رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

متن کامل کتاب رمــضـــان مــــاه خـــدا ( همه باید ها و نباید های روزه و ماه رمضان )


irsalam

ارسال های توصیه شده

رمضان ماه خدا

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

مقدّمه

بيان معارف دين مبين اسلام ، در زمينه هاي، و ، آن هم با تكيه بر آيات قرآن و احاديث اهل بيت عصمت وطهارت(عه)امري مهم و ضروري براي برآوردن نياز تشنگان و علاقه مندان به اين معارف است. در كتاب حاضر، سعي ما بر آن است كه با استعانت از درگاه اَحَديّت ، و كمك گرفتن از انوار پاك چهارده معصوم(عه) د حدّ وُسع خود ،مطالب ، آدابو اعمالي را كه انسان براي رسيدن به سعادت اخروي به آن نيازمند است، براي خوانندگان گرامي مطرح كنيم . مخصوصاًبيان ِآدابو فضايل ماه مبارك رمضان ، كه ماه خدا ،ماه رحمت و مغفرت ، ماه نزول قرآن ، ماه دعا واستغفار ، ماه كسب تقوا وفضايل انساني ، ماه آشنايي باكتاب آسماني ، و بالاخره ماه توبه وانابه است. فرصتي هرچند كوتاه دست داد تا مباحثي درباره ماه مبارك رمضان و ساير مطالب مربوط به اين ماه ، هر چند بهطور اختصار و قابل فهم براي عموم ، در اختيار شيفتگانراه قرآن و مكتب اهل بيت(عه)قرار گيرد. هراندازه جامعه با ميراث و فرهنگ هميشه جاويد قرآن و عترت آشنا شود، به همان اندازه فرهنگ آنجامعه از آسيب هاي مادي ومعنوي فرهنگِ بيگانه مصون و محفوظ خواهد ماند.

اگر انسانها در راه رشد وتعالي خود و در راه عبادت خداوند ، كه هدف آفرينش انسان است، وجود خود را پيراسته از گناه كنند وتقوا و خداشناسي را براي هميشه در وجود خود زنده نمايند ، سعادت و عزّت دنيا و آخرت را به دست آورده اند.مخصوصاً سفارش مي شود كه در ماه مبارك رمضان ، كه بهترين فرصت براي تزكيه و كسب فضايل انساني است ،از اين ،نعمت عظمي بهره مند شده و اوقات ر امغتنم شمرده و خود را مشغول به عبادت و اطاعت خداوند نمايند.

 

1

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 83
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

روزهای محبوب

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

روزهای محبوب

رمضان ماه خدا

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

مقدّمه

بيان معارف دين مبين اسلام ، در زمينه هاي، و ، آن هم با تكيه بر آيات قرآن و احاديث اهل بيت عصمت وطهارت(عه)امري مهم و ضروري براي برآوردن نياز تشنگان و علاقه مندان به اين معارف است. در كتاب حاضر، سعي ما بر آن است كه با استعانت از درگاه اَحَديّت ، و كمك گرفتن از انوار پاك چهارده معصوم(عه) د حدّ وُسع خود ،مطالب ، آدابو اعمالي را كه انسان براي رسيدن به سعادت اخروي به آن نيازمند است، براي خوانندگان گرامي مطرح كنيم . مخصوصاًبيان ِآدابو فضايل ماه مبارك رمضان ، كه ماه خدا ،ماه رحمت و مغفرت ، ماه نزول قرآن ، ماه دعا واستغفار ، ماه كسب تقوا وفضايل انساني ، ماه آشنايي باكتاب آسماني ، و بالاخره ماه توبه وانابه است. فرصتي هرچند كوتاه دست داد تا مباحثي درباره ماه مبارك رمضان و ساير مطالب مربوط به اين ماه ، هر چند بهطور اختصار و قابل فهم براي عموم ، در اختيار شيفتگانراه قرآن و مكتب اهل بيت(عه)قرار گيرد. هراندازه جامعه با ميراث و فرهنگ هميشه جاويد قرآن و عترت آشنا شود، به همان اندازه فرهنگ آنجامعه از آسيب هاي مادي ومعنوي فرهنگِ بيگانه مصون و محفوظ خواهد ماند.

اگر انسانها در راه رشد وتعالي خود و در راه عبادت خداوند ، كه هدف آفرينش انسان است، وجود خود را پيراسته از گناه كنند وتقوا و خداشناسي را براي هميشه در وجود خود زنده نمايند ، سعادت و عزّت دنيا و آخرت را به دست آورده اند.مخصوصاً سفارش مي شود كه در ماه مبارك رمضان ، كه بهترين فرصت براي تزكيه و كسب فضايل انساني است ،از اين ،نعمت عظمي بهره مند شده و اوقات ر امغتنم شمرده و خود را مشغول به عبادت و اطاعت خداوند نمايند.

 

1

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون (1)

اي كساني كه ايمان آورده ايد ، روزه بر شما نوشته شد (واجب شد)، همان گونه كه بر كساني پيش از شما نوشته شد، تا شايد پرهيزگار شويد.

آيه فوق با آيات بعدي ، درباره سه موضوع : روزه و قرآن و دعا ، كه با هم منسجم هستند و به دليل تناسبي كه بين اين سه امر است در كنار هم ذكر شده اند ، ما درباره اين موضوعات به تناسب، مطالبي را بيان خواهيم كرد .امامطالبي كه بايد در آيه صوم به آن توجه شود :

1. خطابات قرآن بر چند نحو است : گاهي خطاب با ايها الناس بيان مي شود ، در مواردي با ايهاالكتاب و گاهي هم با خطاب يا ايها الذين امنو ا ، كه اين خطاب لحني عاطفي و مسئوليت زا دارد . در حديثي از امام صادق( ع) نقل شده است كه فرمودند: (( لذه ما في الندائ ازال تعب العباده و العنا )) لذت خطاب (( يا ايها الذين

پاورقى

(1) بقره آيه 183

 

3

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بخش اوّل

عظمت ماه مبارك رمضان

عظمت ماه رمضان به اين است كه قرآن در اين ماه نازل شده است ويكي از صدها حكمي كه در قرآن بيان شده ، روزه است . در حقيقت ، عظمت را به اصل نسبت ميدهند كه همان نزول قرآن باشد . روايات در باب فضيلت اين ماه بسيار است كه ما به تعدادي دز آنها اشاره مي كنيم :

1- رمضان اسمي از اسماءخداوند سبحان است

عن ابي جعفر 7 قال :لاتقولوا هذا رمضان ، ولا ذهب رمضان ، ولا جاء رمضان ، فانّ رمضان اسم من اسماءالله عزّوجلّ؛(1) امام باقر7 فرمود : نگوييداين ماه رمضان است ؛ ومضان رفت رمضان آمد ، چرا كه رمضان نامي از نام هاي خداوند متعال است .

2- رمضان ماه رحمت ومغفرت است

عن ابي جعفر 7 قال : رسول الله9 لمّا حضر شهر رمضان و ذلك في ثلاث بقين من شعبان قال لبلال : ناد في الناس ثم ّ صعد المنبر فحمد اللهبه و حضر كم و هو سيد لاشهور ليله فيه خير من الف شهر تغلق فيه ابواب الناّر و تفتح فيه ابواب و الديه ولم بغفر له فابهده الله ومن ذكرت عنده فلم يصِّل عليَّ فلم يغفر الله فأبنده الله(2)

زماني كه ماه رمضان نزديك شده و هنوز سه روز از ماه شعبان مانده بود ، پيامبر 9 به بلال

پاورقى

(1) وسائل الشيعه ، كتاب الصوم ، ابواب احكام شهر رمضان ، باب 19ح2

(2) فروع كافي ج4 كتاب الصيام ص 67 ح5 تهذييب الاحكا م ج 4 ص 192 ح 549

 

6

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

فضيلت اعمال مستحبي در ماه مبارك رمضان

1- دعا واستغفار

قال عل 7 عليكم في شهر رمضان بكثره الاستغفار والدعاء فيدفع عنكم به البلاء و اما الاستغفار فتمحي به ذنوبكم ؛(1)بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاي زياد . اما دعا ، بلا را از شما دفع ميكند.واما استغفار، ازبين برنده گناهان شما

است.از وظايف روزه داران دراين ماه، دعا و درخواست نيازمندي ها از ايزد منان است.

2- تلاوت قرآن

بهترين اعمال در شب هاي و روزهاي ماه مبارك رمضان ، تلاوت قرآن است.اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولي در اين ماه كه ماه نزول قرآن است، اجر زياد تري دارد و لازم است روزه داران حداقل روزي يك جزء از قرآن را تلاوت كنند ، و چه نيكو است كه اين تلاوت به صورت اجتماع در مساجد برگزار گرد د.

قال ابوجعفر 7 :لكلّ شيء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان ؛(2)

براي هر چيزي بهاري است وبهار قرآن ماه رمضان است .

3-افطاري و صدقه دادن

عن ابي عبدالله 7 : من تصدق في شهر رمضان بصدقة،صرف الله عنه سبعين نوعاً من البلاء(3)

هركس در ماه رمضان صدقه اي بدهد ، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مي كند .

يادآوري مي شود كه موضوعات مطرح شده در اين بخش به طور مفصّل تري در بخش هاي بعدي اين كتاب بدان ها پرداخته شده است.

پاورقى

(1) امالي شيخ صدوق ، ص 55.

(2) وسائل الشيعه ج 7ص218

(3) بحار الانوار ج 93ص 316

 

10

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بخش دوّم

فضيلت روزه و روزه داران

1- روزه از اركان دين

در روايات اسلامي روزه به عنوان يكي از اركان اسلامي معرفي شده است . در حديثي كه زرارة از امام باقر 7نقل كرده چنين آمده است:

عن ابي جعفر 7 قال : بُنِيَ الاسلام علي خمسةاشياءعلي الصلاة والزكاة و الحجّ و الصوّم والولاية ،و قال رسول الله 9 الصوّم جنّة من النّار ؛(1)

اما صادق 7 فرمود : اسلام بر پنج چيز بنا شده است : نماز ، زكات ،حج،روزه و ولايت (معرفت امام) و پيامبر9 فرمود: روزه سپر و مانع است از آتش .بيان اين پنج ركن اسلام ، به دليل اهتمام شارع مقدُّس به اين امور است .(2)

عن اميرالمؤمنين علي 7 قال : حدود الفرض التي فرضها الله عل خلقه هي خمسةمن كبار الفرائض : الصلاة و الزكاةو الحج والصوم والولاية الحافظة لهذه الفرائض الاربعة.(3)

حدود واجباتي كه خداوند آنها را بر بندگانش واجب كرده است ، پنج تاي آنها از بزرگترين فرائض هستند : نماز، زكات ، حج، روزه ، و ولايت كه نگاه دارنده و پاسدار اين چهار فريضه است.

2- خدا، خود پاداش روزه است.

عن ابي عبدالله 7 قال : ان الله تبارك وتعالي يقول الصّوم لي و انا اجزي عليه؛(4)

خداوند_ تبارك و تعالي _ فرمود: روزه براي من است و من مزد و پاداش او را مي دهم.دراين عبادت چرا خداوند درمورد روزه اين تعبير ر افرموده شايد به اين دليل باشد كه تمام عبادت ها شرك راه دارد، امّا تنها عبادتي كه فقط براي خدا مي تواند باشد،روزه است.در اين جا به مطلبي كه در جوامع روائي به آن هم اشاره شده است توجّه مي دهيم تا با معارف ديني آشنا يي بيشتر ي پيدا كنيم.و امّا قوله : ( وأنااَجزي به ) بالمعلوم كما هو المشهور لبيان كثره الجزاء لاّنه تعالي اذا أخبر بانه يتولي بنفسه جزائه فبالحّري ان يكون جزائه لا يتناهي و تقديم الضميرللتخصيص كما هو الظاهر اي اجاز يه ولا اَكِله الي ملائكتي كما ورد في الصدقه ايضاً ، وقريء بالمجهل يعني انا جزائه اي محبّتبي ومعرفتي و قربي.(5) كلّ ابن آدم له الا الصيام ، و الصيامُ لي وأنا أجزي به. (6)

تمام اعمال فرزندان آدم براي خودش مي باشد ،مگر روزه ، وروزه براي من است و من مزدش ر ا ميدهم ( يا ملاقات من مزد روزه گرفتن است). و اگر اَجزاي را معلوم بخوانيم ، يعني من پاداش روزه داران را مي دهم و اگر اُجزي به صورت مجهول بخوانيم، يعني ملاقات من پاداش او است.

پاورقى

(1) فروع كافي ج4 كتاب الصيام ص 62 وسائل الشيعه ابواب الصوم المندوب باب 1 ح1

(2) روضه المتقين ، باب فضل الصيام ج 3 ص 225

(3) بحار الانوار ج 65 ص 388

(4) همان ح6

(5) روضه المتقين ج3 كتاب الصوم ص 226

(6) كنز العمال ج 8 ص 454 ح23627

 

11

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پيامبر اسلام 9به اصحابش فرمودند : آيا من شما را آگاه نكنم ازچيزي كه اگر شما انجام دهيد شيطان از شما دور مي شود، مانند دوري مشرق از مغرب ؟ عرض كردند: بلي يا رسول الله . فرمود: روزه گرفتن سبب سياهي صورت شيطان مي شود.

روزه واقعي چيست ؟

شخص روزه دار نه تنها ازخوردن و آشاميدن ونيز از مفطراتي كه بيان شده است بايد امساك كند ، بلكه روزه واقعي آن است كه تمام اعضا و جوارح او امساك داشته باشند.قال رسول الله 9 : لجابر بن عبدالله ياجابر هذا شهر رمضان من صام نهره و قام وِرداً مِنْ ليله و عفّ بطنه و فرجه وكفّ لسانه خرج من ذنوبه كخروجه من الشهر ، فقال جابر: يا رسول الله9ما أحسن هذا الحديث ؟فقال رسول الله 9:يا جابر ما أشّد هذه الشروط؛(1) پيامبر 9 به جابر عبدالله فرمود: اي جابر در اين ماه رمضان هركس روز را روزه بگيرد و پاره اي از شب را به عبادت بگذراند و شكم وفرج (عورت) و لسانش را از گناه حفظ كند ، از گناهانش خارج ميشود مثل خارج شدن انسان از اين ماه. جابرعرض كرد يا رسول الله 9 چه حديث خوبي است؟پيامبر 9 فرمود:اي جابر ، چه شروط سختي است .

قال ابو عبدالله 7 :الصيام ليس من الطعام و الشراب ،والانسان ينبغي اَن يحفظ لسانه من اللغو والباطل في رمضان وغيره (2). امام صادق 7 فرمود: روزه تنها راه جلوگيري از خوردن و آشاميدن نيست ، بلكه سزاوار است كه روزه دار زبان خود را از سخن بيهوده و ناراست درماه رمضان وغير رمضان حفظ كند .

قال رسول الله 9 :رُبَّ قائم حظّه من قيامه السَّهر و ربّ صائمٍ حظّه من صيامه العطش؛(3)چه بسا قيام كننده نماز شب بهره اش از ايستادن فقط بيداري شب است ، وچه بساروزه داري كه بهره اش از روزه داري فقط عطش وتشنگي است.

پاورقى

(1) وسائل الشيعه كتاب الصوم ابواب آداب الصائم باب 11ح2

(2) همان ،ح6

(3) مستدر ك الوسائل ج7 ص368

 

15

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قال رسول الله 9 :من صام شهر رمضان فاجتنب فيه الحرام ولابهتان رضي الله عنه و اوجب له الجنان.(1) هركس ماه رمضان را روزه بگيردو درآن از حرام و بهتان دوري كند خداوند از او خشنود مي شود و بهشت را برا و واجب مي گرداند.

گوش بگشا لب فروبند از مقال هفته هفته ، ماه ماه، سال سال

صمت عادت كن از يك گفتنك مي شودذوالنارازاين تحت الحنك

مراتب ودرجا ت روزه

براي كسي كه روزه مي گيرد ، از نظر مرتبه و درجه مراتبي رابيان كرده اند:

اوّل، روزه عوام :اين روزه با خوداري از مبطلات و مفرطات روزه كه فقها ومراجع تقليد _ كثرالله امثالهم _ در رساله هاي عمليّه خود نوشته اند ، تحقّق مي يابد ؛ يعني اگر كسي در ايّامي كه روزه مي گيرد، ازچيزهايي كه روزه را باطل مي كند خودداري كند ، اين درجه براي او در نظر گرفته شد ه است .

دوّم ، روزه خواص : اين درجه و رتبه از مرتبه اوّلي بالاتر است و آن اين كه علاوه برانجام اموري كه در روزه عوام گفتيم ، بايد اعضاي بدن خود را از مخالفت با خداوند بازدارد. در روايات اسلامي آمده است : روزه آن است كه شخص صائم غيبت نكند ؛دورغ نگويد ؛تهمت نزند وموارد ديگر ، كه در بحث هاي آينده بيشتر توضيح خواهيم داد.

سوّم ، روزه خواصّ خواص ( خاص الخاص) : اين روزه براي كساني مقدور است كه از غير خوا هرچه هست اجتناب كنند ؛ آنهايي كه غير از خدا كس ديگر رابه دل راه نميدهند و قلب خودرا مهيّاي دستورهاي الهي مي دادندو مصداق مي باشد. البته هرسه قسم موجب اسقاط تكليف مي شود ، امّا روزه قسم سوّم ، برترين و سودمندترين قسم براي انسانهااست.

پاورقى

(1) بحار الانوار ج 93 ص346

 

16

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

فلسفه واثرات روزه

دررابطه با فلسفه احكام در روايات اهل بيت(عه)حكمت ها و علل گوناگوني مطرح شده است.همچنين درباره فلسفه روزه و وجوب آن حكمت ها ي مختلفي بيان شد ه كه ما مختصري از آنها را بيان مي كنيم:

1- چشيدن مزه گرسنگي در اغنيا

وقتي از امام رضا 7 مي شود كه علّت وجوب روزه چيست امام7 مي فرمايد :

؛(1) علت روزه گرفتن ، نشناختن (چشيدن) مز هگرسنگي وتشنگي است.درروايت ديگر امام صادق 7 مي فرمايد: خداوند روزه ر ا واجب كرد تا ثروتمند و فقير مساوي باشند

درحقيقت روزه ، درس مساوات و برابري در جامعه است . باروزه گرفتن حال و روزِ گرسنگان جامعه به طور ملموس بر اغنيا معلوم مي شود.

2- شكستن شهوات

روزه سبب مي شود تا روح هوس راني و شهوت راني در انسان شكسته شود وبا شكسته شدن شهوت ، عقل انسان هويدا مي گردد. امام رضا 7 فرمودند: (2)

3- سلامتي بدن

يكي ديگر از حكمت هاي روزه ، سلامتي بدن است.

عن الصادق 7 فرمود : براي هر چيزي زكاتي هست وزكات بدنها روزه گرفتن است.همه ما مي دانيم كه يكي از علتهاي مريضي درافراد زياده روي درخوردن غذا هاي مختلف است . با روزه گرفتن در حقيقت دستگاه گوارشي انسان استراحت مي كند و امروزه دانشمندان يكي از راه هاي درمان بيماري هار را روزه گرفتن مي دانند.دراين جا به اين نكته هم اشاره مي كنيم كه روزه داران بايد توجه داشته باشند كه درموقع افطاري وسحري ، در غذا خوردن اعتدال را رعايت نمايند تا موجب سلامتي بيشتر بدن گردد.

پاورقى

(1) وسائل الشيعه ، كتاب الصوم باب 1 ابواب وجوب الصوم ح3 ؛ علل الشرايع باب 108 ص 378

(2) همان

 

17

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به جا آوردن واجبات وترك محرمات نشانه تقوا است و اگر كسي لذت هاي مادي را براي انجام واجبات و اجتناب از محزمات ترك كند ، به بالاترين مقام نايل مي گردد:

اگر لذّت ، ترك لذّت ، بداني دگر لذّت نفس ،لذّت نخواني

هزارا ن درِ خلق ، برخودببندي گرت باز باشد ، دري آسماني

سفر هاي علوي كند،مرغ جانت گر از چنبر آز، باز پراني

آثار روزه درقيامت

قال النبي 9 ما من مؤمن يصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله به سبع خصال .

اولها :يذوب الحرام من جسدهالثانيه : يقرب من رحمه الله. الثالثه: يكون قد كفر خطيده ابيه آدم 7

الرابعه : يهون الله عليه سكرات الموت الخامسه: امان من الجوع و العطش يوم القيامه السادسة:يعطيه الله براءة من النار السابعة: يطعمه الله من طيبات الجنة؛پيامبر اكرم 9 فرمود : هر مومني كه براي رضاي خدا درماه رمضان روزه بگيرد، خداوند هفت چيز رابه او ارزاني مي كند:آنچه را كه از حرام بر بدن او روييده است،ذوب مي كند ؛ به رحمت خداوند مي رسد؛ كفاره گناه پدرش آدم 7 رامي پردازد ؛ سكرات مرگ براو آسان مي شود؛ از گرسنگي و تشنگي روزقيامت درامان مي ماند ؛ خداوند او را از آتش جهنم مي رهاند ؛ اورا از نعمت هاي بهشت بهره مند مي سازد.(1)

پاورقى

(1) علل الشرايع ص 379 باب 109

 

19

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

شرح خطبه شعبانيه

قال: علي بن الحسين عن أبيه سيد الشهيد الحسين بن علي عن أبيه سيد الوصيين أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع قال إن رسول الله ص خطبنا ذات يوم فقال أيها الناس إنه قد أقبل إليكم شهر الله بالبركة و الرحمة و المغفرة شهر هو عند الله أفضل الشهور و أيامه أفضل الأيام و لياليه أفضل الليالي و ساعاته أفضل الساعات هو شهر دعيتم فيه إلى ضيافة الله و جعلتم فيه من أهل كرامة الله أنفاسكم فيه تسبيح و نومكم فيه عبادة و عملكم فيه مقبول و دعاؤكم فيه مستجاب فاسألوا الله ربكم بنيات صادقة و قلوب طاهرة أن يوفقكم لصيامه و تلاوة كتابه فإن الشقي من حرم غفران الله في هذا الشهر العظيم و اذكروا بجوعكم و عطشكم فيه جوع يوم القيامة و عطشه و تصدقوا على فقرائكم و مساكينكم

و وقروا كباركم و ارحموا صغاركم و صلوا أرحامكم و احفظوا ألسنتكم و غضوا عما لا يحل النظر إليه أبصاركم و عما لا يحل الاستماع إليه أسماعكم و تحننوا على أيتام الناس يتحنن على أيتامكم و توبوا إلى الله من ذنوبكم و ارفعوا إليه أيديكم بالدعاء في أوقات صلاتكم فإنها أفضل الساعات ينظر الله عز و جل فيها بالرحمة إلى عباده يجيبهم إذا ناجوه و يلبيهم إذا نادوه و يعطيهم إذا سألوه و يستجيب لهم إذا دعوه أيها الناس إن أنفسكم مرهونة بأعمالكم فكفوها باستغفاركم و ظهوركم ثقيلة من أوزاركم فخففوا عنها بطول سجودكم و اعلموا أن الله تعالى ذكره أقسم بعزته أن لا يعذب المصلين و الساجدين و أن لا يروعهم بالنار يوم يقوم الناس لرب العالمين أيها الناس من فطر منكم صائما مؤمنا في هذا الشهر كان له بذلك عند الله عتق نسمة و مغفرة لما مضى من ذنوبه فقيل يا رسول الله و ليس كلنا يقدر على ذلك فقال ص اتقوا النار و لو بشق تمرة اتقوا النار و لو بشربة من ماء أيها الناس من حسن منكم في هذا الشهر خلقه كان له جواز على الصراط يوم تزل فيه الأقدام و من خفف في هذا الشهر عما ملكت يمينه خفف الله عليه حسابه و من كف فيه شره كف الله عنه غضبه يوم يلقاه و من أكرم فيه يتيما أكرمه الله يوم يلقاه و من وصل فيه رحمه وصله الله برحمته يوم يلقاه و

 

20

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

و اهمّيتي است كه در آن زمان وجود دارد و اگر به ماه مبارك رمضان ماه خدا گفته مي شود ، روي عظمتي است كه اين ماه دارد.

ماه رمضان ماه با بركتي است ؛ چه بركتي بالاتر از اين كه در اين ماه رحمت و مغفرت الهي شامل انسان ها مي شود تا جايي كه خواب شخص روزه دار عبادت است ، نَفَس شخص روزه دار در اين ماه به منزله تسبيح گفتن است .ماه رمضان ماه رحمت و بخشش هاي خداوند است . رحمت خداوند در همه جا و بر همه چيز مقدم است : مخصوصاً در اين ماه كه خداوند رحمتش ر اگسترانده است، دراينجا مناسب است به احاديثي كه رحمت خدا را بيان كرده ، اشاره اي داشته باشيم:

رحمت خداوند

عن الصادق 7 (1)

امام صادق 7 فرمود :زماني كه قيامت فرا ميرسد خداوند رحمت خود را مي گستراند، تا جايي كه ابليس دررحمت خدا به طمع مي افتد .

قال النّبي 9 پيامبر اسلام 9 فرمود: خداوند به حضرت داود 7 وحي نمود همان طور كه آفتاب از تابيدن بر كسي كه درپرتو آن نشسته است مضايقه نمي كند ، رحمت من نيز بر كسي كه در آن داخل شود تنگ نخواهد شد .

پاورقى

(1) سفينه البحار ج 1 ماده رحم

 

23

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برترين ماه ها

شَهْرٌ هوَ عِنْدَ اللهِ أَفْضَلُ الشُّهورِ و أيّامُهُ أفضَلُ الأيْام وَ لَياليِهِ أفْضَلُ اللّيالي وَ ساعاتُهُ أفْضَلُ السّاعات. ماه رمضان ماهي است كه نزدخداوند بهترين ماه ها است. درست است كه تمام ماه ها از آن خداست اِنَّ عَدَة الشهور عندالله اثنا عشر شهراً ، ولي در بين اين دوازده ماهي كه در اني آيه بين شده است ، تنها ماهي كه با اسم نام برده ميشود ، ماه رمضان است، وروزها و شب ها ي اين ماه از روزها و شب هاي ساير ايّم بهتر است . ماهي كه در آن خواب شخص روزهدار عبادت ، رحكت الهي فراگير، درهاي بهشت به روي بندگان شايسته باز و در هاي جهنّم بسته باشد ، همه اين ها خود دليل بر افضليّت اين ماه است ؛ اگر چه همه ماه ها و همه موجودات و مخلوقات از آن خداست و خداوند همه اين ها را خلق كرده است.

 

24

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهماني خداوند

هُوَ شَهْرٌ قَدْ دُعيتُم فِيِه إلى ضِيافةِ الله و جُعِلْتُم فِيِه مِنْ أهلِ كَرامَةِ الله.

ماه مبارك رمضان ماهي است كه شما به مهماني خدا دعوت شده ايد. دراين ماه ميزبان ، خداوند غنيّ مطلق است . ميهمانان ، بندگان محتاج و فقير هستند . در اين ماه از طرف انبيا و ائمه اطهار (عه) به ميهماني خدا دعوت مي شويد و لازم است كه قبل از رفتن به ميهماني ، كه ميزانش خالق همه موجودات است ، انسان خود ر امهيّا كند . درمهماني هاي دنيا ، انسان لباس نو مي پوشد ، به بدن و لباس خود عطر مي زند و خودراآماده ميكند ؛ در مهماني اين ماه هم بايد وجود خود را از گناهان پاك كنيم و باقلبي پاك به سوي اين مهماني برويم . دراين مجلس ميزبان به ميهمانان خود ارزش داده وآنها رااز اهل احسان و بخشش قرار داده و نهايت احترام ر انسبت به آنها قائل شده است .

 

25

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ماه اجابت دعا

أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ.

از فضايل ماه مبارك رمضان اين است كه نفس ها شما تسبيبح به حساب مي آيد و از احسان خداوند در اين ماه مبارك اين است كه خواب روزه دار عبادت محسوب ميشود ، عمل بندگان دراين ايّام مورد قبول خداوند مي باشد ، از بركات اين ماه اين است كه خداوند درخواست روزه داران ر ارد نمي كند . در حقيقت ميهمانان دراين ماه هرچه از خدا طلب كنند ، مورد قبول او واقع مي شود و ميزبان با فضل و كرامتي كه دارد ، تمام خواسته بندگانش را مورد اجابت قرار مي دهد . البته مسأله دعا مخصوصاً دراين ماه ، مسأله اي است كه در قرآن و جوامع روايي سفارش فراواني بر آن شده است و ما اين بحث را دربخش سوّم كتاب بطورمفصّل بيانخواهيم كرد.

فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ وَ تِلَاوَةِ كِتَابِهِ فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ.اين ماه ، ماه دعا است و از شرايط دعا اين است كه خدا را بانيّت درست و قلب پاك بخوانيد . درهر عملي نيّت لازم است و درنيّت لازم است ودرنيّت اخلاص شرط مي باشد ، لذا شخص مكلّف اگر عبادتي را به نيّت غير خدا به جا آورد ، عبادت او باطل است .در دعا هم اخلاص شرط است . دراين ماه ازخدا بخواهيم كه توفيق گرفتن روزه وخواند ن قرآن را به ما عطا كند، و مبادا از كساني باشيم كه از رحمت خدا محروم شويم؛ پيامبر اسلام 9 دربخش ديگري از اين خطبه فرموده است:

وَ مَنْ تَلَا فِيهِ آيَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ؛هركس درماه رمضان يك آيه قرآن را تلاوت كند ، اجر وپاداش يك ختم قرآن درغير از ماه مبارك رمضان براي او است. ما در بحث قرآن و فضيلت قرائت قرآن ، روايات وارده دراين باب ر ادر بخش قرآن بيان خواهيم كرد.

وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ؛و باگرسنگي و تشنگي ماه مبارك رمضان، گرسنگي و تشنگي روز قيامت را به ياد آوريد [و خود ر ابراي آن روز آماده كنيد ].مؤمن كسي است كه در تمام حالا ت آماد ه باشد و متوجّه باشد كه ماوراي اين دنياي فاني ، يك جهان باقي وجود داردو خداوند در آيات متعدّد بشر را به ياد قيامت مي اندازد و اعتقاد به معاد و قيامت يكي

 

26

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

انگيزه هاي انكار معاد

1- گريز از مسؤليت : كه همان شهوت عملي است .گاهي انسان مي خواهد از درخت يازميني در بيابان استفاده كند ،وجدان اخلاقي و روح تقوا به او مي گويد : اين كار را نكن ، چون صاحبش راضي نيست . او براي اينكه سر وجدان خود كلاهي بگذارد مي گويد اين زمين ها ودرخت ها مالك ندارند ؛ تا راه ر ابراي استفاده خود باز كنند : بْل يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ (1)

2- شبهه علمي : دليل ديگر ، عدم ايمان به قدرت و علم خدا مي باشد ، خداوند در سوره تغابن ميفرمايد:زَعَمَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلى وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلْتُمْ وَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ (2)كافرا ن گمان كردند كه برانگيخته نمي شوند ، بگو به خداي سوگند كه برانگيخته مي شويد و سپس از اعمال خود آگاه مي گرديد و اين برخدا بسيار آسان است.

تمام دردها و بلاها و گناهان به علت فراموش كردن معاد است : (3)ايمان به آخرت تنها سرمايه اي است كه جلو تبهكاري را مي گيرد و بزرگترين عامي كه سازنده انسان است ، به ياد آوردن معاد و اعتقاد به روز قيامت است .

پاورقى

(1) قيامت (75) آية 4

(2) تغابن (64) آيه 6

(3) ص (38) آيه 26

 

28

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

صدقه از ديدگاه قرآن و روايات

وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِكُمْ وَ مَسَاكِينِكُمْ

يكي از دستور هاي پيامبر 9 دراين ماه براي روزه داران ، انفاق و صدقه دادن است . صدقه چيزي است كه انسان از مال خود د راه خدا مي دهد . درآيات و روايات در مورد صدقه وثواب صددقه دادن خيلي سفارش شد ه.خداوند در قرآن وقتي سيماي پرهيزكاران ر ابيان مي كند ، يكي از اوصاف عالي و انساني آنان را ذكر نموده است :

الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ

الْمُحْسِنينَ (1)؛ پرهيزكاران كساني هستند كه به هنگام سختي و راحتي انفاق مي كنند وخشم خود را فرو مي خورند و از مردم در مي گذرندو خداوند نيكوكاران را دوست دارد .

روح تعاون و نيكوكاري دركالبد مؤمنان رسوخ كرده است و تحت هر شرايطي اقدام به اين كار مي كنند . بايد دانست كه انفاق و صدقه تنها مخصوص اغنيا و ثروتمندان نمي باشد ، بلكه كساني كه از نظر مالي تنگ دست ميباشند و هم مي توانند با انفاق كارهاي كوچك در اين راه خدا اين صفت برجسته را كه خداوند برياس پرهيزكاران بيان فرموده است ، در دورن خود زنده كنند؛ مبادا به خيال اين كه انفاق نا انرك است و ناچيز است ، از اين فيض محروم شوند.

صدقه هم شامل صدقات واجب مي شود ، مثل زكات و هم شامل صدقات مستحبّي. خداوند در باب صدقه واجب مي فرمايد :

(2)

نظر ما در اين نوشتار ، بيان اهميّت و فوايد صدقات مستحبي است.در فضيلت صدقه مستحبي بسيار است كه به قسمتي از آنها اشاره مي كنيم :

1- قال النبي 9 الصدقه تكسر ظهر الشيطان ؛(3) صدقه كمر شيطان را مي شكند.

پاورقى

(1) آل عمرا ن (3) آيه 133

(2) توبه (9) آيه 102

(3) سفينه البحار ج2 ماده صدق ص 24

 

29

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

روش هاي نيكو وپسنديده در صدقه

1- صدقه پنهاني

البتّه تمام اقسام صدقه خوب است ، چه درشب باشد ويا در روز ، چه پنهان باشد و چه آشكار ا،امّا در آيات و روايات به صدقه دادن در پنهاني سفارش شده است ، زيرا اولا اين عمل عبادي ، مصون از ريا است و ثانياً شخص مستمند ديگر مورد خجالت واقع نمي شود . آيات قرآن در موارد متعدّدي به اين امر اشاره كرده ، رد سوره بقره مي فرمايد :الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ؛(1) آنها كه اموال خود را به هنگام شب وروز ، پنهان وآشكار ، انفاق مي كنند ، مزدشان نزد پروردگار محفوظ است و ترسي ب آنها نيست وغمگين هم نمي شوند.

در احاديث بسياري آمده كه آيه فوق درباره عل 7 نازل شده است ، زيرا آ حضرت درهمي در شب ، و درهمي در روز،و درهمي آشكارا،و درهمي درنها ن ،نفاق مي كرد.(2)

قال ابن عباس نزلت الآيه في علي 7 كانت معه أربعه دراهم فتصدق بواحد نهاراً و بواحد ليلاًوبواحد سراً وبواحدعلانية و هو المروي عن ابي عبدالله 7 وأبي جعفر7.(3)و مضمون مذكور راقرطبي درتفسير خود نقل كرده است .(4)و امام باقر7 فرمود: البّر و صدقه السّر ينفيان الفقر ؛(5) نيكي و صدقه پنهاني فقر را از بين مي برد .

2- صدقه بايد از مال حلال باشد

خداوند سبحان در سوره بقره مي فرمايد :يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ ؛(6)اي كساني كه ايمان آورده ايد از اموال پاكيزه كه خود به دست آورده ايد و از آنچه كه از زمين براي شما رويانديم ، انفاق كنيد و به سراغ قسمت هاي ناپاك آن نرويد تا از آن انفاق كنيد. در تفسير مجمع البيان در شأن نزول آيه شريفه چنين آمده است :روي عن اب عبدالله7

پاورقى

(1) بقره (2) آيه 276

(2) تفسير صافي ج1 ذيل آيه شريفه ص 301

(3) تفسير مجمع اليان ، ذيل آيه شريفه ص 301

(4) تفسير قرطبيج3 ذيل آيه شريفه 275 ص 347

(5) سفينه البحار ج2 ص 23 ماده صدق

(6) بقره (2) آيه 267

 

32

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

احترام و نيكي به پدر ومادر

وَ وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ ،پيامبر 9 فرمود از وظايف مؤمن روزه دار دراين ماه اين است كه به بزرگان خود احترام بگذارد و به كودكان رحم كند . منظور از بزرگان شامل پدر و مادر و بزرگان ديني و هر كسي كه احترام آنها برما لازم است مي شود و ما در اين نوشتار مختصري از لزوم احترام به والدين درقرآن و روايات را بيان مي كنيم :احترم به والدين (پدر ومادر) درقرآن با خطابات گوناگون وارد شده و به مقام منزلت عظيم آنان و نقش آنها وموقعيت خطير والدين اشاره بسياري شده است اين دستور نه تنها شمال والدين مسلمان مي شود،بلكه درآيات قرآ‹ احسان و نيكي به پدر ومادر غير مسلمان را نيز در بر مي گيرد . در دستورات انبياي پيشين نيز بر اين مطلب تأكيد شده است . وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً..(1)اين آيه مي فرمايد : جز خدا كس ديگر را نپرستيد و به پدر ومادر احسان كنيد . در اهميت نيكي به پدر ومادر همين بس كه خداوند احسان به آنان را د

پاورقى

(1) بقره (2) آِه 83

 

35

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اطاعت محدود

لازم به ذكر است كه اطاعت پدر ومادر تا جايي است كه دعوت به شرك نكنند . درصدر اسلام گروهي از جوانان كه اسلام را انتخاب كرده بودند ، خدمت پيامبر 9 آمده عرض كردند يا رسول الله9 شما مي فرماييد ما به والدين احترام بگذاريم درحالي كه آنها ما را دعوت به ترك اسلام مي كنند ، لذا اين آيه قرآن مجيد در اين باره نازل شد :وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفا؛(1)

و اگر آن دو تلاش كنند كه تو چيزي را همتاي من قرار دهي كه از آن آگاهي نداري (بلكه مي داني باطل است ( ، از آنان اطاعت مكن ، اما با آن دو به گونه اي شايسته رفتار كن .

پاورقى

(1) لقمان (31) آيه 14

 

37

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سيماي والدين در روايات

1- قال رسول الله 9 نَظَرُ الوَالَدِ اِلي والِدَيْهِ حُبّاً لَهُما عِبادَهٌ

پيمابر اسلام 9 فرمود : نگاه فرزند به پدر ومادر از روي علاقه و محبّت ، عبادت است.

2- عن منصور بن حازم عن ابي عبدالله 7 قال قلت ايّ الاعمال افضل قال الصلاة لوقتها و برّ الوالدين و الجها د في سبيل الله ؛(1)منصور بن حازم ميگويد به اما م صادق 7 گفتم كدامين اعمال افضل وبهتر است ، امام 7 فرمود : خواندن نماز در سر وقت ، نيكي به پدر ومادر و جهاد در راه خدا.

3- عن ابي عبدالله 7 قال جاء رجل الي النب 9 فقل : يا رسول الله من ابرّ؟ قال : امكّ قال : ثم ّ من ؟ قال امّك قال ثمّ من ؟ قال امّك . قال ثّم قال : اباك ؛امام صادق 7 مي فرمايد : مردي خدمت پيامبر 9 آمد و گفت : اي رسول خدا ، چه كسي كنم . حضرت فرمود به مادرت نيكي كن . مرد گفت : بعد از او به چه كسي ؟ پيامبرفرمود: به مادرت . مرد گفت : پس از آن چه كسي را ؟ فرمود : مادرت را . مرد گفت :پس از آن ؟ پيامبر فرمود : به پدرت نيكي كن

پاورقى

(1) سفينه البحار ج2 ماده ولد ص 687

 

38

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

رفيق حضرت موسي7:

تاريخ نقل مي كند كه موسي بن عمران 7 يك بار هنگام مناجات با خداوند از پروردگارش خواست كه رفيق و همنشين او را در بهشت به وي بشناساند . خطاب آمد : جواني است درفلان ناحيه ، و او همنشين تو دربهشت برين است . موسي به سراغ او رفت .ديد جواني است قصّاب . از دور مراقبت كرد تا ببيند چه عمل فوق العاده و كار پر ارزشي از وي صادر مي گردد كه نزد خداوند چنين منزلتي يافت تا همنشين پيامبر قراربگيرد . زماني كه جوان محل كار خود را ترك رهسپار خانه مي شد ، موسي بدون آن كه خود را معرفي كند نزد وي آمد و از او خواست تا آن شب را ميهمان جوان باشد جوان پيشنهاد موسي راپذبرفت و اورا باخود به خانه برد. موسي ديد هنگامي كه جوان وارد خانه شد ، قبل از هر چيز ، غذايي آماده ساخت . آنگاه به سراغ پيرزني ، كه دست و پايش فلج شده و ازكار افتاده بود ، رفت و باصبر و حوصله غذا در دهان آن زن گذارد تا او را سير كرد ؛ سپس لباس او را عوض كرد وزن را در جاي مخصوص قرار داد هنگام خداحافظي موسي ازجوان پرسيد :اين زن كهبود ؛ زماني كه تو به او غذا مي دادي چشمانش را به آسمان مي دوخت و كلماتي بر زبان مي راند؛ آن كلمات چه بو د؟ جوان گفت : اين زن مادر من است و آن كلمات چنين بود:خدايا ! به پاداش اين خدماتي كه فرزندم نسبت به من انجام مي دهد ، اورا همنشين و رفيق موسي بن عمران دربهشت گردان . هنگامي كه موسي7 اين جريان را شنيد ، تكان خورده وبه جوان مژه دادكه دعاي مادرت درباره تو مستجاب گرديد.

 

39

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عظمت مقام مادر

معروف است كه وقتي مادر مرحوم شيخ مرتضي انصاري (ره) يكي از مفاخر جهان تشيع ، ازدنيا رفت ، مرحوم شيخ به بالين مادرزانو زد و گريست . يكي از شاگردان شيخ ضمن دلجويي و تسليت عرض كرد : شما با اين مقام علمي كه داريد ، سزاوار نيست به بالين پيرزني اين طور اشك بريزيد . شيخ سربرداشت و فرمود : گويا هنوزبه عظمت مقام مادر واقف نيستيد؛ تربيت صحيح مادر مرا شيخ مرتضي انصاري كرد.

 

40

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سخني از مادر شيخ مرتضي انصاري

وقتي مرحوم شيخ مرتضي انصاري آن دو اثر ارزنده علمي يعني مكاسب و رسائل ر ا، كه به منزله نردبان اجتهاد است ، تأليف كرد . مردم به مادر شيخ تبريك گفتند كه فرزندت به مقام شامخ اجتهاد و مرجعيّت رسيده .مادر درجواب آنان گفت : زحماتي كه من در تربيت اين فرزند متحمل شده ام ، اگر به مقام نبوت مي رسيد تعجب نمي كردم ،چه رسد به مقام اجتهاد ؛ چون در دوران شيرخوارگي اين فرزند بي وضو پستان به دهانش نگذاشته ام.

 

41

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

رضايت مادر باعث نجات است

حضرت رسول اكر م9 به بالين جواني رفتند كه در حال احتضار بود و آن هنگام براو سخت و دشوار بود . حضرت او را صدا زدند و فرمودند: چه مي بيني ؟ جوان گفت : دو نفر سياه روي را مي بينم كه روبه روي من ايستاده اند، از آنها مي ترسم . حضرت رسول اكرم9 پرسيدند: آيا اين جوان مادر دارد؟مادرش آمد و عرض كرد : يا رسول الله من مادر او هستم . حضرت پرسيد : آيا از او راضي هستي؟عرض كرد: راضي نبودم ، ولي اكنون به واسطه شما راضي شدم . آنگاه جوان بيهوش شد . وقتي به هوش آمد ، حضرت او را صدا زد و فرمود : چه مي بيني؟عرض كرد : آن دو سياه روي رفتند و اكنون دو نفر سفيد روي و نوراني آمدند كه از ديدن آنها من خشنود مي شوم ودر آن هنگام از دنيا رفت .

4- عن ابي جعفر 7 قال : قال رسول 9في كلام له ايّاكم و عقوق الوالدين فانّ ريح الجنّة توجد من مسيرة الف عام و لايجد ها عاقّ امام باقر 7 از پيامبر نقل مي كند كه رسول خدا 9 در بياني فرمود : زينهار عاق پدر ومادر نشويد . به درستي كه بوي بهشت از مسير بسيار طولاني هزار سال به

 

42

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...