رفتن به مطلب
انجمن های دانش افزایی چرخک
parisa70

تاثیر رژیم غذایی بر نوع سنگ کلیه ایجاد شده

پست های پیشنهاد شده

تاثیر رژیم غذایی بر نوع سنگ کلیه ایجاد شده
اگر قبلاً سنگ کلیه داشته‌اید، از پزشک نوع سنگ کلیه خود را بپرسید تا بر اساس نوع سنگ کلیه، تغییراتی در مقدار مصرف سدیم، پروتئین حیوانی، کلسیم یا اگزالات را در غذایی که می‌خورید ایجاد کنید تا از بروز دوباره ی سنگ کلیه جلوگیری کنید. ممکن است لازم باشد در آنچه که می‌خورید و می‌نوشید بر اساس نوع سنگ کلیه تغییراتی ایجاد کنید:

سنگ‌های اگزالات کلسیم

سنگ‌های فسفات کلسیم

سنگ‌های اسید اوریک

سنگ‌های سیستین

پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه بسته به نوع آن

یک متخصص تغذیه که در پیشگیری از سنگ کلیه دارای تجربه است، می‌تواند در ایجاد یک برنامه غذایی مناسب برای جلوگیری از سنگ کلیه به شما کمک کند. ما در ادامه باید و نباید های رژیم غذایی متناسب با نوع سنگ کلیه را برایتان خواهیم گفت…

۱_ سنگ‌های اگزالات کلسیم
اگزالات را کاهش دهید. اگر سنگ اگزالات کلسیم داشته‌اید، برای کاهش میزان اگزالات در ادرار خود باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید:
آجیل
بادام زمینی
ریواس
اسفناج
سبوس گندم
رعایت موارد زیر نیز در صورت داشتن سنگ های اگزالات کلسیم ضروری است:

کاهش سدیم خون

وقتی سدیم بیشتری می‌خورید احتمال ابتلا به سنگ کلیه در شما افزایش می‌یابد. سدیم در بسیاری از غذاهای کنسروی، بسته بندی شده و فست فود به مقدار فراوان وجود دارد. همچنین در بسیاری از ادویه‌ها، چاشنی‌ها و گوشت‌ها نیز به وفور موجود است.

مصرف پروتئین حیوانی را محدود کنید

خوردن پروتئین حیوانی می‌تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. از جمله مواردی که باید در مصرف آن دقت داشت:

گوشت گاو، مرغ و گوشت خوک، به ویژه گوشت ارگان (احشا و اندام‌ها)
تخم مرغ
ماهی و صدف
شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی
اگرچه ممکن است لازم باشد مقدار پروتئین حیوانی روزانه خود را محدود کنید، اما همچنان باید اطمینان حاصل کنید که پروتئین کافی دریافت می‌کنید. در نظر داشته باشید مقداری گوشت و پروتئین حیوانی را که معمولاً می‌خورید با لوبیا، نخود فرنگی خشک و عدس جایگزین کنید، این غذاهای گیاهی هستند که دارای پروتئین زیاد و اگزالات کم هستند.

از غذاها کلسیم کافی دریافت کنید

با این‌که به نظر می‌رسد کلسیم دلیل ایجاد سنگ‌های کلسیم است، اما در حقیقت این‌گونه نیست. کلسیم در مقادیر مناسب می‌تواند سایر مواد موجود در دستگاه گوارش را که ممکن است باعث ایجاد سنگ شوند، مسدود کند. با پزشک متخصص خود در مورد مقدار مصرف کلسیم مشورت کنید تا از دریافت بیش از حد سنگ‌های اگزالات کلسیم جلوگیری کنید، در عین حال از استخوان‌ها نیز حمایت کنید. 

توصیه می‌شود کلسیم از غذاهای کم اگزالات و گیاهی مانند آب میوه‌های غنی شده با کلسیم، غلات، نان، انواع سبزیجات و انواع لوبیاها تهیه شود. از یک متخصص تغذیه یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی بپرسید کدام غذاها بهترین منبع کلسیم برای شما هستند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...