irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ آموزش تصویری Msproject 2010 قسمت 1 با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Msproject 2010 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Msproject 2010 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش MS Project دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است. به نرم افزار آموزشي MS Project 2010 انياک خوش آمديد. معمولاً همه افراد در مقاطعي از زندگي خود با كار سازماندهي يك پروژه مواجه شدهاند . اين امر در محل كار معمول است : طرح ريزي كنفرانسها و گردهماييها, تغيير محل دفتركار, معرفي محصولات جديد, احداث يك آسمانخراش, فرود در كره ماه, نمونههايي از اين پروژهها هستند. اگر مسئوليت در كنارهم قرار دادن مجموعهاي از فعاليتهاي برنامهريزي شده براي رسيدن به هدفي خاص به شما واگذار شده است، Microsoft Project نرم افزار بسيار مناسبي براي شما است . نرمافزار MS Project تصوير بزرگي از پروژه را در اختيارتان قرار ميدهد كه ميتوانيد تمامي جزئياتي كه براي رسيدن به هدف بايد تكميل شوند را در آن پر كرده و آنها را سازماندهي نمائيد. بدون ترديد ايدههاي خوب را خودتان بايد فراهم نماييد اما Microsoft Project به شما كمك ميكند تا با روشي سازماندهي شده، ايدهها و افكارتان را ثبت و آنها را به طرحي قابل اجرا تبديل كنيد . با Microsoft Project به سادگي ميتوانيد زمان تكميل هر فعاليت يا هر فاز از پروژه را تخمين بزنيد و مطمئن شويد كه ميتوانيد پروژه را در موعد مورد مقرر به اتمام برسانيد. در نهايت هنگاميکه اجراي پروژه آغاز ميگردد, ميتوانيد برنامهريزي را با توجه به تاريخهاي واقعي شروع و پايان فعاليتها بهنگام سازي كنيد, در اين حالت Microsoft Project برنامه را مجدداً محاسبه نموده و نشان ميدهد كه فعاليتها تا چه اندازه زودتر يا ديرتر به اتمام رسيدهاند . در آخر شايد مهمترين مزيت استفاده از Microsoft Project اين باشد كه در طول مدت مراحل برنامهريزي و انجام پروژه ميتوانيد گزارشهايي كه نشان دهنده برنامه و ميزان پيشرفت كار است را چاپ كنيد. همانطور كه ميدانيد، اگر بيش از يك نفر در اتمام يك پروژه مشاركت داشته باشد، ايجاد ارتباط موثر , عامل اصلي و اساسي براي يك نتيجه مطلوب است . در طي اين دوره آموزشي شما با روشهاي مختلـف استفاده از اين نرمافزار كه يكي از قدرتمندترين برنامههاي كنترل پروژه در جهان به شمار ميرود، آشنا خواهيد شد. اگرچه نرمافزار MS Project به بعضي از پکيجهاي Office به بازار عرضه نميشود و يك پكيج جداگانه دارد، اما در واقع به عنوان عضوي از مجموعه Microsoft Office به شمار ميآيد. اكنون اين نرمافزار را نصب کردهايم و ميخواهيم اجرا ميكنيم. روي دکمه Start كلـيك كنيد. منوي فرعي All Programs كليك كنيد تا باز شود. منوي فرعي Microsoft Office را باز کنيد. روي گزينه2010 Microsoft Office Project كلـيك كنيد. همانطور كه مشاهده ميكنيد برنامه Microsoft Project باز شده است اگر با برنامههاي Office از مايكروسافت استفاده كرده باشيد, متوجه شباهت زياد اين برنامه با آنها شدهايد . همانطور كه مشاهده ميكنيد، جدول Gantt Chart بصورت پيشفرض باز ميباشد. در حال حاضر يک پروژة خالي بطور پيشفرض در نماي Gantt Chart باز شده است. در نماي Gantt Chart تمام جزئيات کارهاي پروژه قابل مشاهده ميباشند. نماي روند وظائف (Gantt Chart View) ، داراي دو منطقه اصلـي است: جدول وظائف و نمودار وظائف. هنگاميکه اطلاعات مربوط ظبه يكي از كــارهاي پروژه را وارد مينماييد، در جدول وظائف كه در سمت چپ قرار دارد، اطلاعات قرار ميگيرند. اين اطلاعات ميتوانند نام كار، مدت اجراي آن، تاريخ شروع كار و مشابه آن باشند. نمـودار وظائف كه در سمت راست قـرار دارد، يك نمايش گرافيـكي از روند زمانـي و اشتراكي كارها به شما نشان ميدهد. نوار مشخص شده توسط کادر آبي كه در بالاي صفحه نمايش مشاهده ميكنيد، Title Bar (نوار عنوان) ناميده ميشود. اين نوار نام قسمتي از Microsoft Project كه شما در حال كار با آن هستيد را نشان ميدهد و هنگاميکه شما با قسمتهاي مختلـف Microsoft Project كار ميكنيد، عبارت داخل اين نوار تغيير ميكند. در سمت چپ نوار عنوان يک ميله ابزار کوچک به نام Quick Access قرار دارد. اين ميله ابزار شامل ابزارهايي است که زياد استفاده ميشوند. اکنون سه دکمه در اين ميله ابزار وجود دارد. روي دکمه مشخص شده کليک کنيد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ در اين قسمت ليست دکمههايي که ميتوانيد بر روي اين ميله ابزار قرار دهيد نمايش داده شده است. اکنون در کنار دو گزينه Save، Undo و Redoعلامت تيک وجود دارد. در صورتيکه بر روي يکي از سه گزينه فوق کليک کنيد دکمه مربوط به آن از ميله ابزار حذف ميشود. در صورتيکه بر روي گزينههاي ديگر کليک کنيد دکمه مربوط به آن گزينه بر روي ميله ابزار اضافه ميشود. در محلي خارج از منو کليک کنيد تا اين منو بسته شود. قسمت مشخص شده سربرگ File ناميده ميشود. با کليک بر روي اين سربرگ پنجره ذخيره فايل، باز کردن، چاپ و ... باز ميشود. در ادامه اين نرمافزار آموزشي گزينههاي موجود در اين قسمت را نيز بررسي خواهيم کرد. قسمتي که با کادر قرمز مشخص شده است مجموعه ابزارهاي Microsoft Project است. به اين مجموعه Ribbon گفته ميشود. Ribbon داراي چندين برگه يا قسمت است. اکنون بصورت پيشفرض برگه Task فعال است. در برگه Task ابزارهايي که از همه بيشتر استفاده ميشوند قرار دارند. در صورتيکه به ابزارهاي موجود در Ribbon توجه کنيد مشاهده ميکنيد که اين ابزارها در 8 دسته قرار دارند. هر دسته شامل ابزارهاي مرتبط به هم است. در پايين و سمت راست بعضي از گروهها يک دکمه با فلش کوچک قرار دارد. با کليک بر روي اين دکمه پنجرهاي باز شده و ابزارهاي ديگر مربوط به اين دسته را نمايش ميدهد. براي مثال روي دکمه مشخص شده کليک کنيد. در اين پنجره ميتوانيد به تمامي امکانات مربوط به Font دسترسي داشته باشيد. روي دکمه Cancel کليک کنيد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ ابزارهايي که بصورت کمرنگ در Ribbon نمايش داده ميشوند، ابزارهايي هستند که هم اکنون نميتوانيد به آنها دسترسي داشته باشيد. اين ابزارها در شرايط خاصي فعال خواهند شد. ما ميتوانيم تغييراتي درRibbon با توجه به نياز خود ايجاد کنيم . براي انجام اين کار بر روي برگه File کليک کنيد. روي گزينه Options کليک کنيد. گزينه Customize Ribbon را انتخاب کنيد. در اين قسمت ميتوانيم يک گروه جديد به Tab انتخاب شده اضافه کنيم يا يک Tab جديد ايجاد کنيم و ابزارهاي مورد نياز خود را در اين گروه يا Tab جديد قرار دهيم. درصورتيکه هر کدام از جعبه چک ها را غير فعال کنيد آن Tab در صفحه اصلي نمايش داده نميشود. روي دکمه Cancel کليک کنيد. در اطراف هريك از سلـولهاي موجود در جدول وظايف كه انتخاب شود، يك كادر به وجود ميآيد كه داراي قابلـيت تغيير اندازه سلـول است. روش استفاده از جدول وظائف در Microsoft Project ، بسيار شبيه صفحات گسترده موجود در نرمافزار Excel است. همانطور كه قبلاً گفته شد، منطقه واقع در سمت چپ نماي روند وظايف ميباشد. ميله خاكستري واقع درميان صفحه، ميله جداكننده يا Divider ناميده ميشود . اين ميله جدول وظايف را از نمودار وظايف جدا ميسازد. همچنين با كمك آن ميتوان عرض جدول و نمودار را تغيير داد . در منطقه واقع در سمت راست نماي روند وظايف, نمودار وظايف قرار دارد كه قبلاً در مورد آن صحبت كردهايم. اين قسمت، بردار زماني مربوط به نمودار وظائف است و درست مانند يك تقويم يا سررسيد عمل ميكند. در نظر بگيريد كه اين بردار يك خط كش بيانتهاست كه تمام كارها در آن رسمميشوند، اما به جاي واحدهاي طـول، واحدهاي زماني شامل هفته - ماه - روز – ساعت به كار ميروند. براي استفاده كامل از Microsoft Project بهتر است از دستوراتي كه داخل سربرگهاي اين برنامه قرار دارد استفاده نماييد. براي آشنايي با اين سربرگها، هر يك از آنها را توضيح خواهيم داد. براي شروع، بر روي سربرگ File کليک کنيد. محتويات سربرگ File شامل گزينههايي براي ايجاد يك پروژه جديد يا باز كردن يك فايل پروژه از قبل ايجاد شده يا بستن پروژه باز شده فعلي ميباشد. همچنين گزينههاي ديگري نيز براي ذخيرهسازي يا چاپ پروژهها يا خروج از نرمافزار موجود است.سربرگ Task را باز كنيد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ ابزارهايي که بصورت کمرنگ در Ribbon نمايش داده ميشوند، ابزارهايي هستند که هم اکنون نميتوانيد به آنها دسترسي داشته باشيد. اين ابزارها در شرايط خاصي فعال خواهند شد. ما ميتوانيم تغييراتي درRibbon با توجه به نياز خود ايجاد کنيم . براي انجام اين کار بر روي برگه File کليک کنيد. روي گزينه Options کليک کنيد. گزينه Customize Ribbon را انتخاب کنيد. در اين قسمت ميتوانيم يک گروه جديد به Tab انتخاب شده اضافه کنيم يا يک Tab جديد ايجاد کنيم و ابزارهاي مورد نياز خود را در اين گروه يا Tab جديد قرار دهيم. درصورتيکه هر کدام از جعبه چک ها را غير فعال کنيد آن Tab در صفحه اصلي نمايش داده نميشود. روي دکمه Cancel کليک کنيد. در اطراف هريك از سلـولهاي موجود در جدول وظايف كه انتخاب شود، يك كادر به وجود ميآيد كه داراي قابلـيت تغيير اندازه سلـول است. روش استفاده از جدول وظائف در Microsoft Project ، بسيار شبيه صفحات گسترده موجود در نرمافزار Excel است. همانطور كه قبلاً گفته شد، منطقه واقع در سمت چپ نماي روند وظايف ميباشد. ميله خاكستري واقع درميان صفحه، ميله جداكننده يا Divider ناميده ميشود . اين ميله جدول وظايف را از نمودار وظايف جدا ميسازد. همچنين با كمك آن ميتوان عرض جدول و نمودار را تغيير داد . در منطقه واقع در سمت راست نماي روند وظايف, نمودار وظايف قرار دارد كه قبلاً در مورد آن صحبت كردهايم. اين قسمت، بردار زماني مربوط به نمودار وظائف است و درست مانند يك تقويم يا سررسيد عمل ميكند. در نظر بگيريد كه اين بردار يك خط كش بيانتهاست كه تمام كارها در آن رسمميشوند، اما به جاي واحدهاي طـول، واحدهاي زماني شامل هفته - ماه - روز – ساعت به كار ميروند. براي استفاده كامل از Microsoft Project بهتر است از دستوراتي كه داخل سربرگهاي اين برنامه قرار دارد استفاده نماييد. براي آشنايي با اين سربرگها، هر يك از آنها را توضيح خواهيم داد. براي شروع، بر روي سربرگ File کليک کنيد. محتويات سربرگ File شامل گزينههايي براي ايجاد يك پروژه جديد يا باز كردن يك فايل پروژه از قبل ايجاد شده يا بستن پروژه باز شده فعلي ميباشد. همچنين گزينههاي ديگري نيز براي ذخيرهسازي يا چاپ پروژهها يا خروج از نرمافزار موجود است.سربرگ Task را باز كنيد. در اين فصل، شما را با محيط كار نرمافزار MS Project آشنا ساختيم. در فصلهاي بعد، شما را با انواع روشهاي ساخت و ويرايش يك پروژه فرضي آشنا خواهيم كرد. شما اکنون در پايان اين بخش قرار داريد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ آموزش تصویری Msproject 2010 قسمت 2 با سلام خدمت تمامی کاربران گرامی در زیر آموزش تصویری Msproject 2010 را بررسی میکنیم توجه کنید که شما میتواند آموزش Msproject 2010 را به همراه چند بخش آموزشی دیگر که بصورت شبیه سازی شده و تعاملی درس داده شده است و رایگان نیز میباشد از لینک آموزش MS Project دانلود کنید. در انتهای این آموزش تصویری نیز کل آموزش (هم متن و هم تصویری) در یک فایل PDF پیوست است. در طي اين بخش، با روشهاي مقدماتي ساخت و ويرايش يك پروژه آشنا خواهيد شد. زمانيکه تمام وظائف (Task) لازم براي اجراي پروژه خود را تعيين كرديد، لازم است كه هر يك از آنها را زمانبندي نماييد. به اين ترتيب ميتوانيد حداكثر زمان پايان پروژه (Dead Line) را پيشبيني كنيد. توجه داشته باشيد كه بايد قبل از ساخت برنامه زمانبندي شده پروژه، تمامي امكانات و هزينههاي موجود را ارزيابي كنيد تا بعدا مجبور به ايجاد تغييرات اساسي در آن نشويد. در اينجا ما ميخواهيم يك پروژه جديد ايجاد كنيم. براي اين منظور، از گزينه New واقع در سربرگ File استفاده خواهيم كرد. بر روي سربرگ File کليک كنيد. روي گزينه New كليك نماييد. در پنجره Available Templates، سه قسمت وجود دارد. در قسمت اول با انتخاب Blank Project به شما اين امکان داده ميشود که يک پروژه خالي ايجاد کنيد و از ابتدا شروع به کار کنيد. با انتخاب گزينه Recent Templates شما ميتوانيد از الگوهايي که اخيراً استفاده کردهايد، استفاده کنيد و با انتخاب گزينه My Templates الگوهاي خود را به برنامه اضافه کرده و از آن استفاده کنيد. در قسمت دوم شما با انتخاب گزينه New from existing project ميتوانيد يک پروژه جديد از روي پروژهاي که با اين نرمافزار ايجاد شده است ايجاد کنيد. با انتخاب گزينه New from Excel workbook ميتوانيد پروژه خود را با توجه به يک فايل اکسل ايجاد نمائيد. با انتخاب گزينه New from sharepoint task list ميتواند پروژه خود را بر اساس فرمي در برنامه SharePoint ايجاد کنيد. در قسمت Office.com Templates ميتوانيد در سايت آفيس به جستجوي الگوي مورد نظر خود با توجه به زير شاخه هاي ارائه شده بپردازيد. براي بررسي اين موضوع بر روي دکمه Form کليک کنيد. در قسمت فرم تنها فرمهاي ارزشيابي نشان داده شده است. بر روي دکمه evaluation کليک کنيد تا فرم هاي ارزشيابي موجود در سايت آفيس به نمايش در آيد. همانطور که مشاهده ميکنيد چندين فرم ارزشيابي به نمايش در آمده است که با انتخاب هر کدام ميتوانيد آن را با استفاده دکمه Download از سايت آفيس دانلود کرده و بر روي کامپيوتر خود ذخيره کنيد. براي بازگشت به صفحه ابتدايي New بر روي Home کليک کنيد. اکنون ميخواهيم الگوي يک پروژه Marketing را جستجو کنيم. در جعبه متن جستجو کليک کنيد. عبارت Marketing را تايپ کنيد. بر روي دکمه مشخص شده کليک کنيد. ليستي از پروژههاي مربوط به Marketing به نمايش درآمده است. به عنوان مثال ميخواهيم که پروژه اول را دانلود کنيم. بر روي دکمه Download کليک کنيد. همانطور که مشاهده ميکنيد پروژه دانلود شده در برنامه باز شده است. شما ميتوانيد بر اساس اين پروژه جلو برويد. اکنون ما نيازي به اين پروژه نداريم. براي بستن آن بر روي دکمه Close صفحه کليک کنيد. اکنون از شما پرسيده شده است که آيا ميخواهيد پروژه را ذخيره کنيد يا خير. ما اين پروژه را براي بررسي گزينه Office Template دانلود کرديم و نيازي به ذخيرهسازي آن نداريم. روي دکمه No کليک کنيد. اکنون ميخواهيم يک پروژه جديد ايجاد کنيم . روي سربرگ File کليک کنيد. روي New کليک کنيد. اگر بر روي My Template کليک کنيد خواهيد ديد که پروژهاي که دانلود کرده بوديم در اين قسمت قابل مشاهده ميباشد. گفتيم که ميتوانيد با استفاده از گزينه Blank Project يك پروژه خالي را ايجاد كنيد. در اين فصل، ما از همين آيكون براي ايجاد پروژه خود استفاده ميکنيم. اکنون Blank Project انتخاب شده است . روي دکمه Create کليک کنيد. به اين ترتيب يک پروژه جديد ايجاد شده است. روي سربرگ Project کليک کنيد. گزينه Project Information را انتخاب نماييد. اين پنجره اولين مرحله از مراحل ايجاد پروژه ميباشد و مشخصات كلي آن را از كاربر درخواست مينمايد . در قسمت Start Date , تاريخ پروژه تعريف ميگردد. قسمت Finish Date تاريخ پايان پروژه را معين مينمايد. در قسمت Schedule From ميتوانيد روش نمايش روند انجام وظايف مختلف پروژه را از شروع تا پايان يا بر عكس (از پايان تا شروع) تعيين نماييد. منطقه Current Date كه مربوط به تاريخ فعلي ميباشد، بستگي مستقيم به تاريخ و زمان تنظيم شده در كامپيوتر شما و نوع تقويم مورد استفاده دارد اما در صورتيكه بخواهيد، ميتوانيد آنرا تغيير دهيد روي دکمه لـيست Status Date، كه با فلش مشخص شده است، كلـيك كنيد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ تاريخ Status Date مبناي شروع پروژه را تعيين ميكند و در صورتيكه تاريخي براي آن در نظر نگيريد، MS Project مبناي شروع پروژه را بر اساس ساعت و تاريخ كامپيوتر شما محاسبه خواهد كرد. هر جا خارج از لـيست باز شده كلـيك كنيد تا بسته شود. روي دکمه باز كننده لـيست Calendar كلـيك كنيد . به صورت پيشفرض، Microsoft Project از تقويم كاري استاندارد استفاده ميكند كه بر مبناي هشت ساعت كار در روز و پنج روز كاري در هفته تنظيم شده است. اما شما در اين لـيست ميتوانيد آن را به صورتهاي ديگري مثل شبانهروزي يا شيفت شبانه تنظيم كنيد. هرجا خارج از لـيست باز شده كلـيك كنيد تا بسته شود. عدد Priority تعيين كننده حق تقدم پروژه ميباشد و عددي بين 1 تا 1000 خواهد بود. اين قسمت، زماني كه چند پروژه بصورت همزمان و اشتراكي مشغول به كار باشند مورد استفاده قرار ميگيرد. معمولاً اين قسمت زماني بکار ميآيد كه يك پروژه اصلي را به چندين پروژه كوچك و جداگانه تقسيم نماييد. پنجره Project Information را ببنديد. براي خصوصيسازي تقويم مورد استفاده بر اساس برنامه كاري مورد نظر، ميتوانيد از گزينه Options واقع در سربرگ File استفاده نماييد. سربرگ File را باز كنيد. روي گزينه Options كليك نماييد. روي گزينه Schedule کليک کنيد. در قسمت Calendar واقع در پنجره Project Options، ميتوانيد براي خود يك تقويم كاري دلـخواه بسازيد. براي مثال، روز شروع هفته، اولـين ماه كاري، ساعت شروع و پايان كار در هر روز ، تعداد ساعات كار در روز يا هفته و تعداد روزهاي كاري هر ماه، همگي قابل تغيير هستند. بنابراين، اين قسمت براي كاربران ايراني كه تقويمي متفاوت با تقويم ميلادي دارند بسيار كاربرد دارد. پنجره Options Project را توسط دکمه Close ببنديد. توجه داشته باشيد كه تقويم اختصاصي ايجاد شده توسط شما ممكن است جوابگوي دقيق كار نباشد. به هر حال، برا ي ساخت يك تقويم غير استاندارد و جديد ابزارهايي موجود است.گزينه Change Working Time موجود در سربرگ Project را انتخاب نماييد. پنجره Change Working Time، براي تعيين دقيق روزها و ساعات تعطيل و نيمه تعطيل و همچنين برنامه كاري كارمندان در هر روز به كار ميرود. روي دکمه Create New Calender كلـيك کنيد. در اين پنجره ، بايد نامي را براي تقويم خود انتخاب كرده و يكي از دو گزينه قابل انتخاب واقع در پائين پنجره را انتخاب نماييد. گزينه بالايي براي ساخت يك تقويم كاملا جديد به كار ميرود، در حاليکه گزينه پائيني از يكي از تقويمهاي موجود كپي برداري نموده و آن را براي ويرايش آماده ميسازد. روي دکمه OK كلـيك كنيد. حالا ميتوانيد تغييرات مورد نظر را در اين تقويم ايجاد نماييد. براي مثال شايد بخواهيد يك تقويم كاري مطابق با استانداردهاي محل كار خود بسازيد. پس از پايان كار بايد با استفاده از دکمه OK پنجره را ببنديد . ابتدا بايد مراحل اصلـي پروژه را نامگذاري كرده و در جدول وظائف وارد نماييد و بعد از آن، مراحل وابسته به هر مرحلـه اصلـي پروژه يعني وظائف فرعي (Subtask ها) را در جدول درج نماييد. براي نامگذاري هريك از وظايف موجود در پروژه، كافيست كه سلـول مربوط به ستون Task name را انتخاب كرده و سپس شروع به تايپ نماييد. روي اولـين سلـول ستون Task name ، كه با فلش مشخص شده است، كليك كنيد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ در ادامه عبارت Research for the book را وارد ميکنيم. دکمه Enter را از صفحه کليد فشار دهيد. همانطور که مشاهده ميکنيد اولين وظيفه يا کار پروژه ثبت شده است. دقت کنيد که MS Project تاريخ شروع (Start) و پايان (Finish) اين وظيفه و نيز مدت زمان (Duration) اختصاص داده شده به آن را بطور خودکار و با مقادير پيشفرض در نوار Timeline نشان داده است. اما شما ميتوانيد آنها را تغيير دهيد. براي مثال ما قصد داريم مدت زمان اين وظيفه را از يک روز به دو روز افزايش دهيم. در سلول مشخص شده کليک کنيد. براي افزايش مدت زمان وظيفه، روي دکمه حاوي فلش رو به بالا دو بار کليک کنيد. کليد Enter را فشار دهيد. همانطور که مشاهده ميکنيد مدت زمان وظيفه به دو روز افزايش پيدا کرده است. توجه کنيد که چون در تقويم ميلادي روزهاي شنبه و يکشنبه تعطيل بوده و جزو روزهاي کاري محسوب نميشوند، در نماي سمت راست روزهاي اختصاص داده شده به اين وظيفه از روز جمعه آغاز و به روز دوشنبه ختم شده است. به همين ترتيب شما ميتوانيد به محتويات اين جدول اضافه كنيد. براي جلوگيري از اتلاف وقت و راحتي شما، ما تعدادي عضو جديد با نامهاي مختلف به جدول وظايف اضافه ميكنيم و شما ميتوانيد در صفحه بعد نتايج كار را بررسي كنيد. حالا مشاهده ميكنيد كه سلـولهاي ديگري از جدول نيز پر شدهاند. تاريخ شروع هر يك از اين وظائف را ميتوان در نمودار روند وظائف، واقع در سمت راست صفحه به دست آورد كه در واقع فعلاً همان تاريخ شروع پروژه ميباشدكه شما قبلاً آن را تنظيم نموديد. همچنين مدت زمان اجراي هر وظيفه يا كار در ستون Duration واقع در جدول وظائف نوشته شده كه مقدار پيشفرض آن يك روز ميباشد. هنگاميکه وظائف اصلـي پروژه خود را در جدول قيد نموديد، ميتوانيد هر يك از آنها را به بخشهاي كوچكتري تقسيم كنيد تا جزئيات بيشتري داشته باشند. به هريك از اين بخشهاي كوچك ، يك وظيفه فرعي (Subtask) گفته ميشود. براي ايجاد وظايف فرعي مربوط به هر يك از مراحل پروژه، بايد روي اولين سلول بعد از Task اصلي كليك كرده و سپس دکمه Insert را فشار دهيد. به اين ترتيب، يك سلول خالي زير سلول انتخاب شده بوجود ميآيد. روي دومين سلـول ستون Task name واقع در جدول وظائف كلـيك كنيد. اين سلول توسط فلش مشخص شده است. اكنون دکمه Insert را از صفحه کليد بفشاريد. وحالا سلول جديدي ايجاد شده است. بهتر است آن را نامگذاري كنيد. عبارت Go to Library را تايپ كنيد. براي تاييد عبارت وارد شده روي سلول مشخص شده کليک کنيد. حالا بايد اين Task جديد را به عنوان زير مجموعهاي از وظائف واقع در سطر اول جدول به حساب آورد. براي اين منظور بايد از دکمه حاشيهگذاري يا Indent استفاده کنيم. در قسمت مشخص شده کليک راست کنيد. روي دکمه Ident Task کليک کنيد. همانطور که مشاهده ميکنيد اين Task به عنوان زير مجموعه Task بالايي قرار گرفته است. اين آيکون در سربرگ Task نيز موجود است و ميتوانيد براي اين عمل از سربرگ Task نيز استفاده کنيد. روي سلول Duration کليک کنيد. براي تعيين مدت يک روز بر روي فلش به سمت بالا کليک کنيد. روي سلول Start کليک کنيد. روي ليست باز شونده کليک کنيد. روي تاريخ مشخص شده کليک کنيد. شما ميتوانيد به همين ترتيب حتي هر يك از وظايف فرعي را نيز دوباره دستهبندي و تقسيم نماييد و اين عمل را بارها تكرار كنيد. ما به اين روش جدول شما را كامل خواهيم كرد و شما ميتوانيد درصفحه بعد نتيجه كار را مشاهده كنيد. نميخواهيم آخرين Task ي که ايجاد کرده ايم زير مجموعه Task بالايي باشد. بر روي سلول نام Task کليک راست کنيد. بر روي دکمه مشخص شده کليک کنيد. دقت كنيد كه عمل دستهبندي و تعيين وظايف فرعي به چه شكل انجام شده است. به اين صورت شما اولين قدم براي ايجاد يك پروژه را انجام دادهايد و بايد براي استفاده در آينده آنرا ذخيره كنيد . بر روي سربرگ File کليک كنيد. براي ذخيرهسازي يك فايل پروژه، بايد از سربرگ File گزينه Save يا Save as را اجرا نماييد. با انتخاب گزينه Save ، فايل پروژه با همان نام و قالـب ذخيره ميشود و با انتخاب گزينه Save as، ميتوانيد علاوه بر نامگذاري جديد فايل پروژه، به آن قالـب دلـخواه خود را نيز بدهيد. ، روي گزينه Save as كلـيك كنيد اين پنجره Save as ميباشد .در اين قسمت، شما بايد نام پروژه خود را در جعبه متن File name وارد نموده و شاخه محل ذخيرهسازي را تعيين كنيد، سپس ميتوانيد با استفاده از لـيست بازشونده Save as type، قالـب ذخيرهسازي فايل را انتخاب نماييد. حالـت پيشفرض، فايل داراي پسوند .mpp است كه مختص MS Project ميباشد. قالـبهاي موجود ديگر عبارتند از صفحات وب (.HTML) ، الـگوها (.mpt)، پايگاههاي داده (.mdb) و غيره. روي دکمه Save کليک کنيد. براي ايجاد تغيير در خصوصيات ذخيرهسازي، ميتوانيد از گزينه Options استفاده كنيد. براي اين منظور، بر روي سربرگ File کليک كنيد. گزينه Options را انتخاب نماييد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ روي Save کليک کنيد. در صفحه Save ميتوانيد قالب پيشفرض ذخيرهسازي فايل پروژه و نيز مكان پيشفرض آن را تعيين كنيد. همچنين اين قابليت وجود دارد كه با استفاده از قسمت Auto Save، پروژه بصورت خودكار در زمانهاي مشخص شده ذخيره گردد. روي دکمه Close كليك كنيد. حالا ميتوانيد از پروژه خود خارج شويد. همانطور كه ميدانيد، براي خروج از محيط Microsoft Project كافي است از سربرگ File گزينه Exit را انتخاب كنيد. راه سادهتر اين است که بر روي علامت Close برنامه کليک کنيد. در طي اين فصل، با اصول ابتدايي طراحي يك پروژه و پارامترهاي مورد استفاده در آن آشنا شديد. اگر مطالب هنوز براي شما كمي نامفهوم هستند، نگران نباشيد. زيرا در فصلهاي آينده، به تدريج با تمام اين مطالب در طي تمرينهاي عملي كاملاً آشنا خواهيد شد. کاربر گرامي، شما اکنون در پايان اين فصل قرار داريد. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .