.

 

 

CPC, cost per click

هزینه برای هر کلیک. به عبارت دیگر برای این که یک بار بر روی لینکی کلیک شود، چه هزینه‎ای پرداخت شده است.

 

 

CPM, cost per thousand ad impressions

هزینه برای هزار بار نمایش.

 

 

Crawl depth

این که موتور جستجو تا چه عمقی در سایت پیش می‎رود و محتوای آن را می‎خواند. هر پوشه را یک لایه فرض کنید. بهتر است سایت سه لایه و کم‏تر داشته باشد.

 

 

Crawl frequency

یعنی این که موتور جستجو هر از چند گاه به سایت مراجعه می‎کند.

 

 

Crawler

همان اسپایدر است.

 

 

Cross linking

لینک بین صفحات مختلف یک سایت معین.

 

 

CSS, cascading style sheet

تکنیکی است که به اسناد وب استایل می‎دهد. به کمک آن مشخص می‎شود اجزای اچ‎تی‎ام‎ال چگونه و در کجا نمایش داده شوند.

 

 

CTR, clickthrough rate

درصدی از کاربران که تبلیغی را می‎بینند و بر روی آن کلیک می‎کنند. درصدی از کاربران که لینک سایت را در نتایج جستجو می‎بینند و با کلیک کردن بر آن به سایت مراجعه می‎کنند.

 

 

Deep linking

لینک دادن به صفحه‎ای که دو پوشه و یا بیش‏تر از صفحه اول سایت دور است.

 

 

Destination page

صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی در نتایج جستجو به آن می‎رود.

 

 

Directory

فهرست. سایتی که سایت‎های دیگر را در گروه‎های خود دسته‎بندی می‎کند و نمایش می‎دهد.

 

 

Directory enhancement

پروسه نوشتن عنوان و توضیح مناسب برای یک سایت و انتخاب مناسب‎ترین گروه فهرست برای معرفی سایت به آن.

 

 

Domain name

نامی اختصاصی که سایتی را مشخص می‎کند مانند Irpedia.com.

 

 

Doorway page, gateway page

صفحاتی که مخصوصاً برای کسب رتبه بالا طراحی می‎شوند و نه برای کمک به کاربران. این صفحات متناسب با هر موتور جستجو ساخته می‎شوند. معمولاً در پروسه Cloaking از آن‏ها استفاده شود. در ساخت این صفحات تلاش می-شود تا وزن‎ها برای همه پارامترها در بهترین حالت باشد و از همه پارامترها استفاده می‎شود.

 

 

Dynamic URL

آدرس یک صفحه داینامیک. صفحات داینامیک معمولاً دارای کاراکترهایی مانند ?, &, =, %, +, cgi هستند.

 

 

Entry page, landing page

اولین صفحه‎ای که کاربر بعد از کلیک کردن بر لینکی از طریق آن وارد سایتی می‎شود.

 

 

Fake copy listing

صفحه‎ای که رتبه بالا دارد اما محتوای آن از صفحه‎ای در سایتی دیگر دزدیده شده است.

 

 

False drop

نمایش صفحه‎ای در نتایج جستجو که ارتباطی به عبارت جستجو شده ندارد.

 

 

FFA, free for all

رایگان برای همه. سایت‎هایی که هر کس می‎تواند لینک خود را در آن قرار دهد. صفحاتی که حاوی لینکهایی غیرمرتبط هستند.

 

 

Filter words, common words, stop words

کلمات عمومی و رایج. مواردی مانند a, and, or, for, is, but و به فارسی از، به، با، بر، در...

 

 

Frame

تکنیکی در اچ‎تی‎ام‎ال است که صفحه نمایش را به چندین بخش تقسیم می‎کند.

 

 

Full-text index

بایگانی کردن همه کلمات موجود در یک صفحه بدون حذف کلمات رایجی مانند با، به، از...

 

 

Gibberish

محتوایی که نظم و ترتیب منطقی ندارد و برای کاربر قابل فهم نیست. در این متن‎ها تلاش می‎شود که فقط کلمات خاصی تکرار شود و اصلاً معنادار بودن جملات و کل متن مورد توجه قرار نمی‎گیرد. مثلاً پشم اگر روزی پرستو پشم میرود و پشم آیا کتاب پنچره پشم گوسفند کودک باشد ماشین پشم پروش دادن همزمان پشم دریا و ساحل خاک پشم پرواز... تبسم کرد پشم. راستی ماشین‎مون چه رنگی بود؟112;Hallway page;صفحه‎ای که مخصوصاً برای لینک دادن به صفحات doorway طراحی شده است. ابتدا چند doorway طراحی می‎شود و سپس از طریق یک صفحه hallway آن‏ها را به موتور جستجو معرفی می‎کنند.

113;Heading, heading tag;سرتیترهای h1 تا h6.

114;Hidden text;متن پنهان. متنی که بدون انجام دادن کاری خاص توسط کاربر قابل دیدن نیست. مانند متن‎هایی که همرنگ پس‎زمینه‎اند یا با فونتی ریز در صفحه قرار دارند. اسکرول کردن صفحه، کاری خاص نیست!

115;Hit;هر درخواست از سرور را گویند. مثلاً اگر صفحه ای 6 تصویر در خود دارد، به هنگام بارگذاری آن 7 هیت در سرور ثبت می‎شود. یکی برای خود صفحه و 6 تا برای تصاویر آن. نباید هیت با بازدید صفحه اشتباه گرفته شود. در این مثال تنها یک بازدید صفحه اتفاق می‎افتد.

116;Hot linking;دزدیدن پهنای باند. نمایش سندی در سایت خود در حالی‎که آن سند از سایت دیگری فراخوانی می‎شود.

117;Hyperlink, link;لینک. به کمک آن می‎توان از صفحه‎ای به صفحه‎ی دیگر رفت. در واقع همانند یک پل بین دو صفحه عمل می‎کند.

118;Html, HyperText Mark Language;صفحات وب به زبان اچ‎تی‎ام‎ال نوشته شده‎اند که به معنای زبان نشانه‎گذاری فرامتنی است. اچ‎تی‎ام‎ال، یک فایل متنی حاوی برچسب‎های کوچک نشانه‎گذاری است که ویژگی و ساختار صفحه را مشخص می‎کنند.

119;Hypertext link;متن لینک. متنی که با کلیک بر آن به صفحه دیگری می‎رویم.

120;Image map;یک عکس است که هر قسمت آن به صفحه‎ای دیگر لینک شده است.

121;Inbound link;لینک به سایت. لینکی که از سایتی دیگر به سایتی خاص داده شده است. لینک ورودی.

122;Index;بایگانی موتور جستجو.

123;Indexer;بخشی از موتور جستجو که اطلاعات جمع‎آوری شده توسط اسپایدر را ذخیره می‎کند.

124;Invisible web;سایت‎ها و صفحاتی که موتور جستجو نمی‎تواند آن‏ها را بایگانی کند. به عنوان مثال سایت کتابخآن‏های را فرض کنید که با وارد کردن کلمه‎ای و فشردن دکمه‎ای می‎توانید به فهرست کتاب‎های موجود در زمینه کلمه جستجو شده، دست یابید. چون موتور جستجو نمی‎تواند روی دکمه‎ای کلید کند بنابراین نمی‎تواند به اطلاعات کتاب‎های این کتابخانه نیز دست یابد. صفحاتی که برای دیدن آن‏ها نیاز به رمز ورود است نیز در این زمره‎اند.

125;IP, Internet Protocol;پروتکل اینترنت. این پروتکل استانداردی را فراهم می‎کند که اطلاعات بر روی اینترنت فرستاده شود.

126;IP address;عددی یکتا که هر کامپیوتر را در اینترنت مشخص می‎کند. در حال حاضر 4 عدد 32 بیتی است که از 0 تا 255 متغیرند. مانند 255.191.12.23

127;Javascript;زبانی برنامه نویسی است که به طراحان اجازه می‎دهد تا در صفحات انیمیشن به کار گیرند و صفحاتی پویاتر طراحی کنند.

128;Keyword;کلمه‎ای که در موتور جستجو، جستجو می‎شود. همچنین کلمه‎ای است که با دقت محتوای یک صفحه را توضیح می‎دهد.

129;Keyword density;به تعداد دفعاتی که یک کلمه نسبت به کل کلمات متن تکرار شده است، گفته می‎شود.

130;Keyword frequency;تعداد دفعاتی که یک کلمه در کل متن تکرار شده است را نشان می‎دهد.

131;Keyword proximity;به مکان کلمات نسبت به یکدیگر (دوری یا نزدیکی آن‏ها از هم)، اشاره میکند.

132;Keyword prominence;به مکان یک کلمه نسبت به کل کلمات دیگر متن، اشاره میکند (ارزش مکانی). این عامل را می‎توان اینگونه هم تعریف کرد که یک کلمه چقدر به بالای صفحه نزدیک است.

133;Keyword stacking, staffing;تکرار بی‎مورد کلمات کلیدی در صفحه.

134;Link farm;مجموعه‎ای از سایت‎های غیر مرتبط که به هم لینک می‎دهند تا محبوبیت پیوندی همه آن‏ها افزایش یابد.

135;Link juice;مقدار ارزش لینک که از دهنده لینک به گیرنده آن در محاسبه پیج‎رنک داده می‎شود. هر چه صفحه‎ای به صفحه‎های بیش‏تری لینک کند، ارزش لینک آن کم‏تر می‎شود.

136;Link popularity;به تعداد و کیفیت لینک‎های ورودی به یک سایت از سایت‎های دیگر اشاره دارد.

137;Link rot, linkrot;لینکی از موتور جستجو به صفحه‎ای که وجود ندارد. دلیل آن می‎تواند تغییرات در سایت و حذف آدرسها باشد.

138;Meta search, Meta search engine; ابرجستجوگر. خدمات جستجویی که همزمان نتایج جستجوی چند موتور جستجو را برای کمک به کاربر به‎کار می‎گیرد. در واقع نتایج خود را از موتورهای جستجوی دیگر می‎گیرد و نمایش می‎دهد.

139;Meta refresh;برچسبی در اچ‎تی‎ام‎ال که صفحه را بعد زمان تعیین شده مجددا بارگذاری می‎کند.

140;Meta tag;برچسب‎هایی از اچ‎تی‎ام‎ال که حاوی اطلاعاتی درباره صفحه‎اند.

141;Mirror domain, mirror site;چندین سایت با محتوای یکسان و یا شبیه به هم که روی سرورهای مختلف قرار دارند. آن‏ها به منظور دور زدن موتورهای جستجو کاربرد دارند.

142;Natural linking;لینک طبیعی. لینک‎هایی که به صورت طبیعی در سایت‎ها موجودند و به منابع وب داده می‎شود.

143;Nofollow;دستوری برای امتیاز ندادن به مقصد. یعنی از دهنده لینک به گیرنده آن به ‎هنگام محاسبه پیچ‎رنک امتیازی داده نشود.

144;Off-page factor;پارامترهایی خارج از سایت که در رتبه آن مؤثرند مانند لینک از سایت دیگر

145;On-page factor;پارامترهای داخل سایت که در رتبه آن مؤثرند مانند عنوان صفحات، متن صفحات و...

146;Optimization;پروسه طراحی، کدنویسی، نوشتن متن صفحات و معرفی آن‏ها به موتور جستجو به منظور بالا بردن شانس آن‏ها برای کسب رتبه بالا در موتور جستجو گفته می‎شود.

147;Organic listing, natural listing, unpaid listing;قرار گرفتن در رتبه‎های عادی موتور جستجو. موتورهای جستجو سایت‎های دیگری را در کنار نتایج عادی خود نشان می-دهند که برای آن هزینه دریافت می‎کنند. رتبه‎های عادی موتور جستجو را نمی‎توان خرید!

148;Outbound link;لینک از سایت. لینک از سایتی معین به سایتی دیگر. لینک خروجی.

149;Page view;به هر بار نمایش صفحه در مرورگر کاربر گفته می‎شود.

150;PageRank, PR;معیار گوگل در ارزیابی میزان اهمیت صفحات وب که عددی متغیر بین صفر و ده است. به اختصار به صورت PR0,…, PR10 بیان می‎شود. PR4+ یعنی صفحاتی که دارای پیج‎رنک 4 و بالاتر هستند.

151;Page popularity;در بحث پیوندها یعنی این که صفحه چند لینک دارد و در بحث بازدید صفحات یعنی این که صفحه چقدر بازدید دارد.

152;Power combination;سه کلمه اول عنوان صفحه که به هر صورت نوشته شوند دارای کلمه کلیدی هستند. مانند صادر‎کننده پسته ایرانی که به صورت‎های صادر‎کننده پسته، پسته ایرانی، صادر‎کننده پسته ایرانی و صادرکننده ایرانی هنوز هم عبارت کلیدی‎اند.

153;Precision;دقت و کیفیت در نتایج جستجوی یک موتور جستجو.

154;Query;درخواست. کلماتی که کاربر به موتور جستجو وارد می‎کند تا نتیجه جستجو را ببیند.

155;Query processor;بخشی از موتور جستجو است که وظیفه تحلیل درخواست کاربر را بهعهده دارد. آن تلاش می‎کند صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده را به کاربر نشان دهد.

156;Ranking, positioning;رتبه‎بندی یا رتبه. رتبه سایت در نتیجه جستجو.

157;Reciprocal link;لینک تبادلی یا دو طرفه. سایت آ به سایت ب و سایت ب به سایت آ لینک می‎کند.

158;Redirect;ارجاع دادن. یعنی صفحه‎ای فراخوانی می‎شود اما از جای دیگری به آن پاسخ داده می‎شود.

159;Referrer;ارجاع دهنده. سایت یا صفحه‎ای که بیننده را به سایت یا صفحه‎ای دیگر می‎فرستد.

160;Relative link;لینک نسبی. لینکی که نسبت به جایی که در آن قرار دارد تعریف می‎شود مانند /folder/1.html

161;Relevancy;معیاری است در موتورهای جستجو برای تعیین میزان ارتباط صفحات به عبارت جستجو شده.

162;robots.txt;پروتکلی که صفحات منع شده را برای موتور جستجو تعیین می‎کند. یک فایل متنی ساده است که در ریشه سایت قرار می-گیرد.

163;ROI, Rreturn On Investment;بازگشت سرمایه. مثلاً بابت هزینه‎ای که شده است یا تلاشی که انجام گرفته است چند فرم پر شده است یا چند کالا به فروش رفته است.

164;Search engine;موتورجستجو. سایتی است که پیشاپیش به سایت‎ها مراجعه می‎کند و طبق درخواست کاربر سایت‎هایی که قبلاً یافته است را به وی نشان می‎دهد.

165;SEM, search engine marketing, search marketing;بازاریابی سایت به گونه‎ای که ترافیک هدف‎مند زیادی از موتورهای جستجو جذب کند و فروش بالایی داشته باشد.

166;Search engine positioning, placement, optimization, ranking…;و موارد مشابه همگی معنایی شبیه به بهینه‎سازی سایت یا سئو دارند.

167;SEO, search engine optimization;سئو یا بهینه‎سازی. کلیه تکنیک‎هایی که تلاش دارد سایت را بهگونه‎ای آماده کند که حضور مناسبی در موتورهای جستجو داشته باشد.

168;SERPs, search engine result page(s);صفحه یا صفحاتی که موتور جستجو در پاسخ به جستجوی کاربر نمایش می‎دهد.

169;Search result;نتیجه جستجو

170;Site audit, site review;مرور و بررسی سایت برای این که مشخص شود سایت نیاز به چه اصلاحاتی دارد تا هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران قابل استفاده شود.

171;Site clinic;بررسی کلی و عمومی سایت

172;Site search;جستجو در داخل سایت. سایت‎هایی که از یک سیستم مدیریت محتوای استاندارد بهره می‎برند این قابلیت را دارند.

173;Sitemap;راهنما یا نقشه سایت. صفحه‎ای که در آن برای دسترسی سریع به محتوای سایت، لینک‎ها گروه‎بندی شده و در معرض دید کاربران قرار داده می‎شوند.

174;Social Media;شبکه اجتماعی، اجتماعات آنلاین. وب سایت‎هایی که به کاربر اجازه تولید محتوا می‎دهند و از طریق ارتباطات مختلف کاربران با هم همه گونه اطلاعات در سایت تولید و رد و بدل می‎شود.

175;Spam, Spamdexing;تلاش برای فریب داد موتور جستجو

176;Spider, crawler, robot;بخشی از موتور جستجو است که کار مراجعه به سایت‎ها و جمع‎آوری اطلاعات را بر عهده دارد.

177;Splash page;صفحات ورودی سایت که بیش‏تر گرافیکی هستند و متن بسیار کمی دارند.

178;Static content;محتوایی که کم تغییر می‎کند.

179;Stats, statistics;آمار سایت که کلیه دید و بازدیدهای انجام شده از سایت را نشان می‎دهد.

180;Stemming;توجه به ریشه کلمات. اگر snowing را در گوگل جستجو کنید حتماً صفحاتی را نیز نشان خواهد داد که کلمه snow در آن‏ها وجود دارد.

181;Submission, submit;معرفی سایت به موتور جستجو و فهرست.

182;Tagging, tags;توصیف یک چیز با چند کلمه یا عبارت. مثلا تگ‎ها برای تصویر یک مسابقه فوتبال در استادیوم آزادی میتواند به صورت زیر باشد: فوتبال، تهران، استادیوم آزادی، چهار هیچ، جایگاه بالا، چمن، عکس، لباس سیاه، تماشاچی.

183;Term frequency;این که یک عبارت مشخص چندبار در متنی تکرار شده است.

184;Text link ads;تبلیغ به صورت متن. به جای بنر یا تصویر، یک عبارت به آدرس مورد نظر لینک می‎شود.

185;Title;برچسب عنوان در اچ‎تی‎ام‎ال. عنوان فاکتوری مهم در بهینه‎سازی صفحات است.

186;Time on site;مدت زمانی که کاربر در سایت می‎ماند و صفحات آن را می‎خواند.

187;Traffic;ترافیک، آمار بازدید کنندگان سایت. معمولاً به آمار کاربران یکتای سایت اشاره دارد.

188;Unique visitor;بازدیدکننده یکتا. کاربرانی که در طول مدتی مشخص به سایت مراجعه کرده است. اگر کاربری در طول روز بارها و بارها به سایت مد نظر مراجعه کند تنها یک‎بار شمرده می‎شود. اگر دوره مورد مطالعه را ماه فرض کنیم آنگاه اگر فردی در طول ماه 100 بار به سایتی مراجعه کند تنها یک کاربر یکتا شمارش می‎شود. اما کاربر وفادار به سایت خواهد بود و نه کاربر جدید. در این حالت 100 نشست روی سرور ثبت می‎شود.

189;date;بروز رسانی پایگاه داده هر موتور جستجو.

190;URL, uniform resource locator;آدرس یکتای هر سند وب.

191;URL rewrite;بازنویسی آدرس‎ اسناد وب به گونه‎ای که کوتاه‎تر و گویاتر شوند.

192;Usability;این که انجام دادن کاری خاص در سایت برای کاربر چقدر راحت و ساده است.

193;User;کاربر، شخصی که به سایتی معین مراجعه می‎کند.

194;Vertical portal, vertical search;موتور جستجو یا فهرستی که بر موضوعی خاص یا کسب و کاری مشخص تمرکز دارد. مثلاً موتور جستجویی که فقط در زمینه حیوانات اطلاعات دارد.

195;Visit;مراجعه یک بیننده به سایت. یک بیننده می‎تواند چندین بازدید صفحه داشته باشد.

196;Visitor;بازدید کننده سایت.

197;Web copywriting;پروسه نوشتن محتوا به خصوص برای نمایش در صفحات وب و ملاحظه سئو در تنطیم آن.

198;Web site;مجموعه‎ای از صفحات که معمولاً تحت دامنه‎ای قابل دسترس‎اند.

199;Weighting;وزن کردن، به محاسبه وزن‎ها توسط موتورهای جستجو اشاره دارد.

200;White Hat SEO;استفاده از ترفندهای قانونی برای بالاتر بردن رتبه‎ها

201;Wiki;نرمافزاری که اجازه می دهد محتوا به صورت مشترک بین کاربران توسعه یابد.

202;WHOIS;جزئیات هر دامنه وب به کمک آن نشان داه می‎شود، مانند مالک دامنه، تاریخ انقضای آن و...

203;Xenu Link Sleuth;برنامه محبوبی که برای شناسایی لینک‎های شکسته و یا ساخت راهنمای سایت بهکار می‎رود. برای یافتن آدرس آن بهتر است نام آن را در گوگل جستجو کنید.

204;XML, Extensible Mark Language;زبان علامت گذاری توسعه پذیر. روشی استاندارد و بسیار متدوال برای به اشتراک‎گذاری اطلاعات در اینترنت.

 

 

Hallway page

صفحه‎ای که مخصوصاً برای لینک دادن به صفحات doorway طراحی شده است. ابتدا چند doorway طراحی می‎شود و سپس از طریق یک صفحه hallway آن‏ها را به موتور جستجو معرفی می‎کنند.

 

 

Heading, heading tag

سرتیترهای h1 تا h6.

 

 

Hidden text

متن پنهان. متنی که بدون انجام دادن کاری خاص توسط کاربر قابل دیدن نیست. مانند متن‎هایی که همرنگ پس‎زمینه‎اند یا با فونتی ریز در صفحه قرار دارند. اسکرول کردن صفحه، کاری خاص نیست!

 

 

Hit

هر درخواست از سرور را گویند. مثلاً اگر صفحه ای 6 تصویر در خود دارد، به هنگام بارگذاری آن 7 هیت در سرور ثبت می‎شود. یکی برای خود صفحه و 6 تا برای تصاویر آن. نباید هیت با بازدید صفحه اشتباه گرفته شود. در این مثال تنها یک بازدید صفحه اتفاق می‎افتد.

 

 

Hot linking

دزدیدن پهنای باند. نمایش سندی در سایت خود در حالی‎که آن سند از سایت دیگری فراخوانی می‎شود.

 

 

Html, HyperText Mark Language

صفحات وب به زبان اچ‎تی‎ام‎ال نوشته شده‎اند که به معنای زبان نشانه‎گذاری فرامتنی است. اچ‎تی‎ام‎ال، یک فایل متنی حاوی برچسب‎های کوچک نشانه‎گذاری است که ویژگی و ساختار صفحه را مشخص می‎کنند.

 

 

HTTP status code: 200

درخواست موفقیت آمیز، سرور به درخواست با موفقیت پاسخ داد. به عنوان مثال تصویر یا صفحه درخواست شده بدون مشکل در مروگر کاربر نمایش داده شد.

 

 

HTTP status code: 301

انتقال همیشگی، فایل درخواست شده برای همیشه به آدرس دیگری منتقل شده است.

 

 

HTTP status code: 302

انتقال موقت، فایل درخواست شده به طور موقت در آدرس دیگری قابل دسترس است.

 

 

HTTP status code: 404

پیدا نشد. سند درخواست شده پیدا نشد. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید: صفحه 404 چیست و چرا طراحی می‏شود؟

 

 

 

Hyperlink, link

لینک. به کمک آن می‎توان از صفحه‎ای به صفحه‎ی دیگر رفت. در واقع همانند یک پل بین دو صفحه عمل می‎کند.

 

 

Hypertext link

متن لینک. متنی که با کلیک بر آن به صفحه دیگری می‎رویم.

 

 

Image map

یک عکس است که هر قسمت آن به صفحه‎ای دیگر لینک شده است.

 

 

Inbound link

لینک به سایت. لینکی که از سایتی دیگر به سایتی خاص داده شده است. لینک ورودی.

 

 

Index

بایگانی موتور جستجو.

 

 

Indexer

بخشی از موتور جستجو که اطلاعات جمع‎آوری شده توسط اسپایدر را ذخیره می‎کند.

 

 

Invisible web

سایت‎ها و صفحاتی که موتور جستجو نمی‎تواند آن‏ها را بایگانی کند. به عنوان مثال سایت کتابخآن‏های را فرض کنید که با وارد کردن کلمه‎ای و فشردن دکمه‎ای می‎توانید به فهرست کتاب‎های موجود در زمینه کلمه جستجو شده، دست یابید. چون موتور جستجو نمی‎تواند روی دکمه‎ای کلید کند بنابراین نمی‎تواند به اطلاعات کتاب‎های این کتابخانه نیز دست یابد. صفحاتی که برای دیدن آن‏ها نیاز به رمز ورود است نیز در این زمره‎اند.

 

 

IP address

عددی یکتا که هر کامپیوتر را در اینترنت مشخص می‎کند. در حال حاضر 4 عدد 32 بیتی است که از 0 تا 255 متغیرند. مانند 255.191.12.23

 

 

IP, Internet Protocol

پروتکل اینترنت. این پروتکل استانداردی را فراهم می‎کند که اطلاعات بر روی اینترنت فرستاده شود.

 

 

Javascript

زبانی برنامه نویسی است که به طراحان اجازه می‎دهد تا در صفحات انیمیشن به کار گیرند و صفحاتی پویاتر طراحی کنند.

 

 

Keyword

کلمه‎ای که در موتور جستجو، جستجو می‎شود. همچنین کلمه‎ای است که با دقت محتوای یک صفحه را توضیح می‎دهد.

 

 

Keyword density

به تعداد دفعاتی که یک کلمه نسبت به کل کلمات متن تکرار شده است، گفته می‎شود.

 

 

Keyword frequency

تعداد دفعاتی که یک کلمه در کل متن تکرار شده است را نشان می‎دهد.

 

 

Keyword prominence

به مکان یک کلمه نسبت به کل کلمات دیگر متن، اشاره میکند (ارزش مکانی). این عامل را می‎توان اینگونه هم تعریف کرد که یک کلمه چقدر به بالای صفحه نزدیک است.

 

 

Keyword proximity

به مکان کلمات نسبت به یکدیگر (دوری یا نزدیکی آن‏ها از هم)، اشاره میکند.

 

 

Keyword stacking, staffing

تکرار بی‎مورد کلمات کلیدی در صفحه.

 

 

Link farm

مجموعه‎ای از سایت‎های غیر مرتبط که به هم لینک می‎دهند تا محبوبیت پیوندی همه آن‏ها افزایش یابد.

 

 

Link juice

مقدار ارزش لینک که از دهنده لینک به گیرنده آن در محاسبه پیج‎رنک داده می‎شود. هر چه صفحه‎ای به صفحه‎های بیش‏تری لینک کند، ارزش لینک آن کم‏تر می‎شود.

 

 

Link popularity

به تعداد و کیفیت لینک‎های ورودی به یک سایت از سایت‎های دیگر اشاره دارد.

 

 

Link rot, linkrot

لینکی از موتور جستجو به صفحه‎ای که وجود ندارد. دلیل آن می‎تواند تغییرات در سایت و حذف آدرسها باشد.

 

 

Meta refresh

برچسبی در اچ‎تی‎ام‎ال که صفحه را بعد زمان تعیین شده مجددا بارگذاری می‎کند.

 

 

Meta search, Meta search engine

ابرجستجوگر. خدمات جستجویی که همزمان نتایج جستجوی چند موتور جستجو را برای کمک به کاربر به‎کار می‎گیرد. در واقع نتایج خود را از موتورهای جستجوی دیگر می‎گیرد و نمایش می‎دهد.

 

 

Meta tag

برچسب‎هایی از اچ‎تی‎ام‎ال که حاوی اطلاعاتی درباره صفحه‎اند.

 

 

Mirror domain, mirror site

چندین سایت با محتوای یکسان و یا شبیه به هم که روی سرورهای مختلف قرار دارند. آن‏ها به منظور دور زدن موتورهای جستجو کاربرد دارند.

 

 

Natural linking

لینک طبیعی. لینک‎هایی که به صورت طبیعی در سایت‎ها موجودند و به منابع وب داده می‎شود.

 

 

Nofollow

دستوری برای امتیاز ندادن به مقصد. یعنی از دهنده لینک به گیرنده آن به ‎هنگام محاسبه پیچ‎رنک امتیازی داده نشود.

 

 

Off-page factor

پارامترهایی خارج از سایت که در رتبه آن مؤثرند مانند لینک از سایت دیگر

 

 

On-page factor

پارامترهای داخل سایت که در رتبه آن مؤثرند مانند عنوان صفحات، متن صفحات و...

 

 

Optimization

پروسه طراحی، کدنویسی، نوشتن متن صفحات و معرفی آن‏ها به موتور جستجو به منظور بالا بردن شانس آن‏ها برای کسب رتبه بالا در موتور جستجو گفته می‎شود.

 

 

Organic listing, natural listing, unpaid listing

قرار گرفتن در رتبه‎های عادی موتور جستجو. موتورهای جستجو سایت‎های دیگری را در کنار نتایج عادی خود نشان می-دهند که برای آن هزینه دریافت می‎کنند. رتبه‎های عادی موتور جستجو را نمی‎توان خرید!

 

 

Outbound link

لینک از سایت. لینک از سایتی معین به سایتی دیگر. لینک خروجی.

 

 

Page popularity

در بحث پیوندها یعنی این که صفحه چند لینک دارد و در بحث بازدید صفحات یعنی این که صفحه چقدر بازدید دارد.

 

 

Page view

به هر بار نمایش صفحه در مرورگر کاربر گفته می‎شود.

 

 

PageRank, PR

معیار گوگل در ارزیابی میزان اهمیت صفحات وب که عددی متغیر بین صفر و ده است. به اختصار به صورت PR0,…, PR10 بیان می‎شود. PR4+ یعنی صفحاتی که دارای پیج‎رنک 4 و بالاتر هستند.

 

 

Power combination

سه کلمه اول عنوان صفحه که به هر صورت نوشته شوند دارای کلمه کلیدی هستند. مانند صادر‎کننده پسته ایرانی که به صورت‎های صادر‎کننده پسته، پسته ایرانی، صادر‎کننده پسته ایرانی و صادرکننده ایرانی هنوز هم عبارت کلیدی‎اند.

 

 

PPA, cost per action

هزینه‎ای که می‎شود تا کاربر اقدامی خاص را در سایت انجام دهد. مثلاً پر کردن فرمی یا خریدن کالایی.

 

 

Precision

دقت و کیفیت در نتایج جستجوی یک موتور جستجو.

 

 

Query

درخواست. کلماتی که کاربر به موتور جستجو وارد می‎کند تا نتیجه جستجو را ببیند.

 

 

Query processor

بخشی از موتور جستجو است که وظیفه تحلیل درخواست کاربر را بهعهده دارد. آن تلاش می‎کند صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده را به کاربر نشان دهد.

 

 

Ranking, positioning

رتبه‎بندی یا رتبه. رتبه سایت در نتیجه جستجو.

 

 

Reciprocal link

لینک تبادلی یا دو طرفه. سایت آ به سایت ب و سایت ب به سایت آ لینک می‎کند.

 

 

Redirect

ارجاع دادن. یعنی صفحه‎ای فراخوانی می‎شود اما از جای دیگری به آن پاسخ داده می‎شود.

 

 

Referrer

ارجاع دهنده. سایت یا صفحه‎ای که بیننده را به سایت یا صفحه‎ای دیگر می‎فرستد.

 

 

Relative link

لینک نسبی. لینکی که نسبت به جایی که در آن قرار دارد تعریف می‎شود مانند /folder/1.html

 

 

Relevancy

معیاری است در موتورهای جستجو برای تعیین میزان ارتباط صفحات به عبارت جستجو شده.

 

 

robots.txt

پروتکلی که صفحات منع شده را برای موتور جستجو تعیین می‎کند. یک فایل متنی ساده است که در ریشه سایت قرار می-گیرد.

 

 

ROI, Rreturn On Investment

بازگشت سرمایه. مثلاً بابت هزینه‎ای که شده است یا تلاشی که انجام گرفته است چند فرم پر شده است یا چند کالا به فروش رفته است.

 

 

Search engine

موتورجستجو. سایتی است که پیشاپیش به سایت‎ها مراجعه می‎کند و طبق درخواست کاربر سایت‎هایی که قبلاً یافته است را به وی نشان می‎دهد.

 

 

Search engine positioning, placement, optimization, ranking…

و موارد مشابه همگی معنایی شبیه به بهینه‎سازی سایت یا سئو دارند.

 

 

Search result

نتیجه جستجو

 

 

SEM, search engine marketing, search marketing

بازاریابی سایت به گونه‎ای که ترافیک هدف‎مند زیادی از موتورهای جستجو جذب کند و فروش بالایی داشته باشد.

 

 

SEO, search engine optimization

سئو یا بهینه‎سازی. کلیه تکنیک‎هایی که تلاش دارد سایت را بهگونه‎ای آماده کند که حضور مناسبی در موتورهای جستجو داشته باشد.

 

 

SERPs, search engine result page(s)

صفحه یا صفحاتی که موتور جستجو در پاسخ به جستجوی کاربر نمایش می‎دهد.

 

 

Site audit, site review

مرور و بررسی سایت برای این که مشخص شود سایت نیاز به چه اصلاحاتی دارد تا هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران قابل استفاده شود.

 

 

Site clinic

بررسی کلی و عمومی سایت

 

 

Site search

جستجو در داخل سایت. سایت‎هایی که از یک سیستم مدیریت محتوای استاندارد بهره می‎برند این قابلیت را دارند.

 

 

Sitemap

راهنما یا نقشه سایت. صفحه‎ای که در آن برای دسترسی سریع به محتوای سایت، لینک‎ها گروه‎بندی شده و در معرض دید کاربران قرار داده می‎شوند.

 

 

Social Media

شبکه اجتماعی، اجتماعات آنلاین. وب سایت‎هایی که به کاربر اجازه تولید محتوا می‎دهند و از طریق ارتباطات مختلف کاربران با هم همه گونه اطلاعات در سایت تولید و رد و بدل می‎شود.

 

 

Spam, Spamdexing

تلاش برای فریب داد موتور جستجو

 

 

Spider, crawler, robot

بخشی از موتور جستجو است که کار مراجعه به سایت‎ها و جمع‎آوری اطلاعات را بر عهده دارد.

 

 

Splash page

صفحات ورودی سایت که بیش‏تر گرافیکی هستند و متن بسیار کمی دارند.

 

 

Static content

محتوایی که کم تغییر می‎کند.

 

 

Stats, statistics

آمار سایت که کلیه دید و بازدیدهای انجام شده از سایت را نشان می‎دهد.

 

 

Stemming

توجه به ریشه کلمات. اگر snowing را در گوگل جستجو کنید حتماً صفحاتی را نیز نشان خواهد داد که کلمه snow در آن‏ها وجود دارد.

 

 

Submission, submit

معرفی سایت به موتور جستجو و فهرست.

 

 

Tagging, tags

توصیف یک چیز با چند کلمه یا عبارت. مثلا تگ‎ها برای تصویر یک مسابقه فوتبال در استادیوم آزادی میتواند به صورت زیر باشد: فوتبال، تهران، استادیوم آزادی، چهار هیچ، جایگاه بالا، چمن، عکس، لباس سیاه، تماشاچی.

 

 

Term frequency

این که یک عبارت مشخص چندبار در متنی تکرار شده است.

 

 

Text link ads

تبلیغ به صورت متن. به جای بنر یا تصویر، یک عبارت به آدرس مورد نظر لینک می‎شود.

 

 

Time on site

مدت زمانی که کاربر در سایت می‎ماند و صفحات آن را می‎خواند.

 

 

Title

برچسب عنوان در اچ‎تی‎ام‎ال. عنوان فاکتوری مهم در بهینه‎سازی صفحات است.

 

 

Traffic

ترافیک، آمار بازدید کنندگان سایت. معمولاً به آمار کاربران یکتای سایت اشاره دارد.

 

 

Unique visitor

بازدیدکننده یکتا. کاربرانی که در طول مدتی مشخص به سایت مراجعه کرده است. اگر کاربری در طول روز بارها و بارها به سایت مد نظر مراجعه کند تنها یک‎بار شمرده می‎شود. اگر دوره مورد مطالعه را ماه فرض کنیم آنگاه اگر فردی در طول ماه 100 بار به سایتی مراجعه کند تنها یک کاربر یکتا شمارش می‎شود. اما کاربر وفادار به سایت خواهد بود و نه کاربر جدید. در این حالت 100 نشست روی سرور ثبت می‎شود.

 

 

date

بروز رسانی پایگاه داده هر موتور جستجو.

 

 

URL rewrite

بازنویسی آدرس‎ اسناد وب به گونه‎ای که کوتاه‎تر و گویاتر شوند.

 

 

URL, uniform resource locator

آدرس یکتای هر سند وب.

 

 

Usability

این که انجام دادن کاری خاص در سایت برای کاربر چقدر راحت و ساده است.

 

 

User

کاربر، شخصی که به سایتی معین مراجعه می‎کند.

 

 

Visitor

بازدید کننده سایت.

 

 

Web copywriting

پروسه تولید متن و رعایت کردن تکنیک‎های سئو در تنظیم و نگارش محتوا برای انتشار در صفحات وب

 

 

Web site, وب سایت

مجموعه‎ای از صفحات که معمولاً تحت دامنه‎ای قابل دسترس‎اند.

 

 

Weighting

وزن کردن، به محاسبه وزن‎ها توسط موتورهای جستجو اشاره دارد. هر پارامتر صفحه برای قابل استفاده بودن در الگوریتم موتور جستجو باید به صورت یک مقدار عددی یا همان وزن در آید.

 

 

White Hat SEO

استفاده از ترفندهای مجاز برای بالا بردن رتبه‎ها. استفاده از ترفندهایی که مورد تایید موتورهای جستجو می‎باشد.

 

 

WHOIS

پروتکلی برای یافتن اطلاعات درباره سرورهای اینترنتی و دومین‎ها. اطلاعاتی مانند نام و ایمیل دارنده دومین، آی پی و...

 

 

Wiki, ویکی

سایتی که به کاربران مختلف اجازه می‎دهد تا با همکاری یکدیگر در ایجاد، ویرایش و سازماندهی محتوا نقش داشته باشند.

 

 

Xenu Link Sleuth

برنامه محبوبی که برای شناسایی لینک‎های شکسته و یا ساخت راهنمای سایت بهکار می‎رود:

 

Find broken links on your site with Xenu's Link Sleuth ™

 

 

XML, Extensible Mark Language

زبان علامت گذاری توسعه پذیر. روشی استاندارد و بسیار متدوال برای به اشتراک‎گذاری اطلاعات در اینترنت.

[/align]

 

منبع : ایران سئو

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...