رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

سنگدان به جای گوشت - مورد استفاده در بیشتر ساندویچی های ارزان قیمت


amid

ارسال های توصیه شده

آيا سنگدان جاي گوشت را مي گيرد؟

سنگدان و دل و جگر مرغ بسته بندي شده كه اين روزها در بسياري از مرغ فروشي ها و حتي در فروشگاه هاي بزرگ مواد غذايي عرضه مي شوند، در واقع، نوعي گوشت احشايي به حساب مي آيند.

آن هايي كه بيش از همه از اين نوع گوشت ها استفاده مي كنند، حتما تا به حال گاهي با خود فكر كرده اند كه آيا اين دسته از خوراكي ها ارزش تغذيه اي گوشت را هم دارند يا نه؟

اساسا يكي از خصوصيات گوشت هاي احشايي (دل و سنگدان مرغ) اين است كه ميزان چربي در آن ها بالا است و درست است كه در دسته ي گوشت ها قرار مي گيرند و پروتئين و ساير تركيبات گوشت را دارا هستند اما كلسترول و چربي شان بسيار بالا بوده و به همين دليل مصرف شان بايد محدود شود و حداكثر ماهي يك بار يا هر 2 ماه يك بار در برنامه ي غذايي گنجانده شوند.

پس به هيچ عنوان توصيه نمي شود اين مواد غذايي را جايگزين گوشت كرده و به طور روزانه مورد استفاده قرار داد.

ميزان آهن سنگدان و دل مرغ تقريبا برابر با گوشت مرغ و حتي كمي پايين تر است و گرچه باقي تركيب ها داراي درصدي بالاتر هستند ولي آهن از نوع آهن " هِم " است كه جذب بالايي دارد و از اين نظر مشكلي ندارد.

كساني كه چربي خون و يا سابقه ي بيماري قلبي دارد، بهتر است كلا خوردن

اين دسته از منابع پروتئيني را فراموش كنند

اما نكته ي ديگري كه لازم است به آن اشاره كنم آن است كه داروهاي تزريقي به طيور معمولا در چربي ها تجمع پيدا مي كنند و از آن جا كه ميزان چربي دل و سنگدان مرغ بسيار بالا است، احتمال تجمع اين تركيبات در اين اندام ها بيشتر بوده و چون به صورت غيرطبيعي و به شكل تركيبات ناشناخته وارد بدن مي شوند مي توانند با توجه به ميزان و تعداد مصرف در طولاني مدت بسته به نوع دارو يا حتي هورمون، اختلال هاي هورموني در مصرف كننده ايجاد كنند.

توصيه ي من به مصرف كنندگان، اين است كه تا حد ممكن، مصرف اين نوع گوشت هاي احشايي را كاهش دهند و اگر تمايل به تهيه ي آن دارند، حتما از نوع بسته بندي با مجوز وزارت بهداشت خريداري كنند؛ چون بيشتر گوشت هاي احشايي كه به صورت باز به فروش مي رسند، آلودگي دارند و سلامت را به مخاطره مي اندازند.

به عبارت ديگر، در هيچ شرايطي متخصصان تغذيه مصرف اين نوع گوشت ها را توصيه نمي كنند اما براي كساني كه علاقه زيادي به خوردن آن ها دارند محدوديت قايل مي شوند؛ زيرا اين منبع آهن، پُرچرب بوده و مي تواند به راحتي اضافه وزن و چاقي به بار آورد، در حالي كه منابع كم چرب تري از آهن نيز وجود دارد.

در ضمن، در صورتي كه مصرف كننده، چربي خون و يا سابقه بيماري قلبي دارد، بهتر است كلا خوردن اين دسته از منابع پروتئيني را فراموش كند.

دكتر خديجه رحماني - متخصص تغذيه

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...