رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

راه حل کاهش کلسترول خون


ارسال های توصیه شده

اولین قدم این است كه چربی های آشكار در مواد غذایی را جدا كنید و چربی‏های اشباع یعنی چربی هایی كه در دمای اتاق جامد هستند مانند شیر پرچربی، خامه، كره، پنیر پرچربی، پوست مرغ و چربی گوشت را كمتر مصرف نمایید.

• سعی كنید میزان مصرف چربی به ویژه چربی های اشباع را در رژیم غذایی خود كاهش دهید.

• از مصرف غذاهای چرب و با كلسترول بالا نظیر مغز، جگر، دل، كله پاچه، زدره تخم مرغ، سس های حاوی زرده تخم مرغ، كره، روغن نارگیل، روغن حیوانی، شكلات، شیرینی های خامه دار، كیك، سیب زمینی سرخ شده، سوسیس و كالباس اجتناب نمایید. به جای چیپس از سیب زمینی «ساده پخته شده» استفاده كنید و برای طعم دادن مقدار كمی كره روی آن بگذارید یا اندكی نمك و فلفل به آن بیفزایید.

• ماهی، مرغ و حبوبات چربی مضر كمتری دارند و منابع غذایی خوبی هستند. البته از سرخ كردن ماهی و مرغ در مقدار زیادی روغن بپرهیزید. بهتر است ماهی و مرغ بصورت كبابی، آب پز یا بخار پز مصرف شوند.

• شیر و انواع لبنیات كم چربی مصرف كنید.

• سبزیجات ومیوه ها چربی كمی دارند و همچنین یك منبع سرشار از ویتامین ها هستند، بنابراین از این مواد زیاد مصرف نمایید.

• در صورت استفاده از چربی، از چربی های غیراشباع مانند روغن ذرت، كنجد، آفتابگردان، سویا و زیتون استفاده كنید.

پخت سالم غذا با چربی ها و روغن ها

نه تنها غذاهایی كه انتخاب می كنید، باید از نوعی باشند كه میزان چربی آنها كم است، بلكه باید طوری غذاها را بپزید كه میزان چربی آنها نیز كم باشد.

• نخستین گام، مصرف كم روغن در حین پخت مواد غذایی است، برای زمانی كه می خواهید گوشت یا ماهی بخورید، بهتر است آنها را در فر طبخ نمایید.

• تمام چربی های آشكار را جدا كنید و پوست مرغ را پیش از مصرف جدا نمایید. (پوست مرغ سرشار از چربی است)

• سس سالاد كم چربی و ترجیحاٌ بدون چربی مصرف كنید. بهتر است به جای سس سالاد از آب لیمو استفاده نمایید.

• از مصرف زیاد نمك بپرهیزید.

• به جای گوشت قرمز تا حدامكان از گوشت سفید به ویژه گوشت ماهی استفاده كنید.

• برای تهیه غذاهای خود از عدس، لوبیا، نخود و دیگر حبوبات بهره بگیرید.

• از نانهای با آرد سبوس دار مثل سنگك بیشتر استفاده كنید.

راهنمای مصرف غذا

از این غذاها بیشتر استفاده كنید:

• شیر كم چرب (2-1% چربی) یا بدون چربی، ماست (چربی 2% یا كمتر)، پنیرهای تهیه شده از شیر یا ماست بدون چربی

• قسمت های بدون چربی گوشت

• ماهی، گوشت مرغ و بوقلمون (بدون پوست) و به صورت كباب شده، نیم پز یا آب پز

• كیك و شیرینی كم چربی (بدون خامه و كرم)

• سس ماینز كم چربی، سس سالاد كم چربی (مصرف در حد متعادل)

• روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن ذرت و روغن سویا (مصرف در حد متعادل)

• آجیل (گردو، بادام و...)

از این غذاها كمتر استفاده كنید:

• شیر پرچربی، پنیرهای پرچربی، خامه، بستنی، خامه ترش

• قسمتهای پرچربی گوشت (دنده)، انواع سوسیس، كالباس، مغز، كله پاچه، جگر، دل، زرده تخم مرغ، پیتزا

• گوشت بوقلمون روغن زده شده، گوشت مرغ یا ماهی سرخ شده، كنسرو ماهی، میگو

• كیك و شیرینی پرخامه

• سس مایونز و سس های سالاد معمولی (پرچربی)

• روغن نارگیل، روغن های جامد، كره، روغن حیوانی

 

راهنمای مصرف كربوهیدرات ها و مواد فیبر دار

از این غذاها بیشتر استفاده كنید:

• نان، غلات كامل، برنج، ماكارونی و غداهای مشابه

• سبزی های تازه، كنسرو شده یا منجمد شده بدون سس مثل نخودفرنگی، سیب زمینی، ذرت، هویج، كلم، گوجه فرنگی، كدو

• میوه ها مانند سیب، انواع برگه، انواع توت، آلو، كشمش، پرتقال، انگور

• حبوبات از قبیل عدس و انواع لوبیا

• بیسكویت های كم چربی

از این غذاها كمتر استفاده كنید:

• بیسكویت های كرمدار و پرچربی، پیراشكی، شكلات و بستنی

• غلات طبخ شده با روغن نارگیل

• سبزی هایی كه با سس های محتوی خامه یا كره طبخ شده باشند

• غذاهای سرخ شده

• انواع كیك های میوه ای، دسرهای مختلف

• غذاهایی كه دارای مقدار زیادی گوشت باشند

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...