irsalam ارسال شده در 11 بهمن، ۱۳۹۱ اشتراک گذاری ارسال شده در 11 بهمن، ۱۳۹۱ در این تاپیک برآنیم تا آیاتی چند از قرآن کریم را که مفهوم و معنی خاصی دارند و تامل برانگیز می توانند باشند را قرار دهیم امید است که مفید واقع شود سوره اسراء ايه 23 پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيکی کنيد هر گاه تا تو زنده هستی هر دو يا يکی از آن دو سالخورده شوند ، آنان را ميازار و به درشتی خطاب مکن و با آنان به اکرام سخن بگوی ................................. وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا ................................................ And your Lord has commanded that you shall not serve (any) but Him, and goodness to your parents. If either or both of them reach old age with you, say not to them (so much as) "Ugh" nor chide them, and speak to them a generous word. ....................................................... Ve rabbin, kendisinden başkasına kulluk etmemenizi ve anaya, babaya iyilik etmenizi hükmetmiştir; onlardan biri, yahut her ikisi, senin hayâtında ihtiyarlık çağına ererse onlara üf bile deme, azarlama onları ve onlara güzel ve iyi söz söyle. .................................................................. اور آپ کے پروردگار نے فیصلہ کر دیا ہے کہ تم اس کے سوا کسی کی بندگی نہ کرو اور والدین کے ساتھ نیکی کرو، اگر ان میں سے ایک یا دونوں تمہارے پاس ہوں اور بڑھاپے کو پہنچ جائیں تو انہیں اف تک نہ کہنا اور انہیں نہ جھڑکنا بلکہ ان سے عزت و تکریم کے ساتھ بات کرنا نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 11 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 بهمن، ۱۳۹۱ سوره نور آيه 45 و خداست كه هر جنبندهاى را از آب آفريد. پس پارهاى از آنها بر روى شكم راه مىروند، و پارهاى از آنها بر روى دو پا و بعضى از آنها بر روى چهار پا راه مىروند. ............................. وَاللَّـهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِّن مَّاءٍ ۖ فَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ بَطْنِهِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ رِجْلَيْنِ وَمِنْهُم مَّن يَمْشِي عَلَىٰ أَرْبَعٍ .......................................... And Allah has created from water every living creature: so of them is that which walks upon its belly, and of them is that which walks upon two feet, and of them is that which walks upon four; Allah creates what He pleases; surely Allah has power over all things ................................................. Ve Allah, her hayvanı sudan yaratmıştır onlardan, karnı üstünde sürünen var, onlardan, iki ayakla yürüyen var ve onlardan, dört ayakla yürüyen var. Allah, dilediğini yaratır; şüphe yok ki Allah'ın, herşeye gücü yeter. ............................................................ اور اللہ نے زمین پر چلنے والے ہر جاندار کو پانی سے خلق فرمایا پس ان میں سے کوئی اپنے پیٹ کے بل چلتا ہے اور کوئی دو ٹانگوں پر چلتا ہے اور کوئی چار ٹانگوں پر، اللہ جوکچھ چاہتا ہے پیدا کرتا ہے،بے شک اللہ ہر چیز پر قادر ہے نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 12 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 بهمن، ۱۳۹۱ " يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُم" اى كسانى كه ايمان آوردهايد اجابت كنيد خدا و رسولش را زمانى كه شما را مىخوانند بدانچه زندهتان مىسازد / انفال 24 اگر مردمان زندهاند ، چگونه است که رسول باید زنده را زنده کند؟! این که تحصیل ِ حاصل است. پس در حقیقت مردمانی که دل به خدا و رسول نمیسپارند و به دعوت آنها برای زنده شدن لبیک نمیگویند ، تنها جُنبندگانند ("دوّاب") که قرآن میفرماید : " إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون" همانا بدترين جنبندگان نزد خدا كَرانِ لالَند كه تعقل نمىكنند/ انفال 22 نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 14 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 بهمن، ۱۳۹۱ قرآن در یک دسته بندی، سه گروه معرفی میکند (به ترتیب): الناس ، مطیعین ، تابعین الناس : "الناس" یعنی فراموشکارها! یعنی کسانی که خدا را فراموش کردند و در عرف به "مردم" شناخته میشوند. این دسته، امر به عبادت شدهاند. "يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُم " ای مردم ! پروردگارتون را عبادت کنید / بقره 21 مطیعین: اولی الامر که حضرات اهل بیت (ع) هستند امر میکنند و فرد مطیع اطاعت میکند. پس آمر(امر کننده) حرف میزند و مطیع میشنود و اطاعت میکند و انجام میدهد. "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم " اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر و اولی الامر كه از شما هستند فرمان بريد /نساء 59 تابعین : تبعیت مخصوص خواص است یعنی مخصوص کسانی است که راه محبت را پیش گرفتهاند . "قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبـبْكُمُ اللَّه " بگو: اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا او نيز دوستتان بدارد / آلعمران 31 در تبعیت، امر و نهی وجود ندارد و تبعیت از شخص است نه امر ِ شخص ! برای این مطلب به آیات زیر دقت کنید؛ زمر 17 و 18 : "... فَبَشِّرْ عِبَاد (17) الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب(18)" ترجمه : پس بندگان مرا بشارت ده (17)همانهايى را كه به «القول» گوش ِ دل مىدهند پس بهترين آن را پيروى مىكنند، آنان هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنان هستند صاحبان خرد (18) 2 نکته : 1- " يَسْتَمِعُونَ " فرموده نه "یسمعون" و این باب افتعال است یعنی نه با گوش ِ سَر، که با گوش دل میشنوند. یعنی بجای اینکه "بشنوند" ، "گوش ِ دل میدهند" (استِماع مافوق سِماع است). 2- " الْقَوْلَ" چیست ؟ سراغ آیۀ 33 فصلت میرویم : " وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني مِنَ الْمُسْلِمين " ترجمه : و كيست نیکوترین قول از آن كس كه به سوى خدا دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد: من از مسلمانانم؟ دقت کنید نفرمود " و ما احسن قولا" فرمود "وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً" . "ما" برای اشیاء میآید و " مَنْ" برای اشخاص . بنابراین "احسن قول" که اولواالالباب از آن تبعیت میکنند، گفتار نیست، شخص است . اما این شخص یا اشخاص که "احسن قول" هستند و دعوت به سوی خدا میکنند ("دَعا إِلَى اللَّهِ ")، چه کسانیاند؟ جواب ؛ آیۀ 108 سورۀ یوسف : " قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني " ترجمه: بگو اين راه من است. من و پيروانم از روى بصيرت [مردم را] به سوى خدا دعوت مىكنيم . "انا " که پیامبر اکرم (ص) هستند . و " مَنِ اتَّبَعَني"طبق روایت "علی (ع) و اوصیاء (ع) " میباشند . شاهد دیگر : آیۀ 157 اعراف ؛ "الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّي ... فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي «أُنْزِلَ مَعَهُ» أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون" ترجمه : همان كسانى كه از اين رسول، پيامبر درس ناخوانده پيروى مىكنند ... پس كسانى كه به او ايمان آوردند و حرمتش را نگاه داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده پيروى نمودند، هم آنان رستگارانند. در آیه نفرمود "انزل الیه " بلکه فرمود «أُنْزِلَ مَعَهُ» در روایت زیر این آیه فرمود این "النور" امیرالمونین(ع) و ائمه معصومین(ع) هستند . ---------------------------------------------------------------------------- خلاصۀ : - الناس؛ مردمند و اهل عبادت. - مطیع؛ اوامر و نواهی را گوش میدهد و اطاعت میکند . - تابع؛ گوش سر ندارد، گوش دل دارد و برای همین محبوبش را تبعیت میکند تا سخن محبوبش را ! هرچه میخوریم (چه جسمي و چه روحي)، یک "الحمد لله" و یک صلوات چاشنیش کنیم تا خوب حالیه نفسمون بشه که اين روزي از کجا رسیده ... نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 15 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 بهمن، ۱۳۹۱ ادای دین و بدهكاری امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر كس در قرائت سوره عادیات مداومت ورزد ، خداوند بدهكاری او را از جایی كه فكرش را نمی كند ادا می كند. مستدرک الوسائل، ج13، ص290 نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 17 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 بهمن، ۱۳۹۱ [سوره الأحزاب (33): آيات 59 تا 62] يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (59) ترجمه: 59- اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرىهاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 23 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 بهمن، ۱۳۹۱ آیه ۱۲۰ سوره «نساء» «یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا» "(شیطان) به آنان وعده میدهد و ایشان را در آرزو میافکند و شیطان جز فریب، وعدهای به آنان نمیدهد." he gives them promises and excites vain desires in them; and the shaitan does not promise them but to deceive eytan, onlara vaitlerde bulunur, onları olmıyacak isteklere sürükler, kuruntular verir; fakat eytan'ın vaitleri, ancak aldatıştan ibarettir. وہ انہیں وعدوں اور امیدوں میں الجھاتا ہے اور ان کے ساتھ شیطان کے وعدے بس فریب پر مبنی ہوتے ہیں نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 بهمن، ۱۳۹۱ وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا ﴿سوره ي مريم آيه ي۷۱﴾ و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم ميشويد، اين امري است حتمي و فرماني است قطعي از پروردگارتان!! ................................. and there is not one of you but shall come to it; this is an unavoidable decree of your lord ......................................................... هيچ يك از شما نيست مگر اينكه وارد جهنم مي شود؛ همه وارد جهنم مي شوند؛ حتي مؤمنين. اما مؤمنين براي خاموش كردن و خير به ديگران رساندن وارد جهنم مي شوند. نديدي وقتي غم و غصه ي دنيا داري و به جلسه ي رفقا مي روي يا بزرگي را مي بيني، چطور خنك و آرام مي شوي؟ لذا از ائمه (ع) كه سؤال كردند آيا شما هم وارد جهنم مي شويد؟ در پاسخ فرمودند: ما از جهنم عبور كرديم، در حالي كه جهنم خاموش بود. اولياي خدا و مؤمنين واقعيوقتي پا به جهنم مي گذارند، خاموش مي شود. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 5 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 5 اسفند، ۱۳۹۱ یوسف می دانست تمام درها بسته هستند اما بخاطر خدا، حتی به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برایش بازشد... اگر تمام درهای دنیا هم برویت بسته بود، بدو، چون خدای تو و یوسف یکیست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (سوره ي بقره، آيه ي 250) رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ پروردگارا، بر ما - باران - صبر فرو ريز و گامهاي ما را (در مسير دينمان) استوار بدار و ما را بر خدانشناسان پيروز گردان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ our lord, pour down upon us patience, and make our steps firm and assist us against the unbelieving people نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 6 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ی روم آیه 48 مرا به یاد می آوری؟ من همانم که بادها را فرستادم تا ابرها را در آسمان پهن کنند, وابرها را پاره پاره به هم فشردم تا قطره ای باران از خلال آنها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی ...واین در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران , ناامیدی تو را پوشانده بود... ........................... اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاء كَيْفَ يَشَاءُ وَيَجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ .................................................. allah is he who sends forth the winds so they raise a cloud, then he spreads it forth in the sky as he pleases, and he breaks it up so that you see the rain coming forth from inside it; then when he causes it to fall upon whom he pleases of his servants, lo! they are joyful نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 15 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 اسفند، ۱۳۹۱ وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاء النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَاللّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ . و مانند كسانى نباشيد كه از خانه هايشان با حالت سرمستى و به صرف نمايش به مردم خارج شدند و [مردم را] از راه خدا باز مى داشتند و خدا به آنچه مى كنند احاطه دارد. «سوره مباركه انفال آیه 47» نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 16 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي فاطر آيه ي 2 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ خداوند هر رحمتي را به روي مردم بگشايد كسي نميتواند جلو آن را بگيرد، و هر چه را امساك كند كسي غير از او قادر به فرستادن آن نيست، و او عزيز و حكيم است. whatever Allah grants to men of (his) mercy, there is none to withhold it, and what he withholds there is none to send it forth after that, and he is the mighty, the wise نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 19 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 اسفند، ۱۳۹۱ قرآن, سوره آل عمران, آيات ۳۱ و ۳۲ قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ “بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است” “بگو خدا و پيامبر [او] را اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند كافران را دوست ندارد” he has revealed to you the book with truth, verifying that which is before it, and he revealed the tavrat and the injeel aforetime, a guidance for the people, and he sent the furqan نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي اعراف آيه ي 28 وَإِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ و هنگامي كه كار زشتي انجام ميدهند ميگويند پدران خود را بر اين عمل ديديم، و خداوند بما دستور داده است! بگو خداوند (هرگز) دستور به عمل زشت نميدهد آيا چيزي بر خدا ميبنديد كه نميدانيد ؟ when they commit an indecency, they say: 'this is what we found our fathers practicing, and with it Allah has ordered us. ' say: 'Allah does not order indecency. would you tell of Allah what you do not know? ' نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي معارج 19-23 إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلَّا الْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَآئِمُونَ همانا انسان، بى تاب و حریص آفریده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خیرى به او رسد، بخیل است. مگر نمازگزاران. آنان كه بر نمازشان مداومت دارند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر اساس روایات، بهترین عمل آن است كه تداوم داشته باشد. نشانه حریص بودن دو چیز است: جَزَع (بي تابي) به هنگام سختى و بُخل به هنگام كامیابى. «هلوعاً اذا مسّه الشر جزوعاً و اذا مسّه الخیر منوعاً» نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي انفال آيات 2 و 3 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۲﴾ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿۳﴾ مؤ منان تنها كساني هستند كه هر وقت نام خدا برده شود دلهاشان ترسان ميگردد، و هنگامي كه آيات او بر آنها خوانده ميشود ايمانشان افزون ميگردد و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. آنها كه نماز را بر پا ميدارند و از آنچه به آنها روزي داده ايم انفاق ميكنند. those only are believers whose hearts become full of fear when allah is mentioned, and when his communications are recited to them they increase them in faith, and in their lord do they trust those who keep up prayer and spend (benevolently) out of what we have given them ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خداوند در آیه 2 مى فرماید: «اذا ذُكِر اللّه وَجلَت قلوبهم»، یاد خداوند دلهاى مؤمنان را مضطرب مى كند، ولى در جاى دیگر مى فرماید: «ألا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب» با یاد خداوند دلها آرام مى گیرد. این دو آیه با هم منافاتى ندارد، زیرا در یك جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى دیگر اطمینان به خداوند است. چنانكه در آیهاى دیگر مى خوانیم: «اللّه نَزّل احسن الحدیث كتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذین یَخشون ربّهم ثمّ تلین جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللّه» يعني: كسانى كه از خداوند خشیت (ترس) دارند با خواندن و شنیدن قرآن پوست بدنشان مى لرزد و پس از مدّتى آرام شده و دلهایشان نرم مى شود. آرى، یاد قهر و عقاب الهى دل مؤمن را مى لرزاند و با یاد لطف و مهر الهى، دلش آرام مى گیرد، همچون كودكى كه از والدین خود هم مى ترسد، هم به آنان دلگرم است. «وَجل»، به حالت اضطراب و خوف و ترس انسان گفته مى شود كه گاهى به خاطر درك مسئولیّتها و احتمال عدم انجام وظایف است و گاهى به خاطر درك عظمت مقام و هیبت الهى است. لذا در قرآن مى خوانیم: «انّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء» ، تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشیت دارند. نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 اسفند، ۱۳۹۱ «وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ؛ (شمس آيه 1) سوگند به خورشيد و اوج درخشندگيش» i swear by the sun and its brilliance امام صادق(عليهالسلام) درباره اين آيه فرمودند: «شمس» ، اميرالمؤمنين (عليهالسلام) است و «اوج درخشندگي خوشيد يعني ولايت حضرت علي (ع)» در زمان قيام حضرت قائم(عليهالسلام) است. «فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوَارِ الْكُنَّسِ (سوره ي تكوير 16و 15) سوگند به ستارگاني كه باز ميگردند، حركت ميكنند و از ديده ها پنهان ميشوند» but nay! i swear by the stars, that run their course (and) hide themselves امام باقر(عليهالسلام) درباره اين آيه فرمودند: «خُنَّس؛ امامي است كه در سال دويست و شصت از مردم پنهان ميشود به طوري كه مردم از احوال او بياطلاع ميمانند، سپس مانند ستارهاي تابناك در شب تار آشكار ميگردد» امام رضا ميفرمايند: امام ستارهاي است راهنما در شدت تاريكيها و رهگذر شهرها و كويرها و گرداب درياها نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي جاثيه ايه ي 3 إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّلْمُؤْمِنِينَ ﴿۳﴾ بدون شك در آسمانها و زمين نشانههاي فراواني است براي آنها كه اهل ايمانند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ كتاب خدا و آفرینش او در پیش چشم همه است، لیكن از كتابش تنها متّقین بهره مىگیرند «هُدىً للمتّقین»(3) و از آفرینش تنها مؤمنان به یاد خدا مىافتند. «لآیات للمؤمنین» نه فقط آیات قرآن، بلكه صفحاتِ كتاب طبیعت، براى مؤمنان آیه و نشانه است. «السموات و الارض لآیات للمؤمنین» نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 27 اسفند، ۱۳۹۱ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 27 اسفند، ۱۳۹۱ سوره ي الرحمن 4 خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (خداوند) انسان را آفريد. به او بیان آموخت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حضرت على علیه السلام مى فرماید: «لاتجعلنّ ذرب لسانك على من انطقك و بلاغة قولك على من سدّدك» تندى و تیزى زبانت را براى كسى كه تو را سخن گفتن تعلیم داده قرار مده و بلاغت و زیبایى كلامت را به رخ كسى كه گفتار تو را قاعده مند و زیبا كرده، مكش. نهج البلاغه، حكمت 411 قدرت بیان و سخن گفتن، هدیه الهى به انسان است و قرآن براى شیوه بیان دستوراتى داده است، از جمله: مستدل و محكم باشد. «قولاً سدیداً» نساء، آیه 9 پسندیده و به اندازه باشد. «قولاً معروفاً» بقره، آیه 235 نرم و مهربانانه باشد. «قولاً لیّناً» طه، آیه 44 شیوا و رسا و واضح باشد. «قولاً بلیغاً» نساء، 63. كریمانه و بزرگوارانه باشد. «قولاً كریماً» اسراء، 23 زیبا، نیكو و مطلوب باشد. «قولوا للنّاس حسناً» بقره، 83 بهترین ها گفته شود. «یقولوا الّتى هى احسن» اسراء، 53 حتّى مجادلات و گفتگوهاى انتقادى، به بهترین وجه باشد. «جادلهم بالّتى هى احسن»نحل، 125 نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
irsalam ارسال شده در 15 فروردین، ۱۳۹۲ مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 فروردین، ۱۳۹۲ ﴿سوره ي انعام آيه ي۹۹﴾ وَهُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ او كسي است كه از آسمان آبي نازل كرد و بوسيله آن گياهان گوناگون رويانيديم، از آن ساقه ها و شاخه هاي سبز خارج ساختيم و از آنها دانه هاي متراكم، و از شكوفه نخل خوشه ها با رشته هاي باريك بيرون فرستاديم و باغها از انواع انگور و زيتون و انار شبيه به يكديگر و بي شباهت هنگامي كه ميوه ميكند به ميوه آن و طرز رسيدنش بنگريد كه در آن نشانه هائي براي افراد با ايمان (۹۹) نقل قول لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر More sharing options...
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .