رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

مدیریت اضطراب در زمان امتحانات


ارسال های توصیه شده

مدیریت اضطراب در زمان امتحانات

 

همزمان با آغاز فصل امتحانات، بسیاری از دانش آموزان، با احساس ناخوشایندی مواجه می شوند كه با نشانه هایی چون تنش، وحشت و دلهره همراه است. این حالت در برخی افراد با لرزش در صدا، تعریق، تپش قلب، تنگی و كوتاهی نفس، لكنت زبان و خشكی دهان شروع می شود و بسته به میزان پیشرفت آن به ناراحتی های گوارشی، حالت تهوع و گاه

كاهش سیستم دفاعی بدن می انجامد. این حالات نمادی از بروز «اضطراب امتحان» است.

برخی دیگر از صاحبنظران در مورد تعریف اضطراب امتحان می گویند: «هنگامی كه افراد نسبت به كارآمدی، توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان، دچار نگرانی و تردید می شوند، حالتی توام با پریشانی، هراس، تپش قلب و بی قراری به آنها دست می دهد كه رفته رفته از توانایی ذهن آنها می كاهد و در نهایت به «افت تحصیلی» آنها منجر می شود.

 

ابتدا لازم است بین انواع اضطراب امتحان تفاوت قائل شویم. به این ترتیب كه اگر اضطراب دانش آموزان نتیجه عدم آمادگی برای امتحان باشد، واضح است كه این واكنش، طبیعی و منطقی است و می تواند موجب احساس مسئولیت و برنامه ریزی بیشتر برای امر آموزش و یادگیری شود. ولی اگر دانش آموزان با وجود مطالعه كافی و داشتن آمادگی برای امتحان، هنوز هم دچار استرس و نگرانی هستند، واكنش آنها غیرمنطقی و ناتوان كننده تلقی می شود.

به این ترتیب از آن جایی كه اگر نگرانی از امتحان، از حد اعتدال خارج شود از توانایی ذهن آدمی می كاهد و اگر این حالت درمان نشود به یكی از دلایل اصلی افت تحصیلی مبدل می شود، لازم است علل و عوامل به وجود آورنده ی اضطراب امتحان به خوبی شناخته شوند و راه كارهای مناسبی برای رفع آن ارائه شود.

به عقیده صاحب نظران، در به وجود آمدن اضطراب عوامل گوناگونی تاثیر دارند كه به طور كلی به سه دسته تقسیم می شوند:

1-عوامل فردی و شخصیتی

2- عوامل خانوادگی

3- عوامل آموزشگاهی و اجتماعی

در این نوشتار سعی شده است ضمن توجه به عوامل سه گانه فوق، به زبانی ساده تر، نقش و وظیفه خود دانش آموزان، خانواده و اولیای مدرسه را بررسی و راه كارهای مناسبی ارائه نماییم.

 

نقش و وظیفه دانش آموزان

 

برای عملكرد بهتر در امتحان، دانش آموزان باید موارد زیر را به كار ببندند تا در امتحانات با مشكل اضطراب روبرو نشوند. والدین نیز نظارت كنند.

1- به خدا توكل كنید. مطمئن باشید یاد خدا آرامش بخش دلهاست.

2- برای مطالعه خود روش مناسبی را اختیار كنند و برای انجام مطالعه، برنامه ریزی داشته باشند.

3-از تلنبار كردن مطالب امتحان اجتناب كنند بدانند كه نمی تواند یك روز مانده به امتحان بر همه مطالب درسی تسلط كافی داشته باشند. چون وقت كافی برای انجام این كار را ندارند.

4-از طوطی وار حفظ كردن، بپرهیزند. اگر در یادگیری مطالب درسی مشكل دارند، علت را پیدا كرده و آن را رفع كنند5- با آمادگی كافی و به موقع در جلسات امتحان حاضر شوند. ضمنا سعی كنند همه وسایل مورد نیاز (مثل مداد، خودكار، خط كش و...) را به همراه داشته باشند. با انجام این كار ساده، دیگر نیازی به قرض گرفتن وسایل از دیگران ندارند.

6- نسبت به امتحان مثبت اندیش باشند. امتحان معیار ارزشیابی دانسته ها و توانایی های آنها است.

7- نكات مهم هر درس را یاد بگیرند و با مرور دائمی آن ها، همیشه خود را برای امتحان آماده نگه دارند.

8- برای موفقیت در هر آزمون، سعی كنند از هر درس، تعدادی سوال ساده، متوسط و سخت تهیه كنند تا با پاسخگویی دقیق به آنها، بتوانند تا حدود زیادی موفقیت خود را تضمین كرده باشند.

9- در هر امتحان، ابتدا به سوالاتی پاسخ دهند كه آنها را دلگرم می كند را یعنی ابتدا به سراغ آسان ترین سوال ها، بروند. بعد به سوالاتی كه نمره ی بیشتری دارند جواب دهند آن گاه به آنهایی پاسخ دهند كه مشكل تر است یا جواب دادن به آنها وقت بیشتری می گیرد. و در آخر به سراغ آنهایی بروند كه نمره كمتری دارند. به زبان ساده تر، باید برای پاسخگویی از یك برنامه ی منظم پیروی كنند.

10- اگر به نظر می آید نمی توانند به كل سوال ها پاسخ دهند، روی آن بخش هایی متمركز شوند كه پاسخ آن ها را به خوبی می دانند.

11- برای پاسخ دادن به سوالات چند گزینه ای، باید بدانند كه گزینه ها مطلقا یا درستند یا غلط. پس به كلمات كلیدی در سوال دقت كنند. ابتدا تمام گزینه ها را بخوانند، سپس گزینه های آشكارا غلط را كنار زده و آن گاه گزینه درست را انتخاب كنند.

ضمناً از پاسخ دادن به سؤالاتی كه از جواب آنها اطمینان ندارند، جداً خودداری كنند یا با حدس و گمان پاسخ ندهند. چون این نوع سؤالات معمولا نمره منفی دارند.

12- برای پاسخ به سؤالات تشریحی نیز طرح كلی داشته باشند. از لفاظی بپرهیزند. فقط به آنچه از آنها خواسته شده است، پاسخ دهند. جواب ها را با دلیل ثابت كنند و اگر اصطلاح خاصی را فراموش كرده اند، آنچه را كه می دانند به زبان خود بیان كنند.

13- به ویژه در فصل امتحانات، از معاشرت با دوستانی كه در دانش آموزان اضطراب ایجاد می كنند، جدا دوری كنند. چون اضطراب و نگرانی همچون یك بیماری مسری، خیلی زود به دیگران سرایت می كند.

14- هر روز صبحانه مناسب و مغذی میل كنند. زیرا مغز انسان بدون تغذیه مناسب در انجام فعالیت های لازم مانند حل مسئله، یادآوری و... با مشكل مواجه می شود.

15- قبل از تحویل برگه امتحانی دست كم یك بار نوشته ها را كنترل نموده تا اگر نكاتی را در حین نوشتن فراموش كرده اند، كامل كنند.

 

نقش و وظیفه والدین

 

1- نه تنها در تمام ایام سال تحصیلی بلكه به ویژه در فصل امتحانات، شرایط فیزیكی و عاطفی مناسبی را برای فرزندانتان فراهم آورید.

2- همیشه سعی كنید آخرین وضعیت درسی فرزندانتان را از مدرسه جویا شوید. به ا ین ترتیب شما بهتر می توانید نقاط ضعف درسی آنها را پیدا كرده و برای رفع آنها برنامه ریزی نمایید.

3- از فرزندانتان بخواهید تمام تلاش خود را برای یادگیری صرف كنند نه كسب نمره.

4- به آنها اطمینان دهید كه از ایشان توقع بیش از حدی ندارید. به علاوه همیشه عملكرد آنها را با خودشان مقایسه كنید. در صورت پیشرفت، آنها را تشویق و درغیراین صورت، علت یابی نموده و در صدد رفع آنها برآیید.

5- بكوشید فرزندانتان اهمیت مطالعه و درس خواندن را به خوبی درك كنند. برای این منظور از شیوه های آمرانه استفاده نكنید.چون تجربه نشان داده است كه دراین صورت اضطراب بیشتری را به آنها منتقل خواهید كرد.

6- در روزهای امتحان، فضای خانواده را شاد و آرام نگه دارید. از مشاجره و برخوردهای لفظی به ویژه با فرزندانتان پرهیز كنید. زیرا كارشناسان معتقدند فضای روانی و عاطفی نامطلوب خانواده در ایام امتحان، از توانایی تمركز ذهن دانش آموزان می كاهد و رفتار آنها را دچار اختلال می كند.

 

نقش و وظیفه اولیای مدرسه

1- همواره بكوشید روش های مطالعه صحیح را به دانش آموزانتان آموزش دهید.

2- سؤالات امتحانی را با هدف ارزیابی دانسته های دانش آموزان طراحی كنید نه آنچه را كه آنها نمی دانند!

3- در طراحی سؤالات، از اصول سنجش و اندازه گیری پیروی كنید.

4- به منظور آشنایی دانش آموزان با سؤالات، نحوه امتحان و نیز شناخت نقاط ضعف و قوت آنها، بر اجرای امتحانات مستمر همت گمارید.

5- از ایجاد رقابت ناسالم درمیان دانش آموزان جدا اجتناب ورزید.

6- زمان هر آزمون را با توجه به سختی و یا آسانی دروس تنظیم كنید. به همین منظور از برگزاری امتحانات با وقت بسیار كم دوری كنید.

7- آزمون ها را در مكان های مناسب برگزار نموده و سعی كنید تا حد امكان شرایط مطلوب از نظر تهویه، نوركافی، دمای مناسب و حذف عوامل صوتی مزاحم فراهم شده باشد.

8- سعی كنید با دانش آموزانتان به گونه ای صحیح برخورد كنید. تا حد امكان برای امتحانات ارزش بیش از حد قائل نشوید.

9- انتظارات نابجای معلمان و شناخت ناكافی آنان از توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان می تواند به فشار روانی منجر شود و در نتیجه اضطراب و استرس را بیشتر كند.

10- سعی كنید شرایط به گونه ای باشد كه معلم مربوطه در جلسه آزمون حضور یابد. درغیر این صورت حتماً با بیان جملاتی آرامش بخش، به دانش آموزانتان روحیه بدهید.

11- سؤالات امتحانی را با كیفیتی بالا تهیه و تكثیر كنید.

درپایان لازم به ذكر است یادآور شویم كه هرچند این نوشته ها می تواند در بهتر درس خواندن و جلوگیری از اضطراب كمك نماید ولی باید بدانید فقط خواندن این مطالب كافی نیست بلكه باید به این مطالب عمل كنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...