رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

دانستنیهای حرم امام رضا (ع)


ارسال های توصیه شده

دانستنیهای حرم امام رضا (ع)

 

imam_Reza%5Bwww.irsalam.ir%5D.jpg

 

[align=justify]▪ پنجرهٔ نصب شده در رواق دار الاجابه دقیقاً در موازات مضجع شریف رضوی قرار دارد، البته با فاصلهٔ حدود ۱۵ متر .

▪ طرح ضریح قبلی مضجع شریف برگرفته از طرح های هندی بوده، در حالی كه ضریح جدید هنری ماندگار از طراحی ایرانی – اسلامی است .

▪ سنگ جدید منصوب بر مضجع شریف حضرت رضا(ع) به رنگ سبز، یكپارچه و از بهترین انواع سنگ می باشد و بر روی آن تاریخ ولادت، شهادت و همچنین حدیث شریف ثقلین و نیز آیه های شریف تطهیر ، اطیعوا… و اطیعوا الرسول … و یا ایتهاالنفس المطمئنه … نقش بسته است .

▪ با احداث صحنهای جمهوری اسلامی، قدس و جامع رضوی مساحت صحنها از ۱۹ هزار متر مربع به ۷۱ هزار متر مربع افزایش یافته است و در آینده با احداث صحنهای در دست اقدام به ۱۰۷۷۶۴ متر مربع بالغ می گردد .

▪ صحن های كوثر و غدیر، در دو طرف صحن جامع رضوی و هم اكنون در دست احداث است .

▪ ضریح جدید مطهر حضرت رضا ( ع ) ۱۲ تن وزن دارد .

▪ انتقال قطعات اسكلت ضریح مطهر از كارگاه ساخت در اماكن متبركهٔ رضوی تا روضهٔ منوره به دلیل حجم بزرگ و وزن زیاد، حدود ۲۰ ساعت بطول انجامید .

▪ ضریح فعلی پنجمین ضریح منصوب بر مرقد منور حضرت رضا(ع) می باشد. جالب است بدانید كه اولین آن : صندوقچه ای چوبی، دومین و سومین : فولادی و چهارمین با روكش طلا و نقره بوده است .

▪ مساحت طرح عظیم حریم حرم رضوی، نزدیك به شش برابر مساحت طرح های عمرانی در حرمین شریفین است .

▪ كار نصب ضریح جدید ۵۵ شبانه روز بطول انجامید و تمامی گروههای دست اندركار در حرم مطهر بطور شبانه روزی كار می كردند .

▪ اطراف ضریح مطهر چهارده محراب وجود دارد و محرابها به یك محراب بزرگ ختم می شوند و سپس در نوك محراب به كلمهٔ الله منتهی می گردند .

▪ دومین ضریح فولادی كه از حدود ۲۶۳ سال قبل بر مرقد مطهر حضرت رضا(ع) نصب شده بود به لحاظ وقف بر نصب دائمی برمضجع حضرت رضا(ع)، به عمق ۵/۲ متر در قسمت تحتانی اطراف قبر مطهر منتقل و نصب گردید . [/align]

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سقاخانه حرم امام رضا علیه السلام

 

 

Saqakhaneh%5Bwww.irsalam.net%5D.jpg

 

سقاخانه حرم امام رضا علیه السلام را دیده ای لازم نیست پیچ شیر آب را باز کنی، اصلاً پیچی نیست که لازم به باز و بسته کردن باشد، چون برقی و اتوماتیک بوده و کافی است دست خود را دراز کنی تا در لحظه ای دستت پر و سرشار از آب شود آن هم با چه شتاب و چه فشاری!

و یادت باشد سقاخانه حرم امام رضا علیه السلام کپی و مونتاژ شده سقاخانه خداست. آنها که تنها دست سوی خدا دراز کرده اند خوب می دانند که در آنجا کافی است دستانت را دراز کنی تا باران رحمت سراسر وجودت را فرا گیرد.

و آدم علیه السلام هر چه دارد از همین جاست.

او به دنبال لغزش خود، سریع دست حاجت را بسوی خداوند دراز کرد، و خداوند نیز هیچ دریغ نکرد.

فَتَلَقَّی آدَمُ مِن رّبِّهِ کلِمَاتٍ

پس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت کرد

خداوند به او کلماتی داد و سخن هایی آموخت که اگرچه خود به او آموخته بود، اما برای خود او هم شنیدن داشت، و رحمت و عشقش را به جوش می آورد.

درست مثل طوطی که کلمات را از شما آموخته است، ولی وقتی همانها را به زبان می آورد چه قیمتی پیدا کرده و چه مهر و علاقه ای از آن در دل شما می افتد.

و یادش به خیر ملای روم حسرت همین دست سخنان و کلمات را می خورد و می گفت:

یاد ده ما را سخن های دقیق

که ترا رحم آورد آن ای رفیق

کلماتی که به قول حافظ اگر کسی دریابد گویی دُر یافته است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 سال بعد...

ساعت بزرگ و قديمي صحن آزادي

 

 

ساعت بزرگی كه در برج بالاي ايوان جنوبي صحن آزادي نصب شده و مشرف به رواق امام خميني (قدس سره) است، اولين و قديميترين ساعت آستانه مقدسه است. اين ساعتِ ساخت منچستر انگلستان را امين الملك، صدر اعظم ايران در زمان ناصر الدين شاه قاجار تقديم آستانه كرد. تاريخ موجود در پياله زنگ ساعت، سال 1893 م را نشان ميدهد كه مربوط به بيش از 110 سال قبل است.

اين ساعت، ابتدا در برج بالاي ايوان غربي صحن انقلاب (صحن كهنه) قرار داشت و حدود 45 سال قبل، از آنجا به بالاي ايوان جنوبي صحن آزادي (صحن نو) انتقال يافت. ظاهراً علت انتقال ساعت به اين مكان، نشست پايههاي سر در ايوان صحن انقلاب، بهواسطه سنگيني ساعت، لنگر و پيالههاي آن بوده كه پس از ترميم و استحكام شكست آن، ساختماني از بتون در بالاي ايوان ساخته شد و با كاشي معرق تزيين يافت. سپس ساعت فعلي را كه مرحوم عبدالحسين معاون از هامبورگ آلمان خريداري كرده بود، بهجاي آن نصب كردند.

اين ساعت قديمي سالها بهوسيله هندل دستي بزرگي كوك ميشد. پس از مدتي با ورود برق به مشهد، برقي شد و در حال حاضر بهوسيله الكتروموتور كار ميكند. به اين طريق كه موتور ساعت، سيم بكسلي به طول 15 متر را در هر 24 ساعت يك بار كوك ميكند و چنانچه با خاموشي برق مواجه شود، كوك آن تا مدت 24 ساعت باقي خواهد ماند.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ساعت بزرگ صحن انقلاب

 

 

این ساعت که به ساعت معاون معروف است، در سر در ایوان غربی صحن انقلاب، به جای ساعت بزرک و قدیمی صحن آزادی نصب شده و به نسبت وزن کمتری دارد. بر اساس شوا هد موجود، مرحوم عبدالحسن معاون، ساعت قدیمی را در تاریخ 22/11/1*** ‏(بیش از 50 ‏سال قبل) از هامبورک آلمان خریداری کرد و به مشهد آورد. در روز8/12/1***‏طی تشریفاتی، لوازم و وسایل آن را باز و به اطاق سر در صحن کهنه انتقال داد. این ساعت قدیمی در فروردین ماه سال 1334 ‏به وسیله محمدحسین صالحی، ساعت ساز آستانه، در محل کنونی نصب شد. تاریخ مکتوب بر بدنه ساعت، سال 1954 ‏میلادی را نشان می دهد. این ساعت به صورت سه سیستم مجزا طراحی شده است: دستکاه کوک ساعت، دستکاه زنگ ربع زن و دستکاه زنگ ساعت زن با آهنگی دیگر که به وسیله سیم بکسل کوک می شود. ساعت با الکترو موتور به صورت خودکار روزی دو بار کوک می شود. طول سیم بکسل های کوک ساعت 140 ‏متر است و در زمان خاموشی برق تا 24 ‏ساعت به طور خودکار کوک دارد. سیستم کوک ساعت به گونه ای است که در هنکام بی برقی ممتد، می توان آن را به وسیله هندل دستی کوک کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مناره ها

 

 

مناره یا منار در لغت یعنی جای نور و روشنایی و در اصطلاح، بنایی است بلند که از قدیم بر فراز ایوان اصلی مسجدها، زیارتگاه ها و مدارس دینی می ساختند و از آن برای پرتو افکنی و اذان گویی استفاده می کردند. علاوه بر این، مناره یا گلدسته، نمادی از مهم ترین عناصر معماری است که جایگاه ویژه ای در فرهنگ معماری اسلامی و آداب و سنن اجتماعی ایران دارد. بنابراین، پیش از آن که مناره در کنار مسجدها برای اذان گویی ایجاد شود، به عنوان برج های راهنمایی بوده که مسافران را هدایت می کرده و در مواردی میل نشنان راهنما به حساب می آمده است. اکنون با احتساب دو مناره رفیع مسجد گوهرشاد، دوازده مناره در بناهای حوزه حرم حضرت امام رضا (ع) وجود دارد. در مجموعه ی قدیمی آستان قدس وضوی، دو مناره با اختلاف قدمت وجود دارد؟ یکی در جنوب صحن انقلاب، نزدیک گنبد طلا و دیگری مقابل و به قرینه آن، در شمال صحن و بالای ایوان عباسی. این دو مناره هر دو با روکش طلا تزئین شده اند و مناره نزدیک گنبد که به صورت منفرد ساخته شده، از سابقه تاریخی و قدمت بیشتری برخوردار است. بلندی مناره کنار گنبد، از سطح صحن انقلاب تا اتنها، 5/40 ‏متر و محیط آن حدود 13 ‏متر است. ابتدای قسمت پایین گلدسته از سطح بام ایوان آجرچینی شده و بالای آن باکاشی تزئین یافته است. از بالای کاشی تا انتهای گلدسته با خشت های مطلای گنبد پوشیده شده است. زیر مناره، کتیبه ای به خط ثلث برجسته حاوی صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و امام معصوم(ع) وجود دارد که در آخر آن نوشته شده: (کتیبه بهاءا لدین محمد الخادم 1142 ‏هجری) بعد از آن آیه شریفه ان الله یمسک السموات والارض آن تزولا دیده می شود آیه شریفه انا فتحنا لک فتحا مبینا نیز به خط بنای درشت ، زیر کاشی کاری ساغه مناره نوشته شده است . ‏دومین مناره روی ایوان عباسی در شمال صحن انقلاب است که از آثار عهد نادری به شمار می رود. در کتیبه این گلدسته نیز صلوات بر معصومان(ع) بر خشت های زراندود به خط ثلث نوشته شده و در آخر آن عبارت (فی ذیقعده الحرام سنه 1145 ) ‏و زیر آن به خط نستعلیق عبارت (عالی جناب سلاله السادات المعظم امیر سید احمد الحسینی سرکشیک و کلب عتبه علیه رضو ی رضویه محمد جعفر خادم فی شهر رمضان المبارک 1146)دیده می شود.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سقاخانه اسماعیل طلايی

 

 

این بنای زرین در میان صحن انقلاب قرار دارد. بنا بر متون قدیم، بین سالهای 1144 تا 1145ق به دستور نادرشاه افشار سنگابی را یکپارچه از سنگ مرمر با ظرفیت سه کر، از هرات به مشهد آوردند و شخصی به نام استاد اسماعیل طلاکار بر فراز سنگاب پوششی هشت ضلعی و سقفی گنبدی شکل بنا نهاد و آن را طلا کاری کرد. سقف گنبدی شکل سقاخانه بر روی پایههایی از سنگ مرمر کندهکاری شده و کاشی قرار دارد و سطح آن از بالای کاشی پایهها با خشتهای مطلا و پیرامون آن با اسماء الله تزيین شده است.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

گنبد طلا و گلدستهها و نقارهخانه

 

 

مشخصترین نماد و نشانه مضجع شریف رضوی گنبدی زراندود است که از دور دستها قابل رویت بوده و آرزوی زیارت آستان منورش را در یادها زنده میکند. گفته شده است که نخستین گنبد به دستور سلطان سنجر سلجوقی و به اهتمام وزیرش "شرف الدین قمی" بر فراز مضجع حضرت بنیان گردید. در عهد صفویه ابتدا شاه طهماسب (930 تا 984ق) گنبد را مطلا کرد و سپس شاه عباس اول (996 تا 1038ق) ساقه گنبد را با خشتهای طلا پوشاند. از دیگر عناصر معماری حرم مطهر حضرت رضا(ع) مجموعه منارهها و یا گلدستههای آن است. نحوه محاسبه معماری گنبد طلا و دو گلدسته قدیمی به لحاظ تقارن دید، به ویژه از خیابانهای اصلی به سوی حرم مطهر به نحوی است که از هر سو گنبد طلا بین دو مناره مزبور دیده میشود.

از جمله اماکن مهم و تاریخی حرم مطهر نقارهخانه است که اکنون بر روی ایوان شرقی صحن انقلاب قرار دارد.بنابر شواهد تاریخی نقارهزنی در آستان مقدس رضوی از دوره غزنویان مرسوم گردیده و در قرون پس از آن ادامه یافته است. بنا به رسم قدیم در طول سال به استثناي محرم و صفر، در هر شبانه روز دو نوبت دقایقی قبل از طلوع و غروب آفتاب و ولادت ائمه اطهار(ع) به استثناي شهادتها، نقاره با طنین خاصی نواخته میشود،

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تزیینات کتیبه ها

 

 

بالای معرق کاری ازاره حرم ، حاشیه کوچکی به عرض حدود 15 سانتیمتر وجود دارد که با نقش های بدیع و بسیار زیبا به خط طلایی رنگ ، آیات و سوره های قرآن مانند سوره مبارکه واقعه و احادیثی از معصومان تزیین شده که علاوه بر ارزش هنری به ارزش معنوی آن نیز می افزاید.

علاوه بر این حاشیه کتیبه دیگر به عرض حدود 50 سانتیمتر از کاشی چینی مانند وجود دارد که با خطوط برجسته و خط ثلث حلبی آیات سوره های فتح هل اتی ونور بر آن مکتوب شده و ادامه سوره از حرم مطهر به مسجد بالا س رسیده،پس از یک دور کامل از دیوار مسجد خارج دوباره به دیوار جنوبی حرم وارد می شود و در کناردر ورودی حرم مطهر به پایان رسیده است.

در بالای این حاشیه ، کتیبه ای از سنگ مرمر اعلا که بسیار هنرمندانه کنده کاری شده است با عرض حدود 40 سانتی متر دیده میشود که قصیده ای از مرحوم دبیر الملک و اشعاری از مرحوم دکتر قاسم رسا به خط نستعلیق بر آن حک شده است.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آینه کاریها

 

 

سطح تمامی دیوارهای حرم از بالای ازاره تا بالای طاق و صفه ها با کاشی های رنگارنگ معرق کاری شده و سقف حرم به طرز بسیار زیبایی مقرنس آینه شده و به آینه‏کاری سقف حرم اصطلاحا قطار آینه می‏گویند. ابتدای آینه‏کاری سقف، کتیبه‏ی تاریخی و ارزشمند آینه است. به عرض 80 سانتی‏متر که سوره‏ی مبارکه‏ی جمعه را با خط ثلث جلی به خط علیرضا عباسی خطاط معروف عصر صفویه به صورت گچبری دربردارد که در عهد قاجاریه هنگام آینه‏کاری حرم روی خطوط این کتیبه نیز آینه‏کاری شد بانی آینه‏کاری حرم مطهر مرحوم میرزا صادق قائم ‏مقام نوری است که در دوره‏ی قاجاریه و تولیت عضدالملک به سال 1275 ه. ق تزیینات آینه‏کاری را در حرم مطهر انجام داده است.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ازاره ها

 

 

ازاره‏ی حرم مطهرکه آن را همچون حاشیه ای رنگین بر دامن بنا دوخته اند ، از کف حرم به بالا تا ارتفاع حدود 2 متر، دارای چند قسمت است:

ابتدا دارای حاشیه‏ای کوتاه از سنگ مرمر سفید به عرض حدود 20 سانتی‏متر که بالای آن، معرق ‏کاری به ارتفاع 92 سانتی‏متر از کاشیهای قدیمی ممتاز و نفیس سنجری است. این کاشیهای الوان بسیار ظریف به ابعاد هندسی منظم و اشکال شش و هشت ‏گوش بزرگ و کوچک و کوکبی شکل، چند ضلعی و گاه به صورت مربع است.

کاشیهای ازاره نوعا با خطوط رقاع ، ثلث و اسلیمی برجسته تزیین یافته است.

علاوه بر این، بر روی بیشتر آنها آیات و احادیث و کلمات قصار و امثال و اشعاری نیز به خط نسخ قرن ششم و هفتم دیده می‏شود. نوع کاشیها بسیار ظریف و دارای رنگهای قهوه‏ای، فیروزه‏ای، لاجوردی، تغاری و سفید است.

تاریخهای مکتوب بر این کاشیها، خمسمائه (500 قمری با حذف قسمتی از آن)، اثنی‏عشر و خمسمائه (512)، اثنی‏عشر و ستمائه (612)، ستین و سبعمائه (760) و تاریخ 538 ه. ق را نشان می‏دهد.

از تاریخهای مکتوب بر کاشیهای ازاره‏ی حرم مطهر معلوم می‏شود که حرم یک نوبت در اوایل قرن ششم (512) و بار دیگر در اوایل قرن هفتم (612) با کاشیهای نفیس و ممتاز سنجری تزیین یافته است. اکنون حدود 800 تا 900 سال است که از عمر کاشیهای ازاره‏ی حرم می‏گذرد. این کاشیهای ممتاز و نیز کتیبه‏ی اطراف جبه‏ی خارجی در پیش روی مبارک، در رواق دارالحفاظ، از شاهکارهای بی‏نظیر و از قدیمی‏ترین کاشیهای عهد اسلام است.

 

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ضریح مطهر

 

 

پس از گزارش ابن بطوطه در حدود سال 730ق از اولین ضریح چوبی– فلزی برروی مضجع شریف حضرت رضا(ع)، دومین ضریح متعلق به سال 957ق در عصر صفویه بوده است. در سدههای پس از آن نیز ضریحهایی در سالهای 1160 و 1238قمری و 1338شمسی جایگزین آن گردید. ساخت ضریح فعلی در سال 1372ش به امر تولیت آستان قدس رضوی و با طرحی از استاد فرشچیان آغاز شد. ساختار این اثر با ترکیبی از آهن، فولاد، چوب گردو، پوشش طلا و نقره و آراستگیهای منحصر به فرد در نهایت استحکام به وزن 12 تن و ابعاد 73/3 و 78/4 با بلندی چهار متر در مدت هفت سال پایان یافت.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

هنرهای به کار رفته در حرم مطهر

 

 

در میان آثار کهن معماری ، معماری آرامگاه ها و آستانه هابه لحاظ وجوه مختلف تزیینی از ویژگی های چشمگیری برخوردار است. این بنا ها یک کانون به هسته مرکزی دارند که همان بقعه یا حرم بوده و مرقد امام و یا امامزاده ها در آن جا دارد . روضه منوره امام هشتم (ع) بیش از 12 قرن قدمت دارد و طی این سال ها واحد هایی با سبک و شیوه معماری و تزیینی مختلف به هسته مرکزی یعنی حرم افزوده شده است .

به طور کلی آثار هنری و تزیینات موجود در حرم مطهر به سه بخش : ازاره و معرق کاری دیوار بالای ازاره، آینه کاری و مقرنس در حرم مطهر و کتیبه های حرم تقسیم بندی می شود .

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مجموعه معماری – آرامگاهی حرم مطهر حضرت رضا(ع)

 

 

بدون تردید حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از شش مجموعه معماری – آرامگاهی ایران، با ارزش جهانی، نظیر یک دایرهالمعارف هنر اسلامی تجربیات اساتید معماری سبکهای مختلف ساختمانی را در بر دارد که در حقیقت در هر دوره تاریخی به رغم تحولات سیاسی، تغییرات و تکامل بنیادی و فضايی در کالبد آن به وجود آمده است.

پس از آن که پیکر مطهر حضرت رضا(ع) در کاخ حمید بن قحطبه طائی در اراضی سناباد به خاک سپرده شد، این مکان مورد توجه مسلمین قرار گرفت. آنچه امروزه این جایگاه معنوی را مزین نموده، فضاهای معماری، رواقها، صحنهای متبرکه و تاسیسات عامالمنفعه علمیـ فرهنگی است که از دوران سامانیان تا عصر حاضر در آن ایجاد شده و به شکوهش افزوده است. در این میان جغرافیانویسان و مورخان بسیاری از قرون مختلف اسلامی ابنیه آن را ستودهاند.

حرم مطهر امام هشتم(ع) به لحاظ معماری و تزيینات یکی از جامعترین و باشکوهترین ابنیه جهان اسلام به شمار میرود که علاوه بر وجهه معنوی آراسته به بیشترین شیوههای هنری، از جمله انواع کاشیکاری، گچبری، اقلام سته خط در خوشنویسی، آيینهکاری، معرق چوب، منبت، حجاری، خاتم و... است که سلسلهوار فضاها، طرحها و رنگها را به نقطه کانونی آن یعنی بقعه مطهر یا مضجع شریف آن امام همام پیوند میدهد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با احداث و الحاق فضاهای فرهنگی – مذهبی و رفاهی به این مجموعه، آستان متبرکه و بارگاه مطهر رضوی توسعه و گسترش چشمگیری داشته است.

 

منبع:

کتاب راهنمای زیارتی و گردشگری مشهد

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...