رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

صرع و ورزش


ارسال های توصیه شده

صرع و ورزش

 

صرع یک بیماری مغزی است که در آن فرد دچار تشنج های مکرر می شود. هر حمله تشنجی از یک فعالیت الکتروشیمیایی شدید در مغز ناشی می شود که سبب قطع ارتباط طبیعی بین سلولهای عصبی مغزی می گردد. صرع انواع مختلفی دارد که در بسیاری از انواع آن فرد بدون علائم خاصی بطور ناگهانی دچار تشنج می گردد لذا فرد نمی تواند زمان تشنج خود را بخاطر آورد و آنرا پیش بینی کند لذا لازم است به انجام ورزشهائی بپردازد که در همه حالی به اندازه کافی ایمن باشند که چنانچه فرد ناگهانی دچار حمله شد به فرد آسیبی نرسد.

نقش ورزش در کاهش حملات تشنج

• مطالعات نشان داده اند که بروز حملات تشنجی به افراد مبتلا به صرع در حین ورزش و پس از آن کاهش محسوسی خواهد یافت و اغلب افراد مبتلا به دنبال انجام ورزش نوار مغزی مناسب تری پیدا می کنند.

• برخی معتقدند که تنفس های عمیق و زیاد طی پرداختن به ورزش با کاهش سطح دی اکسید کربن خون سبب کاهش بروز حملات تشنج می گردد.

• برخی هم معتقدند که ورزش با کاستن از میزان استرس فرد و افزایش احساس شادابی در وی که ناشی از افزایش هورمونهای مغزی عامل شادابی است سبب کاهش بروز حملات تشنج خواهد شد.

• اخیراً معتقدند که افزایش تمرکز فرد طی ورزش از علل مهم کاهش بروز صرع در افراد مبتلا می باشد.

چه ورزشهایی نباید در افراد مبتلا انجام گیرد

* در صورت کنترل دقیق تشنج :

- ورزشهای با احتمال برخوردهای فیزیکی بالا

- شیرجه

- بوکس

- ورزشهای هوازی مثل پرش از ارتفاع یا کایت سواری

- کوهنوردی

* در صورت کنترل نامناسب تشنج:

- کلیه ورزشهای فوق بعلاوه ورزشهای زیر

- ورزشهای موتوری مثل موتورسیکلت رانی، اتومبیل رانی و ...

- ژیمناستیک

- اسب دوانی

- اسکیت و هاکی روی یخ

- اسکی

- ورزشهای آبی مثل شنا

فاکتورهای ورزشی مستعد کننده به حمله تشنج

• خستگی مفرط طی ورزش فرد را مستعد بروز حمله می کند.

• کم خوابی هم فرد را مستعد بروز حمله می کند.

• کم آبی بدن طی پرداختن به ورزش

• از دست دادن زیاد املاح بدن

• افزایش حرارت بدن، ناشی از ورزش شدید یا ورزش در هوای گرم و مرطوب

• کاهش قند خون بدنبال ورزش شدید و نامناسب

توصیه های مهم برای ورزش در افراد مبتلا به تشنج

• قبل از شروع یک برنامه ورزشی حتماً با پزشک خون مشاوره کنید

• از عللی که سبب تحریک بروز حمله تشنج در شما می شود پرهیز کنید.

• همواره داروهای خود را سر موقع مصرف کنید و به دستورات پزشک در مورد تغییرات احتمالی در دوز داروها بدنبال ورزش توجه کنید.

• همواره با افرادی ورزش کنید که از بیماری شما مطلع هستند تا بتوانند در موارد لزوم به شما کمک کنند.

• از وسایل حمایتی مناسب ورزشی که انجام می دهید مثل کلاه ایمنی یا زانو بند و ... استفاده کنید.

• چنانچه به ورزشهای آبی می پردازید همواره جلیقه نجات به تن داشته باشید تا در صورت بروز حمله غرق نشوید.

• قبل، حین و بعد از ورزش مقدار مناسب مایعات مصرف کنید تا دچار کم آبی و مستعد شدن به حمله نشوید.

• از ورزش شدید یا طولانی بخصوص در هوای گرم و مرطوب بپرهیزید.

• چنانچه احساس خستگی شدید یا خواب آلودگی شدید می کنید به ورزش ادامه ندهید.

• حداقل دو روز در هفته استراحت کنید.

• قبل و بعد از ورزش مواد قندی – نشاسته ای مناسب و کافی مصرف کنید تا قند خون شما افت نکند.

• توجه ویژه ای به سر و صورت خود داشته باشید تا حتی المقدور به آنها ضربه ای وارد نشود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...