رفتن به مطلب
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید ×
انجمن های دانش افزایی چرخک
لطفا جهت استفاده از تمام مطالب ثبت نام کنید

چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم


irsalam

ارسال های توصیه شده

چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم

 

 

 

 

بدون در نظر گرفتن علل افزایش آلودگی هوا اعم از بنزین نامرغوب، تولید خودروهای غیراستاندارد و ... ای کاش حالا که مسئولین راهکار مناسبی جز تعطیلی برای بهبود آلودگی شهر نمی یابند برخی از روش های زیر را جهت کاهش صدمات جانی اطلاع رسانی می کردند و یا دست کم با توزیع رایگان ماسک های فیلتردار در سطح شهر، موجب اندکی دلگرمی مردم می شدند

 

 

 

* چگونه در آلودگی هوای تهران زنده بمانیم *

 

در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثیکنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند

 

• از طالبی تا ماهی!

مصرف غذاهایی که حاوی آنتیاکسیدانهای سلنیوم و بتاکاروتن هستند هم توصیه میشود؛ هنگام آلودگی هوای استنشاقی، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید میشود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت میتواند بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند. برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکالهای آزاد در بدن مصرف آنتیاکسیدانها را در رژیم غذایی افزایش دهید. سبزیجات و میوههایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم میتوانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوسدار پیدا کنید

 

• e + c + d= ضد آلودگی

چه در خانه هستید، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل: کرفس، اسفناج، گوجهفرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین c هستند. البته مصرف جوانه گندم، روغنهای گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین e هستند را هم فراموش نکنید. به خصوص اگر شغلتان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید؛ این ویتامین میتواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند.منابع مناسب ویتامین d هم شیر، کره و زرده تخممرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانهتان باشند

 

• پکتین بخورید!

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را میگیرند و مانع از نفوذ سرب به سلولهای بدن میشوند؛ مصرف روزانه یک عدد سیب میتواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوههایی مانند پرتقال و توتفرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند

 

• لبنیات کمچرب میل کنید

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت میشود، همگی خنثیکننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود

مصرف شیر و فراوردههای آن باعث نرمشدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده میشود و بهدلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتریهای مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم میکنند، التهابات و بیماریهای دستگاه گوارش را کاهش میدهد

 

• کمبود کلسیم = جذب سرب بیشتر!

افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار میگیرند. چون گیرندههای فلزات ۲ ظرفیتی در بدن انسان بهصورت رقابتی عمل میکنند و در صورتی که این گیرندهها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار میگیرد برای جلوگیری از آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند

 

• چرب و چیلیها ممنوع!

در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب بهخصوص چربیهای جامد حیوانی و گیاهی استفاده نکنید که مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. پس استفاده از تنقلات کم ارزش مثل چیپس، پفک و نوشابههای گازدار را بیخیال شوید که باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن میشود و میتواند اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید کند. مصرف موادی مثل سوسیس و کالباس هم به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطانزاست، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به هیچوجه توصیه نمیشود

 

• سیر و پیاز بخورید

سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهندهای داشته باشند اما حاوی مقدار زیادی گوگرد هستند که می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند

 

• نوشیدن آب زیاد فراموش نشود

نوشیدن زیاد آب به کلیهها کمک میکند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند

 

• خرید از وانتی ممنوع!

در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتیهایی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار خیابانها میفروشند یا مغازههایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها میگذارند، میوه و سبزی بخرید.

 

 

 

فرستنده : خانم مهندس مژگان عقیلی

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 6 سال بعد...
ساختار پوست

بزرگترین ارگان بدن است و مساحت آن حدود 20 فوت مربع است. پوست ما را از

میکروب ها و عناصر محافظت می کند، به تنظیم دمای بدن کمک می کند و احساس

لمس، گرما و سرما را اجازه می دهد.

ساختار پوستدارای سه لایه است:

اپیدرم

اپیدرم، لایه ی بیرونی پوست، یک مانع ضد آب را درپوست ما را ایجاد می کند.

اپیدرم لایه بیرونی پوست است. این ازسلول ها به هم چسبیده شده تشکیل شده

است و ضخامت آن بستگی به مکان بر روی بدن دارد. درکف دست، اپیدرم ضخیم،

انعطاف پذیر و مقاوم در برابر آسیب مکانیکی است. در پلک ها بسیار نازک است و

اجازه حرکت حداکثر می دهد. اپیدرم باعث جلوگیری از دست دادن آب و مایعات

بدن، مقاومت در برابر آسیب های مکانیکی و شیمیایی و محافظت در برابر باکتری

ها، ویروس ها و عفونت های انگلی می شود. رنگدانه در اپیدرم نقش مهمی در

محافظت پوست از اشعه ماوراء بنفش دارد.

سه گروه اصلی سلول ها در اپیدرم وجود دارد:

کراتینوسیت ها (سلول های پوست)

ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه)

سلول های لانگرهانس (سلول های ایمنی).

هیدرودرم



هیدرودرم (hypodermis) بافت زیر جلدی عمیق از بافت چربی و همبند ساخته می شود.این یک منطقه پیچیده است که درم و اپیدرم به یکدیگر از



طریق سلول های اختصاصی و مولکول ها متصل می شوند

برای اطلاعات بیشتر ساختار پوست را کلیک کنید

مطالب مرتبط در سایت دانستنی دردانام:
ساختار مو

ارتباط قلب با عروق
سلولیت چیست
خواص دارویی گیاه گزنه
هفته چهارم بارداری
هفته دوازدهم بارداری
هفته سیزدهم بارداری
مزایای چای بابونه
خواص دارویی آویشن
سنبل کوهی یا سنبل الطیب
گرفتگی عضلات
خواص دارویی کاکوتی
طب گیاهی
خواص چای ترش


تاریخچه طب سوزنی

طب سوزنی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...